Huvudmeny

Ännu en dubbelled.

Startat av Kent Skoog, 17 februari 2011, 17:24:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Vad jag förstått kräver dubbelled mycket mer underhåll än en "normal" ledbuss då det sliter mycket i själva lederna .. och sen går de ju i hård trafik med många resnärer
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Fredrik Gelin

Citat från: Rickbox skrivet 17 februari 2011, 20:49:22 PM
Troligtvis för att tunnelbanan täcker upp det behovet, dessutom skulle det bli ganska trångt i innerstan med sånahär bussar...
SL är uppenbarligen inte helt främmande för detta koncept, en av bussarna från Göteborg har faktiskt varit i Stockholm och provkörts.
Jag tror dock inte att det blir något av med dubbelledbussar i innerstadstrafiken inom den närmaste framtiden även om det helt klart finns resandeunderlag för det.
Om jag minns rätt skulle det krävas ganska omfattande ombyggnader av gator och vissa korsningar för att bussen skulle kunna komma fram acceptabelt snabbt och smidigt, men på linje 4 som jag tror var den påtänkta linjen lutar SL mer åt att ersätta nuvarande bussar med spårvagnar om det alls blir någon ändring.
//Fredrik

mushkot

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 03 mars 2011, 15:38:39 PM
SL är uppenbarligen inte helt främmande för detta koncept, en av bussarna från Göteborg har faktiskt varit i Stockholm och provkörts.
Jag tror dock inte att det blir något av med dubbelledbussar i innerstadstrafiken inom den närmaste framtiden även om det helt klart finns resandeunderlag för det.
Om jag minns rätt skulle det krävas ganska omfattande ombyggnader av gator och vissa korsningar för att bussen skulle kunna komma fram acceptabelt snabbt och smidigt, men på linje 4 som jag tror var den påtänkta linjen lutar SL mer åt att ersätta nuvarande bussar med spårvagnar om det alls blir någon ändring.
//Fredrik
Varför skulle gator behöva byggas om? Helt enkelt för att 1 införa bussfält, så att det går snabbare än idag eller för att 2 bygga bort fysika hinder? Om 1, behövs inte detta göras ändå för att snabba upp trafiken som redan går? Om 2, skär inte dubbelleden mindre än vanliga ledbussar?

Cugel

Citat från: danneh skrivet 01 mars 2011, 11:49:02 AM
De vill väl göra allt så billigt som möjligt, kortsiktigt alltså, så de skiter väl i underhållet... Skulle inte förvåna mig isf
Det du skriver stämmer inte, du vet inget om hur mycket underhåll dubbelledarna drar, fakta är att
bussarna har varit mycket nedgångna och slitna, och ofta stått stilla för större haverier i motor och annat.
Veolia har fått renovera upp dom efter trafikstarten den 20 juni förra året.

Cugel

Citat från: danneh skrivet 01 mars 2011, 13:23:46 PM
Det är min personliga uppfattning om det företaget. Mycket tyder ju på (framförallt när
man ser resultaten i fordonskontrollerna). Men skicket på de dubbelledade beror nog också en del på att GS drog ner på underhållet när de fick reda på att de förlorat upphandlingen
Det är lätt att dra snabba slutsatser, dom bussarna som Polisen kontrollerar hos Veolia är nästan uteslutande dom gamla Partillefordonen som går på Hisingen
trafikavtalet går ut nu i Juni, dom är 9-10-11 år gamla och är slut.
Ytterst få av alla dom nya Solaris och Volvobussarna som trafikerar i Väster varit utsatta för kontroller.

Resultatet blir att samtliga bussar som Veolia har i Gbg dras över en kam, och den personal som sköter underhållet döms ut
som inkompetenta vilket inte är fallet.
Sedan är det så att det körs sönder bussar i mycket hög takt, detta gör att allt verkstadstid går åt till akutreparationer, detta slår hårt på
normalt underhåll.
Frågan är om detta är mekanikernas fel eller om det inte är så att många förare borde ta sig i kragen, skärpa sig och köra buss bättre
då kommer underhållet att fungera så resenärer och Västtrafik blir nöjda.

Erling.L

Citat från: Buss16 skrivet 04 mars 2011, 09:01:21 AM
Det du skriver stämmer inte, du vet inget om hur mycket underhåll dubbelledarna drar, fakta är att
bussarna har varit mycket nedgångna och slitna, och ofta stått stilla för större haverier i motor och annat.
Veolia har fått renovera upp dom efter trafikstarten den 20 juni förra året.


Är det inte så att veolia kört dom med på rme o kanske inte tänkt på o bygga om dem för dom lovade ju i kontraktet att alla bussar som inte gick på gas skulle gå på rme o justerar man inte fordonen får man problem framför allt med filter o så
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

danneh

Citat från: Buss16 skrivet 04 mars 2011, 09:01:21 AM
Det du skriver stämmer inte, du vet inget om hur mycket underhåll dubbelledarna drar, fakta är att
bussarna har varit mycket nedgångna och slitna, och ofta stått stilla för större haverier i motor och annat.
Veolia har fått renovera upp dom efter trafikstarten den 20 juni förra året.


