Huvudmeny

Djurgårdsbussen

Startat av Micke A, 29 juni 2012, 10:28:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Micke A


Dessa bussar kör ju mest tomma.
Har spanat in dom i några dagar och kanske sett en eller två personer som mest ombord, annars är det folktomt på dom.
Är det inte lite "skjuta sig själv i foten" syndrom över denna linje?
Dyr och taskiga tider, då turisttrafiken inte riktigt kommit igång vid 9 tiden på morgonen, samt sluta vid 15, då många är kvar fram mot 16 till 17 för då inta middag.
Samt här kan ju alla som gnäller på SL, säga, varför uppfinner Nobina hjulet igen eftersom man har ju testat liknade koncept tidigare och det gick inte
Micke

Ersa

Detta är ju värt ett försök. Går det plus minus noll är det ju på exakt samma nivå som tidigare: Dvs när de lät en massa bussar stå stilla parkerade i allén vid Tekniska högskolan i flera timmar mitt på dagen. Samt låta en massa förare ha delade pass. Det är väl bra att man åtminstone försöker använda tillgängliga bussar och förare till något?

virtual1

Citat från: Ersa skrivet 29 juni 2012, 12:26:57 PM
Detta är ju värt ett försök. Går det plus minus noll är det ju på exakt samma nivå som tidigare: Dvs när de lät en massa bussar stå stilla parkerade i allén vid Tekniska högskolan i flera timmar mitt på dagen. Samt låta en massa förare ha delade pass. Det är väl bra att man åtminstone försöker använda tillgängliga bussar och förare till något?

Skrev det förut, och kan skriva det igen: detta kommer aldrig fungera! Man kan inte erbjuda något mervärde till turisterna, och därför finns ingen anledning att åka med dem. Konkurrensen är knivhård och det är både för dyrt och långsamt för att ge någon annan en match. Men bra att man vill merutnyttja bussarna, men det finns det säkert bättre sätt att göra det på

Omnilasse

Jo - och som det varit sagt tidigare så är det väl ingen som direkt trodde på att detta skulle bli någon stor succé  (även om turistsäsongen inte riktigt kommit igång på allvar än). Men mer än 5-10 personer per tur under juli-augusti vore nog sensation!

Men det är ju sagt som ett försök och det är ju så man utformat det - annars hade man ju valt andra trafikeringstider och kanske annan busstyp. Istället för att att som sagt ha förare med delade pass - och som man till viss del ändå får betala för när de sitter med delade pass - är det ju värt ett försök. Själva extrakostnaden för driften blir ju marginell (om man ser på antalet mil per dag och buss)

Tror också att 20-minuter är lite för lång väntetid i innerstadstrafik. Men att köra dubbelt så ofta hade väl gett ungefär samma resultat - men större risk.

Men en orsak till att det inte kommer gå är ju också att konkurrenterna på turistmarknaden numera har bussar som går från färjeterminalerna till Djurgården. Och eftersom man får hoppa av och på dem så mycket man vill under dagen - så är ju de också en realtivt svårt konkurrent. Dessutom vill ju turister ofta se en del av staden - att passera Sergels torg är ju nästan en turistattraktion i sig! Till detta kommer att folk gillar att åka spårvagn eller båt.

Men Nobina får iaf på ett billigt sätt lite erfarenhet kring och vad som krävs för att bedriva kommersiell trafik. Nog så viktig lärdom. Detta kommer väl också visa att det är svårt att bedriva linjer till en del köpcentrum i "köpladeområdena" som varit aktuellt - de som åker buss har ju sällan så mycket pengar - alla andra tar ju bilen, förutom en och annan miljöentusiast.

