LidingöSolarisar siktade på Norrtäljevägen...

Startat av Ulf Berlin, 04 december 2010, 16:03:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M

Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 december 2010, 15:35:52 PM
Ja det kan jag tro, fackföreningar och skyddsombud är nog inte lika aktiva där som i SL området och det har alla tillverkare fått erfara genom åren, senast var det Volvo som var i blåsväder med 8500 modellen när den introducerades.
Du det tillverkas fortfarande bussar i Sverige I Säffle varför köpa polsk skit då

Greger Larsson

Citat från: M skrivet 05 december 2010, 18:06:19 PM
Du det tillverkas fortfarande bussar i Sverige I Säffle varför köpa polsk skit då

Säfflebyggena har väl inte alltid rosat marknaden heller?
Ska man sen ha en lågentréboggi med gasdrift vad har då Volvo att erbjuda?

Gabi94

Lågentré kortvagn t.ex volvo 8500 eller 8700 gasdrift och kanske en låggolv hela vägen t.ex 7500 led/kortvagn eller 7700 gasdrift. Men volvo bussar är nog dyra p.g.a kvalitén.

Fredrik Klint

Som amatör kan man undra varför tillverkaren inte då gör mer omfattande prover/tester så slipper köparen bli rejält besviken. Oavsett om det är Solaris, Scania, Volvo eller annan tillverkare.

Och varför inte, som i detta fall SL´s entreprenör, beställer en eller två provvagnar istället för att beställa 28 vagnar på ett bräde. Lite grisen i säcken...

Jens

Provbeställningar görs inte för att en del personer i inköparroll lever i tron att problem med det som levereras är just leverantörens problem att lösa på egen hand. Men i en komplex produkt där konfigurationen i det enskilda exmpelaret spelar en stor roll kan som många vet åtgärdsfrågan bli lite mer komplicerad än så.

Att det blir så mycket fel beror väl på att man måste ut med produkterna fort på marknaden för att inte missa några affärer där man inte har rätt modeller att erbjuda. Sen är kostnadskontrollen i fordonsindustrin ofta på en förvånande nivå - kostnader för några tusenlappar nekas om dom inte kan direktmotiveras i utvecklingsprojekt med totalbudget på miljarder som det handlar om för fordonsmodeller.

Leo

Citat från: Gabi94 skrivet 05 december 2010, 18:23:42 PM
Lågentré kortvagn t.ex volvo 8500 eller 8700 gasdrift och kanske en låggolv hela vägen t.ex 7500 led/kortvagn eller 7700 gasdrift. Men volvo bussar är nog dyra p.g.a kvalitén.

Volvo bussar har sina problem också. Åkte man SL H23 (B10M) från 1993-1995 efter några år och satt innan leden så gungade hela karossen i sidled, snurrplattor på nuvarande B9SALE från 2005 som är helt nedslitna, plåten är helt uppäten. Golvmattor som lossnar, spricker etc, dörrar som gnisslar och gnäller, stannarknappar som fastnar i intryckt läge. De bussar som Säffle levererade till SL och trängselförsöket 2005 var knappast något kvalitetsbygge...

bysenbus

Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 december 2010, 15:35:52 PM
Ja det kan jag tro, fackföreningar och skyddsombud är nog inte lika aktiva där som i SL området och det har alla tillverkare fått erfara genom åren, senast var det Volvo som var i blåsväder med 8500 modellen när den introducerades.

Hej!

Å kompis Solidaritet krossade t.o.m Berlinmuren så starkt fack finns i Polen!

Tja bä!

Karsten

Citat från: Leo skrivet 05 december 2010, 21:45:54 PM
Golvmattor som lossnar, spricker etc, dörrar som gnisslar och gnäller, stannarknappar som fastnar i intryckt läge. De bussar som Säffle levererade till SL och trängselförsöket 2005 var knappast något kvalitetsbygge...

Fast det där med gnisslande och gnällande dörrar förekommer även på alla andra bussar i vissa områden. Förklaringen är troligtvis att de smörjnipplar som finns installerade inte används. Skriver man en felrapport där det står t.ex. "smörj mittdörr" så brukar gnisslet vara borta efter ett tag. :P

Gabi94

När jag åkte med den gamla Nobina 4133 var inga problem med den förutom att bromsarna gnislade.

Ersa

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 04 december 2010, 22:56:09 PM
Må de aldrig återvända till innanför tullarna...

Har jag hamnat på Buss-snack eller Gnäll-snack?

buskörare

Det är väl rätt vanligt att trådarna om Solaris oftast blir gnälltrådar? Lätt att undvika om man vill  ;)

bisquit

Farsgubben, min. Han kör ständigt, Solaris Urbino i Lilleström (Norge). Där har de nästan inga problem. Själv upplever jag dessa bussar, som fina och bra. Knappast, sämre kvalitet än MAN och SCANIA. Även en del Volvo har haft mycket problem. Vet flera mindre åkare som tidigare år haft problem även med hederliga svenskbyggda bussar, av modeller som sålt i 10000-tals exemplar.  :P Så det är nog dags att sluta gnälla på Solaris. Samt att istället fundera, på vad man kan göra bättre och hur man löser problemen.  8)

Bagar-Birger/Kumla..

buskörare

Citat från: bisquit skrivet 06 december 2010, 18:20:21 PM
Farsgubben, min. Han kör ständigt, Solaris Urbino i Lilleström (Norge). Där har de nästan inga problem. Själv upplever jag dessa bussar, som fina och bra. Knappast, sämre kvalitet än MAN och SCANIA. Även en del Volvo har haft mycket problem. Vet flera mindre åkare som tidigare år haft problem även med hederliga svenskbyggda bussar, av modeller som sålt i 10000-tals exemplar.  :P Så det är nog dags att sluta gnälla på Solaris. Samt att istället fundera, på vad man kan göra bättre och hur man löser problemen.  8)

Bagar-Birger/Kumla..

Jag som kör(de) Solaris dagligen anser att jag har all rätt i världen att gnälla på en buss som inte funkar. Men det är nog svårt att förstå när man inte testat på problemen dom orsakar själv. För jag gissar att du varken kört en skenande buss eller en som drar i dörrbromsen i 30-50-70 km/h?

Martin Maltkvist

Citat från: Ersa skrivet 06 december 2010, 12:15:43 PM
Har jag hamnat på Buss-snack eller Gnäll-snack?
Inte jag heller, sådan tur då att jag inte är representativ för den eventuellt gnälliga delen av Bussnack utan hellre uttrycker mina åsikter i tydliga ordalag.:)
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Karsten

Citat från: Gabi94 skrivet 06 december 2010, 10:58:21 AM
När jag åkte med den gamla Nobina 4133 var inga problem med den förutom att bromsarna gnislade.

Nej, de där brukar gå alldeles utmärkt.