Nya MAN i Jönköping? (Bild, NU I TRAFIK)

Startat av Bingoberra, 17 januari 2011, 16:53:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter L

Citat från: mushkot skrivet 19 januari 2011, 22:37:09 PM
Du ser fel, det är ac som sitter bakom leden. Gastanken sitter där den brukar, bara det att den på denna bilden smälter ihop med himlen. Kolla efter det rundade bakpartiet, tog mig också ett tag att se den...

Tänkte väl! Tack för hjälpen, det var minsann inte lätt att se.

Leo

Citat från: mushkot skrivet 19 januari 2011, 22:34:05 PM
:o Aldrig sett denna dörrkonfiguration förr!

Då har du inte varit utomlands? 2+2+2+2 är vanlig i hela Europa utom Norden.

Jacob

OJ! Jag trodde det var dieslar :P angående dörrarna så är denna dörrställning inte så vanlig i Sverige, om man bortser från omnicity.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Gabi94

Det kan inte vara bara dom 2 ledarna, vad jag hörde eller trådde att det ska komma flera bussar.

Bingoberra

Citat från: Gabriel 94 skrivet 20 januari 2011, 19:49:59 PM
Det kan inte vara bara dom 2 ledarna, vad jag hörde eller trådde att det ska komma flera bussar.

Det är väl som tidigare nämnt, de två (Tre) sista bussarna som levererats till Arriva JKPG?
Kommer att komma ett stort antal likadana när Keolis träder in i sommar. De skall trafikera 1:an, 2:an och 3:an, vilket innebär ca 8-9 bussar på varje linje i rusningstid.
Lär väl även bli som så att de ledbussar som "blir över" vid rusningstrafik körs på någon annan linje, 26, 27 eller 28 är en gissning. Precis som idag.

Jacob

Är det 18,75 eller 17,95 meter?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Bingoberra


Bingoberra

Fanns en artikel i Jnytt idag.

http://jnytt.se/nyhet/37806/koper-in-60-tal-nya-bussar-for-stadstrafiken

Tänkte bara fråga om någon vet vart de nuvarande Scania och Volvobussarna flyttas? Åldersmässigt har de ju ändå ganska många år kvar till skrot.


Bingoberra

En av ledbussarna (CMB217) verkar nu ha tagits i trafik, stod bara en (CMB223) i depån idag när jag gick förbi.
Kan ju iofs varit inne i garaget, eller ute på provtur iofs.

Bingoberra

De är nu i linjetrafik, och kan meddela att CMB217 numera heter Arriva 6776. CMB223 har jag ännu inte sett, rimligtvis borde den väl heta 6777 eller 6775.

danneh

Oj, kul!
Hade varit kul och se en bild på hur de ser ut på insidan där bak med den annorlunda (i Sverige sett) dörr-konfigen.

Bernt Talbrant

Citat från: Bingoberra skrivet 02 februari 2011, 20:48:35 PM
De är nu i linjetrafik, och kan meddela att CMB217 numera heter Arriva 6776. CMB223 har jag ännu inte sett, rimligtvis borde den väl heta 6777 eller 6775.

Jag såg den nya MAN A78 (CMB172) på linje 13 idag - ja 13 stod det på en lapp i fönstret, skyltsystemet fungerade inte. Den hade i varje fall fått Arriva nr 6778.

Bingoberra

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 04 februari 2011, 22:33:08 PM
Jag såg den nya MAN A78 (CMB172) på linje 13 idag - ja 13 stod det på en lapp i fönstret, skyltsystemet fungerade inte. Den hade i varje fall fått Arriva nr 6778.

Såg den igår på linje 130, även då med skylt i fönstret så skyltningen verkar ha varit ur funktion även då.
De nya gasdrivna ledbussarna verkar man dock ha fått ordning på nu, åkte med en sådan på linje 1 idag och den flerfärgade diodskyltningen fungerade utmärkt, en vit 1:a på röd bakgrund med gul dest.text. Gick dessutom mycket bättre än de biogasdrivna kortvagnarna, inga som helst tendenser till ryck eller flämtningar.
Återstår bara att se hur de klarar de tyngsta backarna (Backen vid Vårstarondellen, Dunkehallabacken t.ex.), både Scanialederna och de korta MAN-gasbussarna går väldigt segt uppför om det är mycket folk ombord.

Du tog inga bilder på den? :)

Bernt Talbrant

Citat från: Bingoberra skrivet 04 februari 2011, 23:10:51 PM
Du tog inga bilder på den? :)

Nej, jag råkade bara hamna bredvid den när jag körde i Ekhagsrondellen...

Enzo

Citat från: Bingoberra skrivet 18 januari 2011, 17:16:33 PM
Tack för informationen!
Vet du vilka linjer ledbussarna kommer att rulla på, linje 1 som ersättning för dieseldrivna ledbussar eller linje 2 som ersättning för korta gasbussar? Eller kommer man att köra ibland linje 1, ibland 2?
Båda alternativen låter lika rimliga enligt mig...

Dom nya MAN ledvagnarna ska rulla på linje 1 , 2 och 3 från och med sommartidtabellen då Keolis tar över. Keolis ska också ta över dom senast levererade MAN vagnarna MAN A26 boggie och MAN A78 normal. Sammanlagt ska 30 ledvagnar MAN A23 Biogas, 18 Scania Omnilink och 14 normal A78 levereras till Jönköping inför trafikstarten i sommar.