Första dagen med Keolis i Angered (BILDER)

Startat av Jonas Gustafsson, 18 juni 2012, 21:32:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Igår tog Keolis över Angeredstrafiken som GS Buss (med Göteborgs Buss som underentreprenör på vissa linjer) kört förut. Samtidigt startade ombyggnaden av Angered Centrum buss- och spårvagnsterminal. Spårvagnshållplatsen ska bli trespårig för att undvika att de tre linjer som vänder här (4, 8 och 9) blockerar varandra. De enda bussar som stannar på terminalen är ersättningsbussarna för spårvagn, som passerar alla spårvagnens hållplatser mellan Angered C och Gamlestadstorget. Övrig busstrafik är flyttad till en tillfällig terminal 100 m längre västerut. Linje 73, 75 och 76 är förlängda till Gamlestadstorget för att förstärka ersättningstrafiken, men dessa tre linjer går direkt till Gamlestadstorget utan att stanna i Storås, Hammarkullen och Hjällbo. Trots tydliga informationstavlor (som säkert suttit uppe ett tag) och flera Västtrafik- och Keolisvärdar i reflexvästar rådde ett milt kaos. 73, 75 och 76 samsas om ett hållplatsläge i vardera riktningen och det var trångt även igår som var söndag. Hur ska det se ut i vardagsrusningen innan semestern börjat på allvar?
Här först några ledbussar på de nämnda tre linjerna:











Så en boggiebuss på linje 71. Övriga linjer har lite bättre utrymme på terminalen.



Senare på dagen tog jag dessa foton i Olofstorp. 78:an är en av linjerna som Göteborgs Buss körde. Ledbuss är definitivt overkill på denna linje på en söndag, men den tycks vara kopplad med 73+75+76 vid Gamlestadstorget i alla fall så länge dessa linjer går dit.



Notera avgasrörets ovanliga placering.



//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Fredrik Klint

Keolis och Solaris, trodde inte det var möjligt  ;) Nu vill jag se såna här i Stockholm.

Rent estetiskt tycker jag placering av inv-nr fram var lite lustig. 2732 har siffrorna på bättre plats men de kunde sitta precis under västtrafik-loggan.

Cyklisten

Lite OT - det var planerad att förlänga spårvägen längre norrut, ska väl t.o.m. finnas början på någon tunnel. Är den nya terminalen som ska byggas förberedd för eventuell förlängning eller har planerna slopats helt och hållet?
Annars kul med 18-meters Solaris, hoppas att vi får se sådana i Skåne med.

Leif D

Citat från: Fredrik Klint skrivet 18 juni 2012, 21:54:58 PM
Keolis och Solaris, trodde inte det var möjligt  ;) Nu vill jag se såna här i Stockholm.

Rent estetiskt tycker jag placering av inv-nr fram var lite lustig. 2732 har siffrorna på bättre plats men de kunde sitta precis under västtrafik-loggan.

Kanske beror de på att facken inte har så snedvridna åsikter om hur bussar ska vara på västkusten som i stockholm, o inte lika stor makt över företagsledningarna.
;-)

AO

Snygga bilder! Finns det några interiörbilder?:)

Jonas Gustafsson

Citat från: AO skrivet 19 juni 2012, 14:47:23 PM
Snygga bilder! Finns det några interiörbilder?:)

Tackar! Tog bild på förarplatsen m.m. i 2709 idag, kommer senare.
//JG
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Svemicke

Det jag kan tycka är lite märkligt är att man kör med dieselbussar i dessa biogastider.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jonas Gustafsson

Citat från: Svemicke skrivet 20 juni 2012, 00:26:41 AM
Det jag kan tycka är lite märkligt är att man kör med dieselbussar i dessa biogastider.

En del av bussarna är gasbussar:
2701-2714 boggi (Solaris Urbino 15) gas
2715-2722 boggi (Solaris Urbino 15) RME
2723-2744 led (Solaris Urbino 18) RME

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Björn Lövdahl

Citat från: Svemicke skrivet 20 juni 2012, 00:26:41 AM
Det jag kan tycka är lite märkligt är att man kör med dieselbussar i dessa biogastider.

Sen är det ju ingen vanlig diesel...
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Svemicke

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 20 juni 2012, 08:49:59 AM
Sen är det ju ingen vanlig diesel...

Nej, det är förvisso RME. Ser dem ju varje dag på jobbet när vi kör våra alternativa vägar mellan Gamlestan och Angered. :)
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Bussmicke

Vilka linjer kör Keolis i Angeredstrafiken?
69-78 vet jag men vilka mer?
På onsdag nästa vecka är jag där.

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jonas Gustafsson

Citat från: Bussmicke skrivet 13 augusti 2012, 16:46:20 PM
Vilka linjer kör Keolis i Angeredstrafiken?
69-78 vet jag men vilka mer?
På onsdag nästa vecka är jag där.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

156, 159, 167, 168, 173, 178, 179 utöver dem du skrev.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussmicke

Nu har jag gjort upp en resplan så jag täcker upp så mycket som möjligt.
Redbergsplatsen,  16X och längs 17, sedan lämgs 60, upp till Bergsjön,  till Angered,  Gamlestadstorget,  Heden.

Nästa dag Svingeln,  Mölndal,  Mölnlycke,  Landvetter,  Partille

Sen kan jag inte missat så mycket.

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Calle

Det har verkligen blivit ett lyft sedan Keolis tog över Angeredstrafiken. Jag skulle personligen vilja kalla det toppklass! Tysta, sköna bussar som är befriade från gamla sketna Metrotidningar, äppelskruttar och skabbig lukt. Även Keolis övriga trafik i Partille med omnejd håller samma höga klass, men väl underhållna fordon.

Tummen upp, Keolis!  ;D

olasand

Avsaknaden av Metrotidningar kan väl ha att göra med att Metro inte ges ut på sommaren :-)