Lite info om vad som händer med Keolis bussar i Råsta...

Startat av virtual1, 11 maj 2012, 17:42:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DEB

Citat från: P.Ek skrivet 02 juni 2012, 20:24:13 PM
Vad händer hos Nobina Lunda?

Jag gissar att 7185-7204 flyttas till Södertälje och/eller Tyresö och ersätter Volvo-bussarna 47xx och 51xx.

Det skulle inte räcka. Tyresö har väl kanske 15 - 20 stycken och Södertälje 15.. Ska inte Lundas omnilink-boggier gå över till Arriva? De är ju bara ett par år gamla.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Ted Selander

Citat från: Kronobergarn skrivet 23 maj 2012, 14:07:26 PM
Utbildningen Göteborg kunde ju fått 2-4 bussar.  8)
F.n. finns ju ingen grundutbildning av förare i Göteborg. Lokal utbildning sker bäst med de egna vagntyperna.

Walter

Citat från: DEB skrivet 02 juni 2012, 20:32:43 PM
Det skulle inte räcka. Tyresö har väl kanske 15 - 20 stycken och Södertälje 15.. Ska inte Lundas omnilink-boggier gå över till Arriva? De är ju bara ett par år gamla.

Jo 7185-7204 är finansierade via SL och följer med avtalet till Arriva
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

P.Ek

Tack för info, vad händer med resten av Nobinas bussar?

DEB

Citat från: P.Ek skrivet 02 juni 2012, 22:04:49 PM
Tack för info, vad händer med resten av Nobinas bussar?

Med tanke på en allmänt ganska hög ålder på Lundas bussar lär de ersättas. Någon som kan bekräfta/dementera?
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Mikael Ringmarck

Citat från: Walter skrivet 02 juni 2012, 21:54:54 PM
Jo 7185-7204 är finansierade via SL och följer med avtalet till Arriva

Enligt en förare vill Arriva flytta 7185-7204 till Råsta. I utbyte fås då likadana 12-metersvagnar (se Keolis 47xx). Men se det som ett rykte än så länge  :)

Omnilasse

Nu har det kommit mer konkret fakta från SL. Man återköper 69 etanolbussar från Keolis och 42 diesel. Dieselbussarna går till försäljning på Bussmarket och etanolbussarna förhandlar man om att de skall hamna hos Arriva i Okvista (Vallentuna), som då anpassas för etanoldrift och RME. Eftersom det är så pass många bussar blir det väl då kopplat till något slags gemensam trafikering för Norrort och deras avtal för Vallentuna. Formellt kommer alltså 34 hamna under Vallentunaavtalet, 5 för att stärka upp E20-avtalet (okart vilket trafikområde) och 30 för avstängningen på Saltsjöbanan och Tvärbanan.

virtual1

Citat från: Omnilasse skrivet 13 juni 2012, 18:28:50 PM
Nu har det kommit mer konkret fakta från SL. Man återköper 69 etanolbussar från Keolis och 42 diesel. Dieselbussarna går till försäljning på Bussmarket och etanolbussarna förhandlar man om att de skall hamna hos Arriva i Okvista (Vallentuna), som då anpassas för etanoldrift och RME. Eftersom det är så pass många bussar blir det väl då kopplat till något slags gemensam trafikering för Norrort och deras avtal för Vallentuna. Formellt kommer alltså 34 hamna under Vallentunaavtalet, 5 för att stärka upp E20-avtalet (okart vilket trafikområde) och 30 för avstängningen på Saltsjöbanan och Tvärbanan.

Detta omvandlat till vagnsnummer blir?

Omnilasse

Citat från: virtual1 skrivet 13 juni 2012, 18:30:30 PM
Detta omvandlat till vagnsnummer blir?
Det har jag tyvärr ingen uppgift om på rak arm. Men måste ju vara de som köpts in för Solna/Sundbyberg/Sollentuna iaf.

