Huvudmeny

Nya VOLVO B9R

Startat av volvo99, 22 juli 2011, 20:10:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kim

Husk også at B7RLE bliver erstattet af B8RLE !

Lars

Citat från: Kim skrivet 24 juli 2011, 14:04:40 PM
Husk også at B7RLE bliver erstattet af B8RLE !
OjOjOj ännu en ny motor hos Volvo

Johan B

Citat från: Mats Karlsson skrivet 24 juli 2011, 11:40:49 AM
Det var mig en total överraskning!! Du tänker inte på OmniExpress som kan fås med antingen 9- eller 13-litersmotor? OmniLink är nämligen inte byggd för en längre motor än den 5-cylindriga 9-litersmotorn. Dessutom finns väl inte 12-litersmotorn längre för bussdrift, utan enbart för lastbilsdrift.

Njae OmniExpressen tänker jag inte på. Kan däremot ha blandat ihop med ngn Vest Center eller Scala, de senare kanske har annan golvkonstruktion då så att en sexcylindrig maskin får plats?

Mats Karlsson

Citat från: Johan B skrivet 25 juli 2011, 11:03:16 AM
Njae OmniExpressen tänker jag inte på. Kan däremot ha blandat ihop med ngn Vest Center eller Scala, de senare kanske har annan golvkonstruktion då så att en sexcylindrig maskin får plats?
Du tänker nog på Vest, ja.

Mats Karlsson

Citat från: Kim skrivet 24 juli 2011, 14:04:40 PM
Husk også at B7RLE bliver erstattet af B8RLE !
Ny 8-litermotor? Här går det tydligen undan. Det är svårt att hänga med i Volvo-svängarna! Är det en Deutz-motor?

Kim

Citat från: Mats Karlsson skrivet 25 juli 2011, 12:34:23 PM
Ny 8-litermotor? Här går det tydligen undan. Det är svårt att hänga med i Volvo-svängarna! Är det en Deutz-motor?

Jeg ved ikke om det er en Deutz, men det har noget med Euro 6 at gøre, at den bliver på 8 liter.. De vil jo naturligvis ikke fortælle så meget om det endnu. :)

Bergenga

Citat från: Lars skrivet 23 juli 2011, 16:13:10 PM
Den gamla B7R som var Volvos motor slutade ju att tillverkas runt 2008 sen när vi fick en ny bybuss i Kongsvinger i oktober 2009 och den var på jus 7 liter var vi lite förvånade trodde det var ett kvarglömt chassie som Vest byggt en buss på men det visade sig vara ett av de första exemplaren av nya B7RLE (Nettbuss 400) med nya ZF ecomatic. Nu ville denna buss inte gå på full motoreffekt så Volvo byggde en ny identisk buss (Nettbuss 414) som levererades i maj 2010. Efter ett tag kom det fram att motorn är en ny generation som tillverkas av just Deutz. Nettbuss 400 går idag på Gardermoen där det är nära till Volvo på Jessheim som den besöker var och varannan dag för att tömma elsystemet på felkoder så går den ett par dagar igen, sen går den ner på motoreffekt.

#400, er det HJ85585?

Og hva er reg.nr. på #414?

Citat från: Lars skrivet 23 juli 2011, 16:13:10 PM
En annorlunda historia har 9700 bussarna på Timekspressen. 416 som skulle vara en B13B och den levererades 2010 med mittolalett eftersom Volvo inte kunde kombinera B13B med baktoalett. Men vid leverans var det en B12B detta är enda Timekspressen i Kongsvinger med en trång mittoa.
Senare leveranser under 2011 av 9700 är fortfarande B12B men med rejäla toaletter på höger sida längst bak, buss 422 och 423. De bästa busstoaletter som finns!

#416 (HJ86937??) må ha vært planlagt bygd på B9R og ikke B13R (B13B finnes ikke! ;)), for jeg har til nå aldri sett noen 9700S bygd på B13R. B9R har også det problemet at man ikke kan bygge toalettet over på grunn av høyden.
Eller er den faktisk en 9700H?

#423 vet jeg er HJ87908, så da er vel #422 HJ87907?

Har du ellers noen liste over alle bussene dere har i Nettbuss Øst så hadde det vært bra å ha for å komplettere listene. Gjerne med komplette 5-sifrede internnumre. ;)
Mvh.
Øyvind Berg

Bergenga

Citat från: Johan B skrivet 25 juli 2011, 11:03:16 AM
Njae OmniExpressen tänker jag inte på. Kan däremot ha blandat ihop med ngn Vest Center eller Scala, de senare kanske har annan golvkonstruktion då så att en sexcylindrig maskin får plats?

Du tenker nok på de to 15-meter Lahti Scala til Firda Billag. De er begge bygget på K380UB6x2, og det er i hvert fall de sterkeste laventrébussene i Norge som jeg kjenner til.
Mvh.
Øyvind Berg

Lars

Citat från: Øyvind Berg skrivet 03 augusti 2011, 09:18:06 AM
#400, er det HJ85585?

