Veolior flyttad till Finland

Startat av Arttu Kuukankorpi, 28 september 2007, 11:22:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Arttu Kuukankorpi

Citat från: OSkar000 skrivet 24 januari 2008, 18:53:36 PM0325 är också avställd, är den också på väg österut?

Kanske det, Veolia Transport Finland skulle nu få 8 begagnade bussar från Sverige. 0328 har man sett i Björneborg idag.

Citat från: Mattias Möller. skrivet 24 januari 2008, 19:01:42 PMÄr denna äkta finsk buss eller den har kört i sverige innan hos Linjebuss vem vet  :o

http://killerpop.irc.fi/bus/2007-09/59.html

Den är fd. Linjebuss 3169 (FLG 595). Linjebuss flyttade den till stadstrafiken i Helsingforsregionen i 1998 och senare har den sålts vidare.

Walter

Citat från: Arttu Kuukankorpi skrivet 24 januari 2008, 20:10:30 PM


Den är fd. Linjebuss 3169 (FLG 595). Linjebuss flyttade den till stadstrafiken i Helsingforsregionen i 1998 och senare har den sålts vidare.


Ah en gammal Malmöbuss!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Niklas Bygdestam

Citat från: Arttu Kuukankorpi skrivet 24 januari 2008, 20:10:30 PM
Kanske det, Veolia Transport Finland skulle nu få 8 begagnade bussar från Sverige. 0328 har man sett i Björneborg idag.

Den är fd. Linjebuss 3169 (FLG 595). Linjebuss flyttade den till stadstrafiken i Helsingforsregionen i 1998 och senare har den sålts vidare.



Då var det en fd svensk buss, precis som jag trodde :)

Men vet någon varför det har gjorts de här fula ingreppen på strålkastarna? ???
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ulf Berlin

Citat från: Leif D skrivet 24 januari 2008, 10:50:16 AM

Förvisso tycker ju jag de verkar ha vandrat öster ut nu, men någon har visst gästspelat i Göteborgstrakten vad jag förstått.
Dessutom är det ju faktiskt fyra av fem som är gamla "Östgötabussar", 1885, 1921, 1924 och 1926 köptes ju ursprungligen av Näckrosbuss till Norrköping 1995.
Se utdrag från Svensk Busshistoria:
1824917      CGE190      1995      Scania      K113TLB      Carrus Oy      Fifty      1509      Näckrosbuss AB 6592
AB Linjebuss 1885
2003-03-24 Connex Sverige AB 1885

1824717      JJJ438      1995      Scania      L113CLB      Carrus Oy      Fifty      1500      Näckrosbuss AB 6578
AB Linjebuss 1921
2003-03-24 Connex Sverige AB 1921
2006-12-01 Veolia Transport Sverige AB 1921

1824783      LPY369      1995      Scania      L113CLB      Carrus Oy      Fifty      1505      Näckrosbuss AB 6583
AB Linjebuss 1926
2003-03-24 Connex Sverige AB 1926
2006-12-01 Veolia Transport AB 1926

1824781      LRU489      1995      Scania      L113CLB      Carrus Oy      Fifty      1503      Näckrosbuss AB 6581
AB Linjebuss 1924
2003-03-24 Connex Sverige AB 1924
2006-12-01 Veolia Transport AB 1924

1822308      PGD023      1993      Scania      K113CLB      Carrus Oy      Star 301      148111      Bröderna Sjögrens Trafik, Tvärålund
Örnsköldsviksbuss AB, Örnsköldsvik 110
2006-12-29 Veolia Transport AB 7310


Kan ett par av Fifty-vagnarna haft Dalalack?
I så fall stod alla 5 på "Siljaexporten 080118./Ulf

j-a

1885 CGE 190 har iallafall gått i Dalarna fram till sommare 2006. (skolbuss i Djurås). även 0328,0329 gick i Dalarna.

killerpop

Citat från: Arttu Kuukankorpi skrivet 24 januari 2008, 08:55:02 AM
Veolia 0329 har flyttats till Finland, den kom till Veolia Transport Tammerfors denna vecka.

HBC706 med NFU-859 (ORU868) 26.01.2008

Leif D

0328 och 0329 har även de ett f.d. liv i Östergötland.
Kom nya till Finspång.   Gick mycket på Norrköping och Linköping då.

;-)

Jens

Angående dom borttagna dubbel-lyktorna känns det ju som att det skulle vara några regler om att det bara får finnas två lampor totalt framåt eller nåt sånt eftersom man ser även nya Scala-bussar med bara enkla lyktor. Men det motsägs ju samtidigt av att vissa bussar verkar få behålla flera lampor ...

killerpop

#23
Citat från: Ulf Berlin    
På exporterna i Stockholm 08-01-27...

0331 (HCE776) var idag i Närpes (Veolia Westerlines)

killerpop

Scania L94 IB   Carrus Fifty   #0328 (HBD956) -> VT FI #15
Scania L94 IB   Carrus Fifty   #0329 (HBC706) -> VT FI #16
Scania L94 IB   Carrus Fifty   #0331 (HCE776) -> VT FI #17
Scania K113 TLB   Carrus Fifty #0325 (DNY307) -> VT FI #18
Scania L113 CLB   Carrus Fifty #1923 (LDC179) -> VT FI #20
Scania L113 CLB   Carrus Fifty #1930 (JCH186) -> VT FI #21
Scania K113 TLA   Carrus Star 602 #1449 (GUJ395) -> VT FI #775
Scania K113 CLB   Carrus Star 301 #7309 (PGF113) -> VT FI #776

OSkar000

Citat från: killerpop skrivet 13 februari 2008, 19:37:13 PM
Scania L94 IB   Carrus Fifty   #0328 (HBD956) -> VT FI #15
Scania L94 IB   Carrus Fifty   #0329 (HBC706) -> VT FI #16
Scania L94 IB   Carrus Fifty   #0331 (HCE776) -> VT FI #17
Scania K113 TLB   Carrus Fifty #0325 (DNY307) -> VT FI #18
Scania L113 CLB   Carrus Fifty #1923 (LDC179) -> VT FI #20
Scania L113 CLB   Carrus Fifty #1930 (JCH186) -> VT FI #21
Scania K113 TLA   Carrus Star 602 #1449 (GUJ395) -> VT FI #775
Scania K113 CLB   Carrus Star 301 #7309 (PGF113) -> VT FI #776

Ska ni ta alla bra bussar som finns här? ;)

Synd att dessa försvinner från Östergötland, Carrus Fifty är bra bussar att åka med.

Janne

Jaha vart i Österbotten? Det är m'rkligt, Finland ligger långt före Sverige i mycket men busstrafiken ligger de klart efter, Vasa har ju betydligt äldre bussar i sin kollektivtrafik än motsvarande universitetsstäder i Sverige som Gävle, Jönköping osv. det är väl mest bara Tammerfors, Åbo och Helsingfors som har ganska nya bussar!

michael k

ligger efter?
här i sverige byter vi ju bussar som kalsonger bara för att politiker tycker det är kul
det gäller ju att motivera ett högt skattetryck och hitta på utgifter

se hur det är i jönköping där jlt hittar på lite nya regler gång för gång
så att bussbyte tvingas fram
vilket har drivit upp priset rejält mot förr

killerpop


#1921 (JJJ438) -> VT FI #13 (AXI-427)

Arttu Kuukankorpi

Veolia 1447 (Scania K113 Carrus Star 602) har också flyttats till Finland. Den fick inventarienumret 774 hos Veolia Transport Finland.