Ted Selander

Citat från: virtual1 skrivet 13 juni 2012, 18:30:30 PM
Detta omvandlat till vagnsnummer blir?

De 69 OmniLinkarna är: 4773-95 (normal) och 3744-59, 3769-98 (led).
De 42 "dieslarna" återkommer jag om.

P.Ek

Citat från: Ted S skrivet 13 juni 2012, 20:16:52 PM
De 69 OmniLinkarna är: 4773-95 (normal) och 3744-59, 3769-98 (led).
De 42 "dieslarna" återkommer jag om.

Så 3721-43 och 4761-72 kommer gå över till Arriva i Råsta?

Fredrik Gelin

JA, de nyare etanolbussarna kommer att gå över till Arriva som det ser ut.

42 dieslar låter mycket att överta, så gissningsvis handlar det till stor del om Keolis 48xx-bussar som SL skall sälja under hösten/vintern, men även om ett gäng B9:or i 63xx (blå) och 66xx-serien (röda och blå) som lär fortsätta rulla i E20-området.
B9:orna är bundna till Råsta har jag för mig, men det kan ju hända att Arriva placerar dem någon annanstans under avtalstiden.

B9:orna är väl för övrigt en ny busstyp för Arriva, eller rullar det några för Arriva i Sverige idag?
//Fredrik

Omnilasse

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 14 juni 2012, 15:50:55 PM
JA, de nyare etanolbussarna kommer att gå över till Arriva som det ser ut.

42 dieslar låter mycket att överta, så gissningsvis handlar det till stor del om Keolis 48xx-bussar som SL skall sälja under hösten/vintern, men även om ett gäng B9:or i 63xx (blå) och 66xx-serien (röda och blå) som lär fortsätta rulla i E20-området.
B9:orna är bundna till Råsta har jag för mig, men det kan ju hända att Arriva placerar dem någon annanstans under avtalstiden.

B9:orna är väl för övrigt en ny busstyp för Arriva, eller rullar det några för Arriva i Sverige idag?
//Fredrik

De 42 dieselbussarna övertas alltså av SL - pågrund av att Keolis inte har behov av dem. Dessa är inte Arriva intresserade av. De går alltså till försäljning på Bussmarket.

Fredrik Gelin

Ja, det står ju iaf att 42 bussar övertas av SL, men hur jag än räknar får jag det inte till mer än 30 bussar i 48xx-serien varav fem går i Norrort, så gissningsvis är det alltså även ett antal ledbussar inbakat i denna siffra (Täby kör ju ett gäng Omnidieslar som jag misstänker tillhör Råsta).
Keolis kommer dock gissningsvis att hyra några av de 42 bussarna under tidiga hösten pga ersättningstrafiken för Roslagsbanan och tunnelbanan då det knappast lär finnas så stora resurser lediga i den ordinarie trafiken under den ordinarie hösttidtabellen.
//Fredrik

Ted Selander

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 14 juni 2012, 18:43:18 PM
Ja, det står ju iaf att 42 bussar övertas av SL, men hur jag än räknar får jag det inte till mer än 30 bussar i 48xx-serien varav fem går i Norrort, så gissningsvis är det alltså även ett antal ledbussar inbakat i denna siffra (Täby kör ju ett gäng Omnidieslar som jag misstänker tillhör Råsta).
Keolis kommer dock gissningsvis att hyra några av de 42 bussarna under tidiga hösten pga ersättningstrafiken för Roslagsbanan och tunnelbanan då det knappast lär finnas så stora resurser lediga i den ordinarie trafiken under den ordinarie hösttidtabellen.
//Fredrik

Antalet 42 får man knåpa litet med för att få ihop, exakt vilka individer vet vi inte ännu, ej heller tidpunkt, bl.a. med hänsyn till effekter av ersättningstrafiken för RB. Det ska ju köras extrabussar också (linje 52E) under avstängningen av TUB 3 Rådhuset-Kungsträdgården.