Vilka bussar tycker ni bäst om hos gamla Uppsalabuss?

Startat av Rickbox, 09 mars 2011, 13:23:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: JDS skrivet 10 mars 2011, 09:39:46 AM
Men varför skulle något heta så? Det bolag som var först har ingen anledning att kalla sig för gammalt.
(Har du någonsin hört talas om Upsala GAMLA tidning?)

Inte ännu, trots idogt letade i hyllorna på Pressbyrån! ;D

kimpan

Om jag inte missminner mig helt så fanns det ett bussbolag i Gamla Uppsala som hette just Gamla Uppsala Buss. Bolaget körde enbart chatertrafik. det blev sedan uppköpt av dåvarande Uppsalabuss och körde chartertrafik/regionaltrafik (802/883) under Uppsalabuss adminsitration. sedan har ett antal omorganiseringar varit UB-Uppsala Läns trafik och nu har man då tagit namnet Gamla Uppsala Buss eftersom trafikhuvudmannen heter Uppsalabuss.

Niclas Rosenius

Citat från: kimpan skrivet 10 mars 2011, 10:13:19 AM
Om jag inte missminner mig helt så fanns det ett bussbolag i Gamla Uppsala som hette just Gamla Uppsala Buss. Bolaget körde enbart chatertrafik. det blev sedan uppköpt av dåvarande Uppsalabuss och körde chartertrafik/regionaltrafik (802/883) under Uppsalabuss adminsitration. sedan har ett antal omorganiseringar varit UB-Uppsala Läns trafik och nu har man då tagit namnet Gamla Uppsala Buss eftersom trafikhuvudmannen heter Uppsalabuss.

    Gamla Uppsala Buss började med att köra linjetrafik mellan Gamla Uppsala och in till Uppsala. Det låter långt ca 6-7 km bara men det är ju så att staden har växt i takt med tiden så Uppsala och Gamla Uppsala har växt ihop. Dessutom har man kört en hel del turisttrafik uder årens lopp. Kommer ej ihåg exakt när Uppsala Buss köpte upp bolaget men har för mig att det var i slutet av 60-talet. Den som vet mer får rätta mig om jag har fel.

    //Niclas

   

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 10 mars 2011, 10:26:17 AM
    Gamla Uppsala Buss började med att köra linjetrafik mellan Gamla Uppsala och in till Uppsala. Det låter långt ca 6-7 km bara men det är ju så att staden har växt i takt med tiden så Uppsala och Gamla Uppsala har växt ihop. Dessutom har man kört en hel del turisttrafik uder årens lopp. Kommer ej ihåg exakt när Uppsala Buss köpte upp bolaget men har för mig att det var i slutet av 60-talet. Den som vet mer får rätta mig om jag har fel.

    //Niclas

   

Det bör ha varit i början av 1970-talet. Hösten 1969 bodde jag på Bellmansgatan och hade ungefär lika nära till hållplatser som trafikerades av Uppsalabuss och av Gamla Uppsala Buss. Men det var olika taxor då. Ett eller möjligen två år senare var jag i Uppsala på tillfälligt besök och kunde då konstatera att Uppsalabuss körde båda linjerna och givetvis samma taxa. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Rickbox

Citat från: Danne B. skrivet 10 mars 2011, 08:08:28 AM
Njae... "Gamla Uppsala Buss" är det korrekta och ger faktiskt en annan innebörd än "Gamla Uppsalabuss"! Det förstnämnda ger att man syftar på stadsdelen "Gamla Uppsala", medan så som du skrev det blir innebörden att det är Uppsalabuss som är det gamla!

Ska vi vara extremt petiga så skrev du "gamla Uppsalabuss" (med liten begynnelsebokstav) vilket än mer förstärker att det är "Uppsalabuss" som är det som är gammalt!

:)

//Danne

Min shift-tangent glappar ibland...

Rickbox

#20
Nu när mina absoluta favoritbussar är borta så ska jag göra en ny lista över mina favoriter bland de nu existerande bussarna*.

