Nya MAN i Jönköping? (Bild, NU I TRAFIK)

Startat av Bingoberra, 17 januari 2011, 16:53:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Enzo

Citat från: Bingoberra skrivet 19 januari 2011, 16:50:51 PM
Det finns en ganska låg bro på linje 3, tvivlar på om den klarar gastankarnas höjd. I så fall blir det vääääldigt tight.
Dessutom känns 1: an och 2:an mer aktuella för gasledbussar, 1:an på grund av högre turtäthet och 2:an pga den rådande trängseln på de små bussarna.


Nuvarande och kommande gasbussar i Jönköping klarar alla broar och undergångar. Råslätt är nu ombyggt och även där kan samtliga gasbussar köra ner utan problem. Samtliga stomlinjer 1,2,3 ska köras med ledbussar från sommaren eller när bussarna har levererats till Keolis

Bingoberra

Citat från: Enzo skrivet 06 februari 2011, 22:11:48 PM
Dom nya MAN ledvagnarna ska rulla på linje 1 , 2 och 3 från och med sommartidtabellen då Keolis tar över. Keolis ska också ta över dom senast levererade MAN vagnarna MAN A26 boggie och MAN A78 normal. Sammanlagt ska 30 ledvagnar MAN A23 Biogas, 18 Scania Omnilink och 14 normal A78 levereras till Jönköping inför trafikstarten i sommar.

Tackar för svar!
Frågan gällde dock de två nya ledade gasbussarna som redan finns hos Arriva, kommer de att rulla även på linje 2 (Som nu körs med små gasbussar, alltså inte ledade)?

Så de korta biogasdrivna MAN A21:orna (6641-6649) kommer att försvinna? Det blir inga Scanialeder som stannar heller?


Bernt Talbrant

Citat från: Bingoberra skrivet 07 februari 2011, 21:53:15 PM
Tackar för svar!
Frågan gällde dock de två nya ledade gasbussarna som redan finns hos Arriva, kommer de att rulla även på linje 2 (Som nu körs med små gasbussar, alltså inte ledade)?

Så de korta biogasdrivna MAN A21:orna (6641-6649) kommer att försvinna? Det blir inga Scanialeder som stannar heller?


För att få siffrorna med det totala antalet bussar jämfört med hur många nya som ska köpas in att gå ihop så bör MAN A21:orna bli kvar. Däremot har väl Omni-ledarna gjort sitt för länge sedan...

Bingoberra

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 07 februari 2011, 23:04:43 PM
För att få siffrorna med det totala antalet bussar jämfört med hur många nya som ska köpas in att gå ihop så bör MAN A21:orna bli kvar. Däremot har väl Omni-ledarna gjort sitt för länge sedan...

Stämmer, vissa av Omni-lederna är riktigt sunkiga/slitna och är i behov av restaurering innan de får annat jobb i sommar.
Vissa av dem är dock fortfarande hyfsat fräscha (Ex. 6717), och skulle kunna tänka mig att åka med dem även efter 2011.

Åldern på dem borde väl inte vara några problem, om de inte köres på Citylinjerna? Gick ju vissa 96:or (61XX, Carrus) i tätortstrafiken ibland (25, 26, även som förstärkningsbuss på vissa andra linjer) så sent som i fjol.

Enzo

Citat från: Bingoberra skrivet 07 februari 2011, 21:53:15 PM
Tackar för svar!
Frågan gällde dock de två nya ledade gasbussarna som redan finns hos Arriva, kommer de att rulla även på linje 2 (Som nu körs med små gasbussar, alltså inte ledade)?

Så de korta biogasdrivna MAN A21:orna (6641-6649) kommer att försvinna? Det blir inga Scanialeder som stannar heller?


Nej inga Scania ledvagnar kommer att finnas kvar. Dem är Arrivas och kommer att flyttas till annan ort. När det gäller dom korta MAN gasbussarna så är det inte helt beslutat ännu vad som ska hända med dom.  Ifall dem ska vara kvar så måste dom byggas om eftersom dom bl a inte har fotoceller i dörrarna. Samtliga av Keolis bussar ska ha fotoceller i dörrarna. Bussarna har inte heller fungerat som det var tänkt. Den ryckiga gången är ett stort problem sen dom levererades. Dom två nya ledgasarna som kommit ska rulla på samtliga stomlinjer (1,2,3) Alla stomlinjer ska ha ledbussar när dessa är levererade. Ledbussarna är inte avsedda att gå på annat än stomlinjer.

Bingoberra

Citat från: Enzo skrivet 07 februari 2011, 23:29:50 PM
Nej inga Scania ledvagnar kommer att finnas kvar. Dem är Arrivas och kommer att flyttas till annan ort. När det gäller dom korta MAN gasbussarna så är det inte helt beslutat ännu vad som ska hända med dom.  Ifall dem ska vara kvar så måste dom byggas om eftersom dom bl a inte har fotoceller i dörrarna. Samtliga av Keolis bussar ska ha fotoceller i dörrarna. Bussarna har inte heller fungerat som det var tänkt. Den ryckiga gången är ett stort problem sen dom levererades. Dom två nya ledgasarna som kommit ska rulla på samtliga stomlinjer (1,2,3) Alla stomlinjer ska ha ledbussar när dessa är levererade. Ledbussarna är inte avsedda att gå på annat än stomlinjer.

Ursäkta om jag låter lite trögfattad, men de två nya ledvagnarna kommer alltså att rulla även på 2:an även nu när Arriva kör dem, som substitut till korta/ryckiga gasbussar? Har bara sett dem på linje 1 och 3 hittills nämligen.
Vore dock trevligt om man körde dom även på 2.

Enzo

Citat från: Bingoberra skrivet 08 februari 2011, 21:02:11 PM
Ursäkta om jag låter lite trögfattad, men de två nya ledvagnarna kommer alltså att rulla även på 2:an även nu när Arriva kör dem, som substitut till korta/ryckiga gasbussar? Har bara sett dem på linje 1 och 3 hittills nämligen.
Vore dock trevligt om man körde dom även på 2.

Förmodligen kommer du inte se dom rulla på linje 2 speciellt mycket. Där finns redan tillräckligt med korta gasbussar. Däremot har ju antalet Scania leder minskat eftersom två nya MAN tillkommit och på linje 2 går inga Scania leder, förutom lite på helgkvällar. Det är inte alltid förutbestämt var vissa bussar ska gå. Det kan ändras i sista minuten.

Bingoberra

Citat från: Enzo skrivet 08 februari 2011, 21:16:31 PM
Förmodligen kommer du inte se dom rulla på linje 2 speciellt mycket. Där finns redan tillräckligt med korta gasbussar. Däremot har ju antalet Scania leder minskat eftersom två nya MAN tillkommit och på linje 2 går inga Scania leder, förutom lite på helgkvällar. Det är inte alltid förutbestämt var vissa bussar ska gå. Det kan ändras i sista minuten.

Jaså, man har börjat köra leder på helgkvällar igen? :)
Trevligt, har varit lite sisådär med det den senaste tiden.