En fabriksny 24-metare i Göteborg!

Startat av olasand, 14 maj 2011, 17:35:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

olasand

Förra helgen körde jag veteranbuss till Volvomuseets dag där det fanns mängder av intressanta fordon att titta på, bl.a. denna:


Själv hör jag till dem som tycker att nya fronten är riktigt snygg.


Baksidan är vad jag kan se identisk med de äldre modellerna. Tycker nog att den skulle behöva en ansiktslyftning...


Innuti har bussen såklart samma stolsklädsel som Veolia har i alla sina nya bussar.
  Detta är något jag undrar över förresten. Jag har fått för mig att Västtrafik har krav på att alla fordon skall ha samma blå tyg på stolarna. Är detta något man ändrat på?



Och två förarplatsbilder...

Fråga mig inte vilken buss det var. Har ingen aning!

BONUSBILD:

Som bonus kommer här en bild Ringlinien buss 58 som jag körde runt med under dagen. Mer om detta och MASSOR av bilder finns på min blogg: http://jobblogg.olasand.se

forthemoment

Dom skall komma i trafik vecka 23! Men jag ser det vi har befarat. Dom har tagit bort 1:an 2:an och 3:ans växel. Lär bli roligt till vintern när man skall kryp köra om dom börjar slira eller man fastnar som man gör med dom. Kommer innebära bärgare direkt!! Skall bli roligt att börja köra dom!!
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

Erling.L

Ser ut som dom fått nya kortläsaren med bildskärm i sig
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

forthemoment

Citat från: Erling skrivet 14 maj 2011, 18:06:32 PM
Ser ut som dom fått nya kortläsaren med bildskärm i sig


Yes. Alla maskiner i dom gamla 24 metarna skall bytas ut till dom nya kortläsarna, och de nya får dessa redan från leverens
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

olasand

Citat från: forthemoment skrivet 14 maj 2011, 18:13:46 PM
Yes. Alla maskiner i dom gamla 24 metarna skall bytas ut till dom nya kortläsarna, och de nya får dessa redan från leverens

Ja, de gamla lär väl vara ganska svåra att få tag i. Tror inte de tillverkas längre...

Ersa

Citat från: olasand skrivet 14 maj 2011, 17:35:29 PM
Baksidan är vad jag kan se identisk med de äldre modellerna. Tycker nog att den skulle behöva en ansiktslyftning...

Ny bakdel till 8500-leden B9S (som är den enda 8500:an som inte ska ersättas av 8900:an) lär mycket väl kunna komma med tiden. Om inte annat för att kunna likrikta produktionen i fabriken om man tjänar pengar på det. ;)

homer

västtrafik har väl bara krav på att de ska vara en blå klädsel, inte att de ska vara precis samma även om de kanske har varit de hitills.

hur ser de ut på Keolis Västtrafik vagnar`?

PauPut

Den nya fronten är nog den snyggaste fronten jag har sett!
Keolis har samma blåa klädsel som GS.

danneh

Detta är Veolia.
Men förmodligen har Västtrafik enbart krav på att sätestyget skall vara blått. Trevliga bilder i övrigt!

j-a

Citat från: Ersa skrivet 14 maj 2011, 20:58:23 PM
Ny bakdel till 8500-leden B9S (som är den enda 8500:an som inte ska ersättas av 8900:an) lär mycket väl kunna komma med tiden. Om inte annat för att kunna likrikta produktionen i fabriken om man tjänar pengar på det. ;)
Har för mig jag såg en buss med ett annorlunda bakparti vid Säfflefabriken förra helgen,var mer lik 9700 baken

yngrot

Signalprio knappen sitter ju på rätt ställe...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: j-a skrivet 14 maj 2011, 23:22:07 PM
Har för mig jag såg en buss med ett annorlunda bakparti vid Säfflefabriken förra helgen,var mer lik 9700 baken

Då var det en 8900 du såg.

jocke

Citat från: yngrot skrivet 14 maj 2011, 23:49:15 PM
Signalprio knappen sitter ju på rätt ställe...

Och för en som inte vet, vilken knapp är de?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Erling.L

Citat från: jocke skrivet 15 maj 2011, 00:46:20 AM
Och för en som inte vet, vilken knapp är de?


på häger vinge ser du en liten panel med tre knappar o en lysdiod  den e det han menar som prio o gör vi kan påverka vissa signaler i stan med
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

olasand

Citat från: yngrot skrivet 14 maj 2011, 23:49:15 PM
Signalprio knappen sitter ju på rätt ställe...

Brukar de sitta fel annars?