1. 704-705

2. 505-514

3. 601-605

4. 501-502

5. 382-385

6. Samtliga MAN-bussar från 2009 och framåt.

7. Samtliga MAN-bussar fram tills årsmodell 2008.

8. Samtliga Neoplan-bussar av årsmodell 2006.

9. 266-269

10. 370-381

11. 270-276

12. 140-161 (Några försvinner FÖRHOPPNINGSVIS till sommaren!)

* Listan uppdaretad 2011-03-17 vid en närmare eftertanke.

Citat från: Björn Ax skrivet 10 mars 2011, 08:31:03 AM

3. Alla bussar som är nyare än 2009 och har cd-spelare så man slipper lyssna på radio.


Du kan ju alltid lyssna på kassetter... ;)

MVH Rickbox

Rickbox

#21
Jag uppdaterat listan över de bussarna som går i stadstrafik hos GUB jag tycker bäst om! Jag har helt enkelt tänkt och känt lite extra!  :)

Jacob

Citat från: Björn Ax skrivet 10 mars 2011, 08:31:03 AM
1. 503 - 514 och 601 - 605 delar förstaplatsen eftersom dom är underbara att köra.

2. 704 - 705 också pga underbara att köra dock lite väl långa för stadstrafik.

3. Alla bussar som är nyare än 2009 och har cd-spelare så man slipper lyssna på radio.

4. 386 - 392 Sköna att köra.

Resten av GUB's bussar är skräp. :P

Jag ska inte vara jobbig ordmärkare, men menar du att dina topp-1 favoriter är 501-502 och 505-514 eller endast 505-514?
Apropå denna numrering har jag alltid undrat varför man har ett hack mellan 502 och 505..

och hur går det med 392-393? är de fortfarande trasiga?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Rickbox

Citat från: Jacob A skrivet 18 mars 2011, 00:02:03 AM
Jag ska inte vara jobbig ordmärkare, men menar du att dina topp-1 favoriter är 501-502 och 505-514 eller endast 505-514?
Apropå denna numrering har jag alltid undrat varför man har ett hack mellan 502 och 505..

och hur går det med 392-393? är de fortfarande trasiga?

//Jacob

Han menar antagligen 505-514, men har inte full koll på inventarienumren... jag trodde också att Scania OmniCity-vagnarna från 2002 var i serien 503-514 förut, då det verkade mest logiskt... GUB:s inventarienummer är inte alls logiska. Varför hade de äldre biogasbussarna 171-184 ett högre inventarienummer än de lite nyare 140-161?

Det mest logiska vore väl att ha några nummerserier reserverade för ett visst märke, typ och drivmedel, och ju nyare de är, desto högre nummer...

Exempel:

000-049: MAN-kortvagnar
050-099: MAN-kortvagnar, biogas
100-149: MAN-ledvagnar
150-199: MAN-ledvagnar, biogas
200-249: Neoplan-kortvagnar
250-299: Neoplan-kortvagnar, biogas
300-349: Neoplan-ledvagnar
350-399: Neoplan-ledvagnar, biogas
400-449: Scania-kortvagnar
450-499: Scania-ledvagnar

Och så vidare...

MVH Rickbox

Jacob

Citat från: Rickbox skrivet 18 mars 2011, 00:37:27 AM
GUB:s inventarienummer är inte alls logiska. Varför hade de äldre biogasbussarna 171-184 ett högre inventarienummer än de lite nyare 140-161?

Det mest logiska vore väl att ha några nummerserier reserverade för ett visst märke, typ och drivmedel

Det är så vagnarna är numrerade.........

000-serien: Batteri och elhybridbussar

100-serien: Biogasbussar långa/normal

200-serien: MAN/Neoplan dieselledbussar

300-serien: MAN/Neoplan dieselnormalvagnar, tidigare även Volvo

400-serien: används ej

500-serien: Scania Normalvagnar

600-serien: Scania ledbussar

700-serien: GUB-lackade fordon, färdtjänst- och minibussar.

800-serien: Servicelinjefordon

900-serien: Trafikledning/Hållplatsservice etc.