Jo, det är jag fullt medveten om.

Cugel

Citat från: Erling skrivet 04 mars 2011, 10:22:19 AM
Är det inte så att veolia kört dom med på rme o kanske inte tänkt på o bygga om dem för dom lovade ju i kontraktet att alla bussar som inte gick på gas skulle gå på rme o justerar man inte fordonen får man problem framför allt med filter o så

Bussarna har alltid gått på viss del RME, under GS-Busstiden på 5% efter övertagandet till Veolia på 30% (ACP Diesel Bio30)
Volvo godkänner utan någon som helst ombyggnad eller justering av serviceintervall 30% RME, dvs alla moderna Volvomotorer är
anpassade att utan problem gå på upp till 100% RME såsom Keolis bussar i Mölndal gör.

Sedan så är det kravet från Gbg-Stad och Västtrafik som anger hur stor andel fossilfritt bränsle som ska
användas inte Veolia eller Keolis.

forthemoment

@Buss 16. Det är ett antal av dom nya ledbussarna som blivit stoppade för olika saker. Så Polisen har kontrollerat många av våra nya bussar!

Å det har nog blivit mer skador/sönderkörningar på deubbellederna sen Veolia låter vem som helst köra dom. Dom har lite egenheter som man måste kunna. Många av mina kollegor har ju kört dom sen dom va nya. Jag har bara kört dom i två år men lärt mig mycket. Nu är det många som kör väldigt sällan och bara får en halvdags utbildning. Och då lär dom sig bara linjen och hur man placerar bussen.  När jag började köra dom på GS jag kommer inte ihåg hur många dagars utbildning men det var många.

Och det är så att servicepersonalen inte alltid gör vad dom skall också utav okunskap tror jag.

Alla behöver bättre utbildning om dubbellederna. För de som är ok, dom bussarna är dom skönaste och bästa bussarna vi har!! Mina små älsklingsbussar!! Men Veolia har börjat skärpa sig med dom!! :)
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

JDS

Citat från: Buss16 skrivet 04 mars 2011, 09:23:54 AM
Frågan är om detta är mekanikernas fel eller om det inte är så att många förare borde ta sig i kragen, skärpa sig och köra buss bättre
då kommer underhållet att fungera så resenärer och Västtrafik blir nöjda.

Det lär de väl inte göra av sig själva...

mushkot

Citat från: forthemoment skrivet 04 mars 2011, 11:52:54 AM
@Buss 16. Det är ett antal av dom nya ledbussarna som blivit stoppade för olika saker. Så Polisen har kontrollerat många av våra nya bussar!

Å det har nog blivit mer skador/sönderkörningar på deubbellederna sen Veolia låter vem som helst köra dom. Dom har lite egenheter som man måste kunna. Många av mina kollegor har ju kört dom sen dom va nya. Jag har bara kört dom i två år men lärt mig mycket. Nu är det många som kör väldigt sällan och bara får en halvdags utbildning. Och då lär dom sig bara linjen och hur man placerar bussen.  När jag började köra dom på GS jag kommer inte ihåg hur många dagars utbildning men det var många.

Och det är så att servicepersonalen inte alltid gör vad dom skall också utav okunskap tror jag.

Alla behöver bättre utbildning om dubbellederna. För de som är ok, dom bussarna är dom skönaste och bästa bussarna vi har!! Mina små älsklingsbussar!! Men Veolia har börjat skärpa sig med dom!! :)
Av ren nyfikenhet: vad har de för egenheter jämte vanliga ledbussar körmässigt?  :)

M

Citat från: mushkot skrivet 04 mars 2011, 12:30:50 PM
Av ren nyfikenhet: vad har de för egenheter jämte vanliga ledbussar körmässigt?  :)
Skulle vilja påstå att dom är bättre att köra än "vanliga" ledbussar. Dom skär in mindre i kurvorna men man bör undvika att försöka backa med.

/M

forthemoment

Körmässigt är dom lättare än en vanlig ledbuss. Dom är smidigare i svängar, kurvor mm eftersom den styr på sista axeln också. Det går att backa, men man skall helst inte backa långt. Jag har lyckats 300 m när jag försökte på test (vi var några olika och folk från Volvo som fick lära oss) Dom har även bättre bromsar och känns stabilare på något sätt.

Det jag menade med egenheter är t.ex. vissa specifika problem för dubbellederna som man kan få. Bakaxelstyrning, dörrproblem, mm. Då måste man veta hur man skall hantera dom, många ringer TL och tror att bussen e havererad när det kanske bara krävs ett knapptryck, eller bara starta om. Det är en massa småsaker, men tyvärr har inte alla mina kollegor fått den infon och då får dom problem när man kör och de speciella dubbelleds felen kommer. (Det finns många mer specifika egenheter). Man får ge dom kärled dubbellederna så får man det tillbaka!!  ;)
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal