LidingöSolarisar siktade på Norrtäljevägen...

Startat av Ulf Berlin, 04 december 2010, 16:03:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...idag,4/12,mellan 5-6 stycken vid 14-tiden i höjd vid Vaxholmsavfarten.
Bl annat observerades 09,15 och 23(+följeledvagn).
På väg till halkbanan i Arninge,tro?/Ulf

bysenbus

Hej!

Vad ska dom göra på halkbanan bromsen fungetade helt perfekt enl. ABC.

http://svtplay.se/v/225243 9/abc/30_11_18_10?sb,p103287,4,f,-1

Tja bä!

buskörare

Tror dom ska ställas upp nånstans uppåt. Vallentuna kanske? 18 st ska ha lämnat ön idag.

buskörare

Citat från: bysenbus skrivet 04 december 2010, 17:26:32 PM
Hej!

Vad ska dom göra på halkbanan bromsen fungetade helt perfekt enl. ABC.

http://svtplay.se/v/225243 9/abc/30_11_18_10?sb,p103287,4,f,-1

Tja bä!

Nu handlar det om en annan sak.

Martin Maltkvist

Citat från: buskörare skrivet 04 december 2010, 22:26:27 PM
Tror dom ska ställas upp nånstans uppåt. Vallentuna kanske? 18 st ska ha lämnat ön idag.
Må de aldrig återvända till innanför tullarna...
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Gabi94

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 december 2010, 23:05:05 PM
Dem kommer nog åter, lite för stor investering för att göra sig av med, ägs dessa förresten av SL? isf blir dom säkert kvar.

Jag tror att det är Busslinks buss. Fast i SL-lack.

buskörare

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 december 2010, 23:05:05 PM
Dem kommer nog åter, lite för stor investering för att göra sig av med, ägs dessa förresten av SL? isf blir dom säkert kvar.

Tror dom ägs av Keolis.

Gabi94

Om Busslink köper buss till nån depå i SL-landet, vems är den då?

Omnilasse

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 december 2010, 23:41:18 PM
Gasbussar har ju finansierats och ägts av SL sedan ett tag tillbaka, i de flesta avtal.
För att sedan hyras ut till operatören, är Solarisbussarna ett undantag från detta?
Det låter rimligt att det är så även i detta fall. Tror inte det är någon av operatörerna som har köpt bussar med alternativa bränslen med egen finansiering inom SL-området överhuvudtaget. Särskilt inte på ett gammalt avtal (i ett nytt skulle man ju kunna ställa det som krav - men i ett gammalt är det ju en förhandlingssak mellan SL och operatören), och Busslink lär nog i sådana fall föredra dieslbussar av olika skäl...

buskörare

#9
Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 december 2010, 23:41:18 PM
Gasbussar har ju finansierats och ägts av SL sedan ett tag tillbaka, i de flesta avtal.
För att sedan hyras ut till operatören, är Solarisbussarna ett undantag från detta?

Det vore ju ruskigt bra för Keolis eftersom SL då inte kan ha synpunkter på att trafiken går uselt sen dessa bussar köptes in.

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 december 2010, 23:05:05 PM
Dem kommer nog åter, lite för stor investering för att göra sig av med, ägs dessa förresten av SL? isf blir dom säkert kvar.

Visst är det en stor investering, men historien är full av exempel där man kastat goda pengar efter dåliga bara för att senare inse sitt långsiktiga misstag. Ibland kan det vara bättre att dra i spaken medan tid är och acceptera en kortsiktig förlust för att slippa risken för en långsiktig ekonomisk katastrof.

Solaris fungerar ju för övrigt bra norr om Gävle, så dessa vagnar torde ha ett hyfsat andrahandsvärde där. ;)

M

Citat från: Cero skrivet 05 december 2010, 10:16:42 AM
Visst är det en stor investering, men historien är full av exempel där man kastat goda pengar efter dåliga bara för att senare inse sitt långsiktiga misstag. Ibland kan det vara bättre att dra i spaken medan tid är och acceptera en kortsiktig förlust för att slippa risken för en långsiktig ekonomisk katastrof.

Solaris fungerar ju för övrigt bra norr om Gävle, så dessa vagnar torde ha ett hyfsat andrahandsvärde där. ;)

Säkert om man byter motorn i dom.

Gabi94

Eller så kunde dom ha köpt in Scania Omnicity/link med gas motor eller kanske en Volvo 8500, 7500 eller 7700 med gas motor?

bysenbus

Hej!

Polen kan säkert köpa tillbaka bussarna till Gdansk EURO 2012 bara priset är det rätta kan lova er att dom kommer sköta sig perfekt där.

Här en Radom GNG som fungerar perfekt dag in och dag ut!

http://bi.gazeta.pl/o/a/forum/467/1/467132.jpg

Tja bä!

Greger Larsson

Citat från: Cero skrivet 05 december 2010, 10:16:42 AM
---

Solaris fungerar ju för övrigt bra norr om Gävle, så dessa vagnar torde ha ett hyfsat andrahandsvärde där. ;)

Mja, det här är ju de enda Iveco-motoriserade Solaris som finns i Sverige så att dom skulle fungera rakt av någon annanstans är kanske inte helt självklart. För övrigt finns det ju fullt fungerande Solaris även i södra delarna av Sverige. Vad gäller de som finns hos oss(Skellefteå) så är ju de bussarna inte direkt hyllvara utan dessa har genomgått ganska stora anpassningar på ort och ställe utförda både av egen verkstad och av Solaris.