Jag tycker de är i högsta grad logiska. Man insåg kanske att 22 bussar inte skulle få plats mellan 185 och 199.. Därför satte man dem på 140-161 istället.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

JDS

400-serien kunde man förstås inte använda, för då skulle den ju inte finnas kvar om man senare behövde den  ::)


Björn Ax

Citat från: Jacob A skrivet 18 mars 2011, 00:02:03 AM
Jag ska inte vara jobbig ordmärkare, men menar du att dina topp-1 favoriter är 501-502 och 505-514 eller endast 505-514?
Apropå denna numrering har jag alltid undrat varför man har ett hack mellan 502 och 505..

och hur går det med 392-393? är de fortfarande trasiga?

//Jacob

Det var jag som slant på tangentbordet. Skulle naturligtvis vara 505-514.

Niclas Rosenius

Citat från: Jacob A skrivet 18 mars 2011, 00:02:03 AM
Jag ska inte vara jobbig ordmärkare, men menar du att dina topp-1 favoriter är 501-502 och 505-514 eller endast 505-514?
Apropå denna numrering har jag alltid undrat varför man har ett hack mellan 502 och 505..

och hur går det med 392-393? är de fortfarande trasiga?

//Jacob

    393 var ute i trafik tidigare i veckan men vet ej hur den fungerar. 392 står fortfarande still längst ner på Ramp 1.

    //Niclas

Fredrik Mattsson

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 10 mars 2011, 10:26:17 AM
    Gamla Uppsala Buss började med att köra linjetrafik mellan Gamla Uppsala och in till Uppsala. Det låter långt ca 6-7 km bara men det är ju så att staden har växt i takt med tiden så Uppsala och Gamla Uppsala har växt ihop. Dessutom har man kört en hel del turisttrafik uder årens lopp. Kommer ej ihåg exakt när Uppsala Buss köpte upp bolaget men har för mig att det var i slutet av 60-talet. Den som vet mer får rätta mig om jag har fel.

    //Niclas
   

idag är det faktiskt 80 år sedan som namnet registrerades som Aktiebolag, 1931-01-14, grattis...

men grundaren Sven Otto Gustafsson föddes 4 Oktober 1899 i Myrby, Gamla Uppsala socken av
Per August Gustafsson och hans hustru Emma Maria Andersdotter.

I början av sin karriär bestod bland annat av köra oxarna hemma på gården, han var även kusk
hos polisen en kort tid. Men strax efter faderns död 3 Februari 1923, skaffade sig Sven O. sig
sin första buss, en Hansa-Lloyd, för att starta sin trafik mellan Gamla Uppsala – Uppsala.
Och den första bussen satt man ju utanför och körde, och hade ju inget skydd mot väder
Och vind,  för att förarna skulle höra om det kom någon körande eller tutade. Men så
småningom fick dom sin vilja igenom och kunde då bygga in föraren.

Första turen avgick utifrån Gamla Uppsala, nästan uppifrån kyrkan, där den gamla
giv åt de fattiga bössan fanns. Första turen avgick 06:00 in mot staden, och
då kan man säga att den nästan gick så här..
Gamla Uppsala – Vattholmavägen – Gamla Uppsala gatan – Svartbäcksgatan –
S:t Persgatan – Gamla Torget (som var ändstation i centrum) – Östra Ågatan –
Linnégatan – Svartbäcksgatan – och åter Gamla Uppsala.

Sen var det ju även så att Arthur Johanzon bedrev trafik med Uppsala Läns Bolag
Trafik på samma sträcka, han hade turen kvart i och kvart över, och Gamla Uppsala Buss hade hel och halvtimme, körtiden var ungefär 12-13 minuter, så bussen spetsvände nästan inne i centrum.
Och garaget hade Gamla Uppsala Buss på Ottars Väg.. som länken nedan, och
Uppsala Läns Bussbolag hade sitt garage där var även nu har varit en gammal OKQ8 mack som är nerlagd sedan ett par år.. som länken nedan byggdes någon gång 1936/37
ojoj, upptäckte att det finns nog mer att skriva, men skulle nog aldrig komma i sängs..


Gamla Uppsala Buss AB http://kartor.eniro.se/m/IBtOP
Uppsala Läns Bussbolag http://kartor.eniro.se/m/IBttr