Og hva er reg.nr. på #414?

#416 (HJ86937??) må ha vært planlagt bygd på B9R og ikke B13R (B13B finnes ikke! ;)), for jeg har til nå aldri sett noen 9700S bygd på B13R. B9R har også det problemet at man ikke kan bygge toalettet over på grunn av høyden.
Eller er den faktisk en 9700H?

#423 vet jeg er HJ87908, så da er vel #422 HJ87907?

Har du ellers noen liste over alle bussene dere har i Nettbuss Øst så hadde det vært bra å ha for å komplettere listene. Gjerne med komplette 5-sifrede internnumre. ;)



Ja #400 har HJ 85585 och #416 har HJ86937

övrigt får jag återkomma med när jag har mer uppgifter tillgängliga.
De bussar som kommer från gamla Nettbuss Lilleström AS har 21 som första 2 siffror

Bergenga

Citat från: Lars skrivet 04 augusti 2011, 18:25:45 PM
Ja #400 har HJ 85585 och #416 har HJ86937

övrigt får jag återkomma med när jag har mer uppgifter tillgängliga.
De bussar som kommer från gamla Nettbuss Lilleström AS har 21 som första 2 siffror


Takk! :)  Det du finner ut kan du sende til meg som PM. Det har jo ikke noe med denne tråden å gjøre.

Jeg har faktisk hørt en gang tidligere at det skulle være 21, men jeg var ikke sikker på om jeg husket riktig, for jeg noterte det ikke ned den gangen.
Vet du om de nye som har nummer i 2000-serien også starter med 2, altså 22000?
Mvh.
Øyvind Berg

Lars

Citat från: Øyvind Berg skrivet 04 augusti 2011, 20:35:49 PM
Takk! :)  Det du finner ut kan du sende til meg som PM. Det har jo ikke noe med denne tråden å gjøre.

Jeg har faktisk hørt en gang tidligere at det skulle være 21, men jeg var ikke sikker på om jeg husket riktig, for jeg noterte det ikke ned den gangen.
Vet du om de nye som har nummer i 2000-serien også starter med 2, altså 22000?
Nej det har jag inte hört något om ännu.

The Boxer

Citat från: Mats Karlsson skrivet 23 juli 2011, 19:57:26 PM
Jo, Volvo har ett avtal med Deutz om motorer mindre än 9-liter. 7.3-litersmotorn härrör alltså därifrån. Den ersatte Volvos egen 6.7-litersmotor för ett antal år sedan. Däremot tror jag att 9.4-litersmotorn är Volvos egen konstruktion. 11-litersmotorn tror jag kommer från Renault, och lär vara en nedskalad variant av Volvos tidigare 12-litersmotor. I ett samarbete "stal" Renault Volvos ritningar, sägs det. Nu när Volvo äger Renault är det kanske tur för Volvo att motorn bygger på Volvos ritningar.
 

Renault motorerna ska vi be Gud beskydda Konungen och Fastlandet i från...:o i mitt tidigare liv jobbade jag 6 år på Volvo CE  där infördes Renault 11 liter i lastmaskin L150E det gick inte många månader innan Skövde 12-litern var tillbaka o det var "ätter orning " igen ;D 8)

Lars

Citat från: Lars skrivet 04 augusti 2011, 18:25:45 PM
Ja #400 har HJ 85585 och #416 har HJ86937

övrigt får jag återkomma med när jag har mer uppgifter tillgängliga.
De bussar som kommer från gamla Nettbuss Lilleström AS har 21 som första 2 siffror


Japp 422 har HJ87907 och 414 HJ86700

Här kommer 3 mobilbilder av bussarna

Först 400 fångad på hållplats 25 på Gardermoen 18/5 2010 kl 15.15



Sedan 414 i garaget igår



och sist 422 på samma ställe med 573 bakom


BD

Citat från: Mats Karlsson skrivet 23 juli 2011, 19:57:26 PM
Jo, Volvo har ett avtal med Deutz om motorer mindre än 9-liter. 7.3-litersmotorn härrör alltså därifrån. Den ersatte Volvos egen 6.7-litersmotor för ett antal år sedan. Däremot tror jag att 9.4-litersmotorn är Volvos egen konstruktion. 

Dessutom har Volvo en aktiepost i Deutz. Men har hört något om att det utvecklas motorer mindre än 11 liter hos UD Trucks i Japan. UD Trucks har redan en egen 7-litersmotor. Dessutom kan en sådan motor tillverkas och användas i bilar tillverkade i Indien.

M

Citat från: The Boxer skrivet 10 augusti 2011, 12:16:54 PM
Renault motorerna ska vi be Gud beskydda Konungen och Fastlandet i från...:o i mitt tidigare liv jobbade jag 6 år på Volvo CE  där infördes Renault 11 liter i lastmaskin L150E det gick inte många månader innan Skövde 12-litern var tillbaka o det var "ätter orning " igen ;D 8)

När var detta?

/M