Är det något som fungerar med kommersiella linjer på lokal basis - så är det nog till arbetsplatsområden eller in till stan där SL inte vill bedriva trafik, men där det ändå kan finnas ett underlag. Finns dock inte så många sådana platser då ju SL sedan trängselförsöket redan har rätt många sådana linjer. Det krävs nästan att det finns bra bussfiler men är platser där bilarna fastnar i köer. Möjligen då också som med Nacka-Kista exemplet - en linje som innebär färre byten. Kan man gå från tre byten till ett, så kan det bli konkurrenskraftigt (ifall målgruppen är rätt)


Mikael Ringmarck

Precis som Virtual1 så tror jag att det finns bättre sätt att utnyttja bussarna. Detta känns mest korkat. Man kan exempelvis ha en direktlinje ut till Vaxholm dit många utländska turister inte hittar. Detta är perfekta bussar för det ändamålet och då hinner resenärerna dessutom använda sig utav wifi:en!  :)

Ersa

Jag förstår inte alls hur någon kan bli upprörd över att Nobina prövar sig fram såhär i början, och detta till en minimal kostnad. Norrtäljekontraktet är nytt, dubbeldäckarna är nya, och hela kollektivtrafiklagen är ny. Försöken till merutnyttjning mitt på dagarna måste inte bli 100% perfekta från allra första stund. Nobina har ju många år kvar på Norrtäljekontraktet att hitta andra tänkbara alternativ till merutnyttjning framtida somrar.

virtual1

Kan f.ö. ge Nobina två gratis förslag om hur de kan merutnyttja bussarna troligtvis bättre -

* Swebus har inte haft jättetur med en linje Sthlm - Uppsala, men om man erbjuder dubbeldäckare med WIFI som Nobina nu har kan det nog vara trevligare/mer attraktivt att åka med än i en vanlig turistbuss, f.ö. kan man ju också konkurrera med ett bra biljettpris då bussarna IAF står stilla annars.
* Stockholm har massor med utflykts/turistmål som inte de 'vanliga' open-topbussarna går till - det finns så många fler turister än de som kommer med kryssningsbåtarna så om man vill köra lite 'utanför' city så kan det nog ge tillräckligt med folk ändå!

- Globen/Skyview
- Några badsjöar runt Stockholm alt. Tantostranden vid Hornstull
- Rosendahls trädgårdar
- Drottningholm
- Hagaparken
- Millesgården/Lidingö

bl.a.

Tar man sig än längre söderut:
- Tom Tits i Södertälje
- Antroposofernas i Järna

Omnilasse

Citat från: Mrbuss skrivet 29 juni 2012, 13:01:15 PM
Man kan exempelvis ha en direktlinje ut till Vaxholm dit många utländska turister inte hittar. Detta är perfekta bussar för det ändamålet och då hinner resenärerna dessutom använda sig utav wifi:en!  :)

Jag tror nog inte heller det skulle vara någon succé. Det är rätt många mil ut dit och då krävs det ju en annan prisbild för att det skall vara lönsamt. Samtidigt skall man då konkurrera med båttrafiken (som ändå är rätt bra på att informera om sin existens och som - forumet må ursäkta - är 5 gånger mer charmigt än att åka buss (må vara i dubbelutförande).

Säkerligen skulle man kunna ha en sådan tur som just gick som en dagsutflykt dit - men nä, mer än så skulle säkert inte lyckas. Och då talar vi ju egentligen snarare om en ren turistprodukt av ett slag som ju inte Nobina riktigt ägnar sig åt.

Den gruppen turister som vill utforska staden eller länet brukar också vara rätt bra på att hitta till den vanliga kollektivtrafiken. Och skall man åka sådana resor blir ju priset där rätt bra. Att Nobina kan iaf prismässigt konkurrera med SL till Djurgården är ju för att det är rätt dyrt i Stockholm att åka i en zon (egentligen ingen subvention alls på de resorna när man betalar kontant). Men när man åker till flera zoner, så blir ju SL-priset betydligt lägre. Och de flesta som vill åka ut och åka kollektivt köper ju dygnskortet. Det gör man ju själv när man är i andra storstäder och inte verkar det vara något större problem för resande att hitta med den vanliga kollektivtrafiken.

