Med SL-stämpel i Umeå?

Startat av Ersa, 06 oktober 2007, 20:29:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Jessika skrivet 10 oktober 2007, 16:44:56 PM
Och jag såg en av de röda bussarna i trafik idag! ;D

Och två dagar senare verkar det som om alla fyra är ute på gatorna.
Nej, jag fick "bara" köra CN113ALB denna dag. Men vem sörjer det? ;)

Jessika

Veolia 2771 susade precis förbi fönstret, på väg mot Östra Ersboda som linje 69. ;D
Kul med lite färg på bussarna igen! :D
/Jessika

Ersa

Citat från: Jessika skrivet 13 oktober 2007, 10:45:54 AM
Veolia 2771 susade precis förbi fönstret, på väg mot Östra Ersboda som linje 69. ;D
Kul med lite färg på bussarna igen! :D
/Jessika

Japp 2771 var tydligen den enda rödingen som fick vara ute idag, överraskande nog på 69/8:an. Den var lika tyst och trevlig att köra som de tre blå OmniLinkarna. Äntligen några röda bussar som kör på de linjer som har röda hållplatsstolpar och informationstavlor.  ;)

Bussmicke

Ska dessa rödingar bara agera reservvagnar?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 13 oktober 2007, 16:41:53 PM
Ska dessa rödingar bara agera reservvagnar?

Nej, det blir trafik på heltid. Krav på 100% blått lär inte krävas förrän trafikstarten juni 2008.

Jessika

Jag såg faktiskt flygbuss-Vegan i linjetrafik häromdagen också - linje 7 morgontur kanske? Så det kan inte vara SÅÅ himla gott om bussar... Jag tycker nog inte den är helt lämplig att ha i stadstrafik (stor, ingen barnvagnsplats, bagagehyllor ;D, bara en utgång o.s.v.), så det måste varit en nödlösning.
/Jessika

Ersa

Citat från: Jessika skrivet 14 oktober 2007, 09:24:27 AM
Jag såg faktiskt flygbuss-Vegan i linjetrafik häromdagen också - linje 7 morgontur kanske? Så det kan inte vara SÅÅ himla gott om bussar... Jag tycker nog inte den är helt lämplig att ha i stadstrafik (stor, ingen barnvagnsplats, bagagehyllor ;D, bara en utgång o.s.v.), så det måste varit en nödlösning.
/Jessika

Det var nog industrituren/direktbussen till Västerslätt du såg (som inte går via Rödäng längre), och längs denna tur finns det gott om utrymme för en 15-metersvagn. Dessutom är det inte många som har barnvagnar med sig ut till arbetet på industriområdet. ;) Det är faktiskt så att det vanligtvis går det en liten Neoplan på denna i vanliga fall, så de åkande lär inte bli direkt sura över att "den lilla" är ersatt med en bekväm Vega.  :D

Som jag skrivit tidigare skulle jag personligen gärna se tre 15-meters Vegor (eller liknande) i stan, två flygbussar som kan meruttnyttjas vid behov, samt en reserv som man även kan köra beställningar samt 4:an och 5:an med om det skulle behövas.
Idag finns det ju bara två flygbussar i heltidstjänst, 2524 och 1026, varav den sistnämda borde ha fått en ersättare och stannat som reservflygbuss. Det är tråkigt att kommunen/Länstrafiken inte väljer att satsa på flygbussen, som ju är många inrestas första intryck av staden.

Jessika

Jag tycker fortfarande - trots argumenten ;) - att Vegan inte riktigt känns som en stadsbuss... Idag var den faktiskt inne på 1:ans linje på morgonen - lite speciellt om man är nördig. ::) Det roliga var att chaffisen hade lyckats få till skyltningen, så den var skyltad som linje 1. Normalt brukar det ju bara vara en av dessa oranga skyltar i fönstret när Vegan är ute och rullar på någon annan linje.

Hur många SL-bussar är i trafik nu? Är det bara 2770 och 2771? Finns det fler? :)

/Jessika

Ersa

Citat från: Jessika skrivet 17 oktober 2007, 18:05:45 PM
Jag tycker fortfarande - trots argumenten ;) - att Vegan inte riktigt känns som en stadsbuss... Idag var den faktiskt inne på 1:ans linje på morgonen - lite speciellt om man är nördig. ::) Det roliga var att chaffisen hade lyckats få till skyltningen, så den var skyltad som linje 1.



Destinationen "Förstärkningsbuss" kan användas på alla Ultralinjer, samt 11:an mot Hörnefors.  ;)
Man borde kanske lägga in alla tänkbara stadsdelar och orter i Mobitecminnet på denna, för säkerhets skull. Ty skylten på denna vagn styrs ej av C90:n, utan har en separat dosa med separat minne. Ett minne som idag innehåller ytterst få destinationer då den ju från början enbart var tänkt att gå som flygbuss och på vissa beställningar.

Har du missat de små Neoplanerna som förstärker på 2:a, 5:an och 7:an nästan varenda morgon, Jessika? Nu är det vintertidtabell så det skriker om det!  :P

Ersa

Citat från: Jessika skrivet 17 oktober 2007, 18:05:45 PM
Hur många SL-bussar är i trafik nu? Är det bara 2770 och 2771? Finns det fler? :)

Jag tror nog att alla fyra (2268-2271) är ute på gatorna.

Jessika

Citat från: Verspieder skrivet 17 oktober 2007, 18:27:38 PM
Har du missat de små Neoplanerna som förstärker på 2:a, 5:an och 7:an nästan varenda morgon, Jessika? Nu är det vintertidtabell så det skriker om det!  :P

Alltså, vi är ju inte så morgonpigga i vårt hushåll! ;D Förstärkningsbussarna har väl i princip slutat gå när jag susar till jobbet - idag var ett undantag eftersom jag var tvungen att fara lite tidigare. Så jag ser dem sällan, om de inte råkar åka förbi när man kikar ut genom fönstret.
Jag såg i alla fall 1065 lite här och där i söndags när den var ute och tapetserade om alla hållplatser med nya tidtabellen. Det är ju ett hedersuppdrag som Neoplanarna har varje gång det är dags för ny tidtabell. ;D
/Jessika