Orusttrafikens nya Beulas Jewel i Västtrafik lack

Startat av Staffan Sävenfjord, 08 juli 2010, 20:40:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

the0fiskis

vad finns det för nackdelar med en 2 vånings buss?
jag läste några fördelar av kgfj123

Staffan Sävenfjord

Citat från: the0fiskis skrivet 09 juli 2010, 10:39:29 AM
vad finns det för nackdelar med en 2 vånings buss?
jag läste några fördelar av kgfj123

Nackdelarna är väl att de tar lång tid vid lastning och lossning. De är dessutom vindkänsliga och olyckor har hänt när vinden fått fatt i en tvåvåningsbuss. Det är svårt för äldre och rörelsehindrade att ta sig upp på andra våningen och det kanske är där de enda lediga platserna finns. Bagagemängden är begränsad i normalutförandet vilket dock inte brukar ha så stor betydelse på en regionalbusslinje. Möjligen kan det bli problem på linjerna till Öckerö, där sommargästerna kan ha mycket med sig.

Så är det ju detta med låga passager. Så länge de håller sig till linjen och/eller föraren är uppmärksam är det dock ingen fara.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 juli 2010, 11:19:31 AM
Bagagemängden är begränsad i normalutförandet vilket dock inte brukar ha så stor betydelse på en regionalbusslinje. Möjligen kan det bli problem på linjerna till Öckerö, där sommargästerna kan ha mycket med sig.

Framför allt är de väldigt svårlastade när det gäller bagage. Tumregeln för dubbeldäckare i privat expressbusstrafik (Ybuss m.fl) är att passagerarna inte får hantera det egna bagaget, pga att det då blir totalt kaos. Med tanke på att folk kan skapa lite lätt kaos även på en vanlig Volvo B12M med bagagerum både fram och bak om de bara kastar in sin väska utan att lyssna på terminalvärdens instruktioner, så antar jag att en dubbeldäckares speciella bagagerum är ännu svårare att planera lastning av väskor i.

Många är de tillfällen då vanliga "enkeldäckade" bussar lastats i Stockholm och terminalvärdarna försöker få bagage till Norr- och Linköping fram, samt bagage till Jönköping, Borås och Göteborg bak. Väl framme i Norrköping är en avstigande jättearg för att dennes väska ligger i det bakre utrymmet under alla Borås- och Göteborgsväskor...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 09 juli 2010, 11:59:49 AM
Framför allt är de väldigt svårlastade när det gäller bagage. Tumregeln för dubbeldäckare i privat expressbusstrafik (Ybuss m.fl) är att passagerarna inte får hantera det egna bagaget, pga att det då blir totalt kaos. Med tanke på att folk kan skapa lite lätt kaos även på en vanlig Volvo B12M med bagagerum både fram och bak om de bara kastar in sin väska utan att lyssna på terminalvärdens instruktioner, så antar jag att en dubbeldäckares speciella bagagerum är ännu svårare att planera lastning av väskor i.



När det gäller de ersättningsbussar som går Göteborg-Trollhättan för Oslo-tågen under sommarens banavstängningar har gång efter annan kunnat konstateras att dubbeldäckarens bagageutrymme är fyllt efter 50 resenärer medan t ex en 9700HD klarar bagage för lika många resenärer som det finns sittplatser. Två lösningar finns på detta dilemma: att man  räknar dubbeldäckaren som en vanlig buss och bara tar 50 resenärer eller att man kopplar på en släpkärra.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

the0fiskis

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 juli 2010, 12:11:31 PM
När det gäller de ersättningsbussar som går Göteborg-Trollhättan för Oslo-tågen under sommarens banavstängningar har gång efter annan kunnat konstateras att dubbeldäckarens bagageutrymme är fyllt efter 50 resenärer medan t ex en 9700HD klarar bagage för lika många resenärer som det finns sittplatser. Två lösningar finns på detta dilemma: att man  räknar dubbeldäckaren som en vanlig buss och bara tar 50 resenärer eller att man kopplar på en släpkärra.

jag har funderar ibland om varför nästan bara dubeldäckare har släppvang nu fick jag svaret tack  ;D
ibland får man svar utan att fråga  ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: the0fiskis skrivet 09 juli 2010, 12:13:33 PM
jag har funderar ibland om varför nästan bara dubeldäckare har släppvang nu fick jag svaret tack  ;D
ibland får man svar utan att fråga  ;)

Släpvagn blir alltmer vanligt också på vanliga bussar som kör inköpsresor till Tyskland. För en vanlig rundresa på en vecka eller 10 dagar i Europa räcker det ordinarie bagageutrymmet men inte om var och en skall köpa ut 75 kilo hos Calles.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nor1

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 09 juli 2010, 00:03:11 AM
Den ska väl prövas på linje 290 (som delas mellan Veolia och Orusttrafiken) är det tänkt.

Med tanke på att bussens höjd är drygt 4 m undrar jag över fria höjden under kommandobryggan på Hönöledens färjor. Men det borde väl vara en bit över...

//Jonas G

VV färjorna till Öckerö och Björkö har "frihöjd" dvs över 4.50 i lastbilsfilen.

yngrot

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 juli 2010, 08:35:20 AM
Gick den vidare ut i landet? Rex Knorr brukar göra en turné för att visa upp sina bussar runt landet vid den här tiden på året. Förra året gjorde han den med en Beulas Glory.

För övrigt och OT: var det dig jag såg vid ratten på en 350 när jag svängde in i Tranemo från 27-an några minuter före klockan 9 i går?





Det borde varit jag för jag körde 8.49 från Tranemo mot Borås...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mattias Andersson


Från det ena till det andra..Mycket snygg buss som gör sig bra i blå kostym :)

En annan grej är vad jag hörde häromdagen..Att Sandarna Transporter skall bemanna bussarna
på linje 290-291..

Kan någon bekräfta lr dementera ???


Bussmicke

Där också?
Bara man inte ska ha bussarna själva också som på Blå Express
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mattias Andersson


Man kan ju undra hur det är tänkt ???

Dock är det som sagt bara ett rykte...Är väldigt förvånad om Orusttrafiken skulle
lägga ut sin trafik på nån underentreprenör,och dessutom denna typen av trafik..


Jacob

Blir det Beulas Jewel till kr uppland när de tar över all trafik? För de skulle visst köra uppsala-enköping-västerås med dd-bussar?

Lite OT. Fina bilder annars på en läcker buss! :)
//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

SimonB

Var finns bagageutrymmet i den här bussen, och vad är det som gör det krångligt?

Blue

Citat från: SimonB skrivet 11 juli 2010, 00:57:06 AM
Var finns bagageutrymmet i den här bussen, och vad är det som gör det krångligt?

Bagagerummet är placerat ovanpå bakaxlarna och det krångliga är att man måste lyfta väskorna 1,5meter för att få in dom och vara lite noggrann när man lastar så att allt får plats. Sen gäller det ju att få in prylarna i rätt ordning för hur dom ska lastas ur.
Kör man turister så kan det vara ett "litet" projekt att få lasset rätt inför en avlastning upp genom Sverige med åtta tio hållplatser. På linje så lär det väl inte bli så mycket bagage men kanske en och en annan cykel och det lär bli intressant att se när den ska lastas i ett DD bagage.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)