Nä, det är nog helt enkelt så att det inte finns så mycket utrymme för kommersiella linjer så länge man har en trafikhuvudman som har trafik på sträckningarna. Det är ju få länder som faktiskt har haft ett formellt förbud mot att starta egna kommersiella busslinjer. Ändå finns det försvinnande få runt om i världen. Brukar vara till och från flygplatser på sin höjd. Och det finns ju förstås en orsak till att det ser ut på det sättet.

 

virtual1

Citat från: Ersa skrivet 29 juni 2012, 13:17:10 PM
Jag förstår inte alls hur någon kan bli upprörd över att Nobina prövar sig fram såhär i början, och detta till en minimal kostnad. Norrtäljekontraktet är nytt, dubbeldäckarna är nya, och hela kollektivtrafiklagen är ny. Försöken till merutnyttjning mitt på dagarna måste inte bli 100% perfekta från allra första stund. Nobina har ju många år kvar på Norrtäljekontraktet att hitta andra tänkbara alternativ till merutnyttjning framtida somrar.

Tror inte nån av oss är upprörda, mer att man tycker synd om Nobina som väljer att skjuta sig i foten så uppenbart! Att testa ett merutnyttjande på en marknad som redan är mättad kan nog vem som helst räkna ut att det inte bär någon frukt. Sen tror jag nog att de flesta av oss tycker att det är kul att Nobina vill testa nåt nytt, men att det är mindre kul att man vill testa nåt dödfött!

Dörrbroms

Citat från: Omnilasse skrivet 29 juni 2012, 12:58:44 PM
Detta kommer väl också visa att det är svårt att bedriva linjer till en del köpcentrum i "köpladeområdena" som varit aktuellt - de som åker buss har ju sällan så mycket pengar - alla andra tar ju bilen, förutom en och annan miljöentusiast.

Mja, det är inte speciellt vanligt att folk som bor i stan har bil. Bland villafolket i förorten ja, men annars är det mest opraktiskt med egen bil.

I min bekantskapskrets är det bara två jag kommer på som har bil. Båda bor i förorten och har udda arbetstider (en är bussförare). Alla andra åker kommunalt eller cyklar. Och många har inget körkort.

Lars-Håkan_E

Citat från: Omnilasse skrivet 29 juni 2012, 13:30:31 PM

Nä, det är nog helt enkelt så att det inte finns så mycket utrymme för kommersiella linjer så länge man har en trafikhuvudman som har trafik på sträckningarna. Det är ju få länder som faktiskt har haft ett formellt förbud mot att starta egna kommersiella busslinjer. Ändå finns det försvinnande få runt om i världen. Brukar vara till och från flygplatser på sin höjd. Och det finns ju förstås en orsak till att det ser ut på det sättet.


Det finns ju ytterligare några sträckningar som det tittas på, kanske inte från Nobinas håll men från andra aktörer, problemet är att trafiken där blir väldigt rusningstidsinriktad och man får fordon och personal som ska vara sysslolösa på mellantiden.

Hittade man en vettig sysselsättning för 4 bussar o förare mellan 9 på förmiddan och 14 på eftermiddan kan man starta en intressant och behövd trafik, tyvärr blir det inget bra utan sysselsättning under mellantiden.

Omnilasse

Citat från: Dörrbroms skrivet 29 juni 2012, 15:38:17 PM
Mja, det är inte speciellt vanligt att folk som bor i stan har bil. Bland villafolket i förorten ja, men annars är det mest opraktiskt med egen bil.

I min bekantskapskrets är det bara två jag kommer på som har bil. Båda bor i förorten och har udda arbetstider (en är bussförare). Alla andra åker kommunalt eller cyklar. Och många har inget körkort.

