Huvudmeny

Ännu en dubbelled.

Startat av Kent Skoog, 17 februari 2011, 17:24:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter L

Citat från: Mattias Möller. skrivet 18 februari 2011, 00:50:17 AM
Var inte det snack om vi skulle ha några i malmö ochså förra året.
Kan man inte ha en prov buss i Malmö med  ???

Det är nog inte aktuellt så länge som de inte går att köra på CNG. Däremot kan väl konceptet som sådant vara intressant för "superbussen" som presenterats tidigare, i första hand för linje 5. I studien kom man inte "längre" än 20 meters ledbuss.

Å andra sidan så är nog biljett och kontanthanteringen ett större problem än just storleken på bussarna, i alla fall i Malmö just nu.

Calle

Citat från: mushkot skrivet 17 februari 2011, 21:06:12 PM
Mja, ett iaf. http://www.nwt.se/saffle/article843737.ece där finns en bild där man ser taket på bussen. Den främsta är helt klart ett ac-aggregat, men de två bakre verkar endast vara ventilationsfläktar.

OK, med andra ord bara förar-AC. De andra är ventilationsfläktar, vilket förvånar mig, eftersom Veolia satsade på full AC i sina nya B9S.

Knut

Citat från: Cyklisten skrivet 17 februari 2011, 20:57:29 PM
Jodå, verkar som att det finns tre AC-aggregat, en per varje del.
De 2 bakre er vel slaveenheter. Kun et aggregat som kjølerned lufta.
Er det samme på noen av MAN leddvognene i Oslo
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Stefan P

Hej

I Uppsala är det nog mer åt spårvagnshållet, det finns utredningar om detta:
Man köra i mitten på de större vägarna tex. Luthagsesplanden och Dag Hammarskiöldsväg?

mvh Stefan P

AO

Citat från: Stefan P skrivet 21 februari 2011, 17:05:13 PM
Hej

I Uppsala är det nog mer åt spårvagnshållet, det finns utredningar om detta:
Man köra i mitten på de större vägarna tex. Luthagsesplanden och Dag Hammarskiöldsväg?

mvh Stefan P

Det länkades ju till någon utredning här på bussnack för ett tag sedan. Där beskrevs det ju som i flera steg där ett första steg var dubbelledbussar på ett antal linjer. Sedan spårbussar och till sist spårvagnar.

mushkot

Citat från: Calle skrivet 21 februari 2011, 13:12:23 PM
OK, med andra ord bara förar-AC. De andra är ventilationsfläktar, vilket förvånar mig, eftersom Veolia satsade på full AC i sina nya B9S.
Nja, det är nog mer än endast förar-ac. 5 kylfläktar tyder på hyfsat stor kapacitet. I våra korta stadsbussar sitter endast 3...

Calle

Citat från: mushkot skrivet 21 februari 2011, 18:46:28 PM
Nja, det är nog mer än endast förar-ac. 5 kylfläktar tyder på hyfsat stor kapacitet. I våra korta stadsbussar sitter endast 3...

OK, då vet jag, tackar för infon!  :D

forthemoment

Det kommer va AC i hela bussen precis som det är på dom nya ledbussarna vi har.
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

forthemoment

Såg en av de nya dubbellederna vid Tingstadstunneln ute på provkörning idag när jag körde till jobbet. Hoppas vi får dom snart och hoppas dom totalrenoverar några av de gamla för dom har blivit utslitna sen Veolia tog över. Körde dock den första med 30000 mil den gick som en raket idag :)
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

Peter L

Citat från: forthemoment skrivet 01 mars 2011, 01:18:43 AM
Såg en av de nya dubbellederna vid Tingstadstunneln ute på provkörning idag när jag körde till jobbet. Hoppas vi får dom snart och hoppas dom totalrenoverar några av de gamla för dom har blivit utslitna sen Veolia tog över. Körde dock den första med 30000 mil den gick som en raket idag :)

Dum fråga kanske... men hur har de kunnat bli utslitna sedan Veolia tog över? För det är väl inte så länge sedan...

danneh

De vill väl göra allt så billigt som möjligt, kortsiktigt alltså, så de skiter väl i underhållet... Skulle inte förvåna mig isf

Walter

Citat från: danneh skrivet 01 mars 2011, 11:49:02 AM
De vill väl göra allt så billigt som möjligt, kortsiktigt alltså, så de skiter väl i underhållet... Skulle inte förvåna mig isf

och du kan styrka ditt påstående eller snackar du bara?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

danneh

Det är min personliga uppfattning om det företaget. Mycket tyder ju på (framförallt när
man ser resultaten i fordonskontrollerna). Men skicket på de dubbelledade beror nog också en del på att GS drog ner på underhållet när de fick reda på att de förlorat upphandlingen

forthemoment

GS drog ner innan dom förlorade och Veolia slutade med att skicka dom till Volvo för underhåll och trodde man kunde sköta det helt själv för att spara pengar kortsiktigt
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

Erling.L

Citat från: forthemoment skrivet 01 mars 2011, 14:01:37 PM
GS drog ner innan dom förlorade och Veolia slutade med att skicka dom till Volvo för underhåll och trodde man kunde sköta det helt själv för att spara pengar kortsiktigt


FEL dom fick lika ofta som vanligt på rep samt att dom gicks igenom av VTC innan överlämning och velio godkände var buss innan dom övertogs
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus