Med SL-stämpel i Umeå?

Startat av Ersa, 06 oktober 2007, 20:29:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Dags att leta fram SL-stämpeln och stämpla remsor framöver?  ;)

De röda bussarna går snart i trafik även i Umeå, och inte bara i Ö-vik. Nu har 2768 fått biljettmaskin och C90 installerad:


Fredde

*Vill kunna få fram Umé i Sthm* ;D

Var bra när vi kunde köra Göteborg etc på de gamla 43**-vagnarna ;)

/Fredde

bussgrabben

Kommer dessa bussar behålla SL-lacken eller kommer de lackas om?

Johan Hansson

skulle gärna vilja se bilder på hela bussarna tack
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Ersa

#4
Här kommer länkar till äldre inlägg med bilder på "hela röda bussar" i Umeå.
2769: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=3937.0
2771: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=3972.0
2768 & 2770: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=4272.0

De fyra röda lär inte lackas om under dagens korta avbrutna avtal.
Om det innan jul meddelas att Veolia vinner trafiken, kanske de blir blå under 2008.

Jessika

Och jag såg en av de röda bussarna i trafik idag! ;D Det är en stor konferens på universitetet med en egen liten busstidtabell för deltagarna, med abonnerade bussar mellan universitetet och Vasaplan respektive flygplatsen. Åtminstone en av de röda bussarna har varit inne och tuffat på linjen. Alla vet ju min "fotofobi" ;D och sannolikheten att jag skulle ställa mig och fota bussar inför en massa kollegor och andra konferensdeltagare är noll... :-\ Så tyvärr, inga bilder.

Detta borde i alla fall väl innebära att de röda bussarna kommer sättas i trafik nästa vecka när vintertidtabellen med avsevärt tätare turer börjar gälla. Uppenbart är det behov av flera bussar. Spännande! ;D

/Jessika

Bussmicke

Avsevärt tätare? Sa ni inte att det inte var nån större skillnad mot nu?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jessika

Citat från: Bussmicke skrivet 10 oktober 2007, 16:46:33 PM
Avsevärt tätare? Sa ni inte att det inte var nån större skillnad mot nu?

Om det är denna tråd...
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=3500.0
...som du syftar på så skrev i alla fall jag att det är stor skillnad mellan sommar- och vintertidtabell. :)
/Jessika

Bussmicke

Så vintertabellen består av hög och lågsäsong?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jessika

Citat från: Bussmicke skrivet 10 oktober 2007, 17:43:18 PM
Så vintertabellen består av hög och lågsäsong?

Nu är jag inte riktigt med?
Sommartidtabellen består av "mellansäsong" (höst och vår) och "lågsäsong" (sommar), men vintertidtabellen är en och samma - från mitten av oktober till slutet av april. Just nu gäller sommartidtabellen fortfarande och det är ganska glesa turer. På måndag börjar vintertidtabellen gälla och då blir det avsevärt tätare turer - om det inte har skett någon radikal försämring jämfört med förra vintern. Jag har nämligen inte sett den nya tidtabellen ännu.
/Jessika

Ersa

Det enda skillnaderna jag kan se i den nya vintertidtabellen jämfört med förra årets är:

1: Det mest extrema i avgångsväg är att de båda extrabussarna per timme på 8:an Vasaplan-E4-Ersboda mellan 15:00-17:00 nu syns i tabellen. Avgång 15:00, 15:08, 15:15, 15:30, 15:38, 15:45 och lika tätt 16:00-17:00. Annars ser det ut som vanligt. Varje kvart "00-15-30-45-00"
Den minst lika tunga linje 1 från Vasaplan mot Umedalen har inga extraturer i tidtabellen.

2: Nattbussarna på linje 2 Vasaplan-Marieberg går över Berghem som vanligt, men sedan in på Lilljansvägen fram till Nydalahöjd och 9/69:ans hållplatser innan den åker vidare till Mariehem C den vanliga vägen. Men detta gäller endast nattbussarna.

Bussmicke

Citat från: Jessika skrivet 10 oktober 2007, 17:54:49 PM
Nu är jag inte riktigt med?
Sommartidtabellen består av "mellansäsong" (höst och vår) och "lågsäsong" (sommar), men vintertidtabellen är en och samma - från mitten av oktober till slutet av april. Just nu gäller sommartidtabellen fortfarande och det är ganska glesa turer. På måndag börjar vintertidtabellen gälla och då blir det avsevärt tätare turer - om det inte har skett någon radikal försämring jämfört med förra vintern. Jag har nämligen inte sett den nya tidtabellen ännu.
/Jessika
Det var ungefär så jag menade men formulerar om frågan:
Är det stor skillnad mellan "mellansäsong" (höst och vår) och "högsäsong" (vinter) förutom de extrabussar Eric nämnde?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 10 oktober 2007, 22:57:00 PM
Det var ungefär så jag menade men formulerar om frågan:
Är det stor skillnad mellan "mellansäsong" (höst och vår) och "högsäsong" (vinter) förutom de extrabussar Eric nämnde?

Under vintern är det ingen "nedgång" i trafiken mitt på dagen, utan då går det bussar hela dagen lika tätt som det gör under rusningstrafiken på höst- och vårtabellen. Det går även tätare bussar någon timme tidigare, dvs någon timme innan rusningstrafiken på höst- och vårtabellen drog igång. Redan från kl 06:00 blir det 15-minuterstrafik på de tätaste linjerna 1, 8, samt 6/9.

En sak till jag hittade i vinterturlistan är att två nya hållplatser i Tomtebo är utritade, då Tomtebo (och därmed stan) växer österut. Efter nuvarande ändhpl Tomteboparken kommer "Sagovägen" och sedan "Källplatsen". Bilder från dessa ställen med en helt ny asfalterad väg mitt på ett kalhygge kommer senare i ett separat inlägg. Det ska bli intressant att se andra hälften av Tomtebo växa upp, där man nu är van att det bara finns skog.

På tal om Umeå. När kommer de senaste bilderna, Micke?  :)

Bussmicke

Under hösten som det ser ut nu, lite har jag genom Swebus visat.
Missade du det?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 11 oktober 2007, 10:01:35 AM
Under hösten som det ser ut nu, lite har jag genom Swebus visat.
Missade du det?

Swebusbilderna såg jag, men jag tänkte närmast på Veoliabilderna, främst de bilder du tog på mig och min lilla bruna co-driver på 5:an. Den stora gångbron över Blå vägen som du fotade från har jag aldrig gått på, så jag är nyfiken på hur fotovinklarna blir från den.  :)