Du har förstås delvis rätt. Men för dem med månadskort blir extrakostnaden ändå relativt stor att åka med en kommersiell aktör. På något sätt är det så att om man valt att inte ha bil så är man van med att åka kollektivt och inte så beväm av sig (kanske viss fördom där). Det gör att den extravinst man skulle göra genom någon särskild buss som gick i mellantrafiktiden och gav lite extra service är ganska ointressant för denna grupp. Särskilt som man ju sällan har så bråttom när man åker på fritiden. Det ska till att man åstadkommer en rätt bra service för att det skall vara värt den extra kostnaden när man åker "gratis" med SL. Dock är det ju en annan sak om någon kommersiell aktör gör en överenskommelse med bussbolaget och lejonparten av linjen finansieras av exempelvis ett köpcentrum.


Andreas91

Jag finner inga större fel på linjen, förutom den lite tighta tidtabellen och ev. även biljettpriset. Nu har jag rest med linjen ett par gånger och av vad jag har sett, så är det inte riktigt så illa som 1-2 pers, men generellt tomt, utan jag har upplevt det lite som att det har jobbat upp sig en aning den senaste tiden. Inga fulla bussar kanske, men uppemot ca 10 passagerare på vissa turer. Priset på 50 kr lockar kanske inte på typ sträckan nybroplan-skansen, men väljer jag mellan djurgårdsbussen och Stockholm red buses, så är det inget att diskutera i ex. komfortfrågan (enligt mig iaf).

Skall vi komma in och prata om innerstadsbo + bil eller inte, så beror det ju helt på vad du har för behov. Min familj har bil pga att vi kan behöva storhandla mat, åka till IKEA, åka till stugan i Roslagen med en massa packning osv. Har verkligen ingen lust att exempelvis
stå med bokhyllor eller andra grejer på någon SL-buss till Skärholmen och sedan t-banan hem med alla de grejerna. Nej tack! Såvida det inte finns något alternativ, typ att stora parkeringsgarage byggs vid tullarna med inte alltför dyra parkeringsavgifter, så lär nog många innerstadsbor med bil ha kvar sina bilar i innerstan.

sa0azs

Citat från: Andreas91 skrivet 29 juni 2012, 18:56:34 PM
Skall vi komma in och prata om innerstadsbo + bil eller inte, så beror det ju helt på vad du har för behov. Min familj har bil pga att vi kan behöva storhandla mat, åka till IKEA, åka till stugan i Roslagen med en massa packning osv. Har verkligen ingen lust att exempelvis
stå med bokhyllor eller andra grejer på någon SL-buss till Skärholmen och sedan t-banan hem med alla de grejerna. Nej tack! Såvida det inte finns något alternativ, typ att stora parkeringsgarage byggs vid tullarna med inte alltför dyra parkeringsavgifter, så lär nog många innerstadsbor med bil ha kvar sina bilar i innerstan.
Mängden bilar och svårigheten att hitta en p-plats på gatan i innerstaden kvällar och nätter tyder på att även innerstadsbor till stor del har håller sig med bil. Kanske är det något mindre vanligt per capita än utanför tullarna, men att säga att det inte är speciellt vanligt är nog att ta i.
Av de jag känner i som bor i innerstaden har en majoritet bil.

Dörrbroms

Citat från: sa0azs skrivet 29 juni 2012, 19:50:46 PM
Av de jag känner i som bor i innerstaden har en majoritet bil.

Vi känner uppenbarligen olika. Jag hade bil när jag hamnade på Östermalm men konstaterade snabbt att betala 2500 kr/mån för parkering, plus datumparkering (=flytta den varje dag) inte var nån höjdare. Javisst finns det bilar men det blir trots allt rätt många personer per bil ändå.

Men det finns säkert utrymme för snabbtransport ut till köpområdena a la Ikeabussen från Gallerian, men knappast enbart vardagar 9-14. Mat i innerstan är dyrt.