Lite info om vad som händer med Keolis bussar i Råsta...

Startat av virtual1, 11 maj 2012, 17:42:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Passade på att ta en tripp till Råstagaraget o plåta lite idag, inte så många chanser kvar nu till Arriva tar över, pratade då med en trevlig tjej som jag uppfattade var assistent åt områdeschefen, hon sa att i stort sett alla bussar som finns tas över av Arriva! Nåt som knappast vi väntade oss. 53XX-omnina skrotas! 48XX-Volvona blir inte skrotade och inte övertagna, men hon visste inte vad som skulle ske med dem. De flesta av 37XX-lederna går över till Arriva, men inte alla, så där kanske vi kan vänta oss ngra flyttar! _Alla_ 47XX tas över av Arriva, så ingen flytt till söderort eller innerstan där inte :-/ - B9S:erna i 63XX-serien tas över av Arriva likaså. Pratade inte om 27XX-Omnibussarna, men med tanke på ålder skrotas nog de med! Så om man saknar några av Råstas bussar i sin bildsamling oh vill ha dem i Keolisutförande, ja då är det rätt bråttom att plåta dem nu...

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 11 maj 2012, 17:42:25 PM
53XX-omnina skrotas!

Knappast överraskande. De är ju gamla numera, och i Hölö har det ju redan börjat skrotas ut 2003:or.
Men 53xx har hållit ihop under en lång tid. Faktiskt längre tid än vad man oftast förväntar sig av OmniCity. :)

Optimal

47xx skulle ju flyttas till Hornsberg eftersom nästan alla om inte alla H18 ska bort.

DEB

Bör inte några stycken ersätta de knappt 10 st maxci som Handengaraget har?
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

virtual1

Citat från: Jim skrivet 11 maj 2012, 23:30:28 PM
47xx skulle ju flyttas till Hornsberg eftersom nästan alla om inte alla H18 ska bort.

Jo, men som vi också konstaterat tidigare så är ju dörrställningen 1-2-1 på Råsta 47XX-orna, inte optimala i Innerstadstrafik! -
däremot trodde ju jag på ett triangelbyte Råsta->Söderort->Hornsberg, men tydligen inte...

Fredrik Klint

Försök att minnas alla dessa spekulationer så får vi se hur många rätt det blir sen...

Mikael Ringmarck

Enligt ett annat äldre inlägg här på Bussnack så ska 27xx gå över till Arriva. Men planer kan ju alltid ändras.

Fredrik Gelin

Jag tror nog att Keolis kommer att undvika att flytta så många bussar från Råsta, det är bättre att lämna tillbaks dem till SL som sedan får göra vad de anser bäst med bussarna.
Anledningen till detta förfarande är att avtalet i Råsta ger möjlighet att lämna tillbaka bussar till SL vilket inte är fallet i Norrort som byter operatör till årsskiftet.
I Norrort finns också ett antal relativt nya bussar (företrädesvis Volvo dock) som Keolis måste behålla och försöka sprida ut i bolagets resterande områden.
Det är härmed INTE sagt att dessa hamnar i City, var bussarna hamnar får tiden utvisa...
//Fredrik

P.Ek

Några frågor:

- Skrotas även 5376-77?

- Vad händer med 1250-52, 1254, 31xx, 39xx?

- Går 6648-49 över till Arriva?

- Finns 4033 kvar i Råsta?

- Vad kommer hända i Nobina Bromma då Arriva tar över där samtidigt?

//P.Ek :)




virtual1

Citat från: P.Ek skrivet 15 maj 2012, 16:47:02 PM
Några frågor:

- Skrotas även 5376-77?

- Vad händer med 1250-52, 1254, 31xx, 39xx?

- Går 6648-49 över till Arriva?

- Finns 4033 kvar i Råsta?

- Vad kommer hända i Nobina Bromma då Arriva tar över där samtidigt?

//P.Ek :)

4033 finns inte kvar, 6648 o 6649 tror jag går tillbaka till Volvo om inte Keolis har andra planer för dem, 53XX skulle alla skrotas, så 5376 o 5377 ryker nog med fast de är nyare! - resten fick jag inga svar om, men chansen är väl god att åtminstone 125X samt 39XX flyttas inom keolis.

Nico

Den i sammanhanget ovidkommande diskussionen om vilket antal framdörrar som föredras har flyttats till en egen tråd.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=53233.msg383931#msg383931

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

P.Ek

Citat från: virtual1 skrivet 15 maj 2012, 17:03:39 PM
4033 finns inte kvar, 6648 o 6649 tror jag går tillbaka till Volvo om inte Keolis har andra planer för dem, 53XX skulle alla skrotas, så 5376 o 5377 ryker nog med fast de är nyare! - resten fick jag inga svar om, men chansen är väl god att åtminstone 125X samt 39XX flyttas inom keolis.

Tack för infon! Ursäkta min okunnighet men vad skulle kunna hända med 6648-49 om de går till Volvo?

Ted Selander

Citat från: P.Ek skrivet 16 maj 2012, 17:41:49 PM
Tack för infon! Ursäkta min okunnighet men vad skulle kunna hända med 6648-49 om de går till Volvo?
Bussarna kommer med stor sannolikhet att omplaceras inom Keolis i Stockholm.

Kronobergarn

Citat från: Ted S skrivet 23 maj 2012, 07:15:23 AM
Bussarna kommer med stor sannolikhet att omplaceras inom Keolis i Stockholm.

Utbildningen Göteborg kunde ju fått 2-4 bussar.  8)

P.Ek

Vad händer hos Nobina Lunda?

Jag gissar att 7185-7204 flyttas till Södertälje och/eller Tyresö och ersätter Volvo-bussarna 47xx och 51xx.