Ersättningstrafik för tunnelbanan... (bilder)

Startat av M224, 29 september 2007, 20:31:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M224

I dag var det stopp i trafiken mellan Norsborg och Axelsberg på linje 13 (röda linjen)

Massor med bussar ersatte trafiken, mest från Swebus Huddinge/Botkyrka såklart då dom ligger närmast, men jag såg även bussar från Söderort, Handen, Norrort, Söderhallen.

Som vanligt hade trafikanterna MASSIVA problem med att hitta rätt buss.

Alla bussar var skyltade likadant, nämligen "Ersätter röda linjen", vilket håll bussen gick åt fick man fråga om...och ja...det blev MÅNGA sådana frågor. Busslink 4552 gick skyltad Liljeholmen, smart!

Jag hoppade på Swebus 5677 vid Skärholmen där det såg ut som i filmen "Belägringen" med Bruce Willis och Denzel Washington...

Väl framme vid Axelsberg så fortsatte kaoset. Här rullade texten Linje 13 mot Norsborg 4 min... o.s.v vilket gjorde att folk först trodde att tåget faktiskt gick till Norsborg. Inte ens när tågen som vände vid Axelberg kom in till plattformen så stod det "Ingen påstigning".

"Nysvenskar" hade givetvis problem med detta. Efter en stund så rullade texten 13 mot Norsborg... och Bussar ersätter mellan Axelsberg och Norsborg samtidigt. Varför kan man inte bara skriva 13 Axelsberg??? Är det så svårt att ändra slutstation på IDTS-skyltarna?

Nåväl... lite bilder.  :D

(tagna med mobilkameran)

Alla bilder är tagna vid Axelsberg.










Den här taxiföraren tyckte att det var en bra idé att vända mitt i allt....








Bussmicke

Trevligt, jag har själv tagit lite bilder.
Dock inte så många med tanke på att jag slutade 17:40 och var inte där föörän vid 18..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Yujin Zhang

Tack för bilderna! Tyvärr bor jag på "andra" sidan stan därför kunde jag inte åka dit och dokumentera händelse.

När det gäller skyltning, jag har skrivit minst 4-5 klagomål angående just ersättningsbussarnas skyltning, och tror det eller ej, SL har äntligen lyssnat på mig för en gångs skull!

Alltså,
Samtliga spårbundentrafiks linjer finns inlagda i BussPC, samma linjenummer förutom att man lägger 9a framför, så 13 blir 913. Men alla mellanstationer finns inte med (te.x. 922 har bara Sickla Udde och Alvik), men det där är inget svårt, bara välja grundlinje (922 te.x.) och sen klicka på extratur och ta en linje som går till Liljeholmen. Fast det blir förstås problem när det finns inga "vanlig" busslinjer som har den hållplats som slutstation, som idag, Axelsberg.

Nu vet jag inte hur det är på andra garage, men i Hornsberg har inga förare fått denna information, så därför skyltar de fortforande det "gamla vanliga", te.x. "Ersätter Tunnelbanan". Så till SL och entreprenörerna, det räcker inte med att SL har lagt in linjerna, utan förare måste också bli informerad om det.  :o

/Yujin - som upptäckte dessa skyltningar för ca 2 månader sen...

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

M224

#4
Tack för kommentarer.  :D

BM, du får gärna lägga ut dina bilder i denna tråd också om du vill.

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 29 september 2007, 20:40:46 PM
Trevligt, jag har själv tagit lite bilder.
Dock inte så många med tanke på att jag slutade 17:40 och var inte där föörän vid 18..

Tog också lite bilder, men kvalitén blev sådär, så jag vette tusan om jag ska lägga upp några...

Bussmicke

Jag tog med min LX2 idag och det fick bli vad det blev med tanke på ljuset.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 29 september 2007, 21:22:05 PM
Jag tog med min LX2 idag och det fick bli vad det blev med tanke på ljuset.

Och jag hade TZ2:an ;-)

Bussmicke

Och 19.30 kom trafiken åter igång.
Tur i oturen för SL är att detta inte inträffade en vardag.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Några bilder blev tagna som sagt, ljuset var ej det bästa utan ni får ta det för vad det är.













Mer hann jag inte ta och resten finns på hemsidan.

//MN
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

M224

Citat från: virtual1 skrivet 29 september 2007, 21:20:43 PM
Tog också lite bilder, men kvalitén blev sådär, så jag vette tusan om jag ska lägga upp några...

Kan kvalitén blivit sämre än mina?  ;D


virtual1


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.