Orusttrafikens nya Beulas Jewel i Västtrafik lack

Startat av Staffan Sävenfjord, 08 juli 2010, 20:40:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Den här bussen har det talats lite om i olika trådar de senaste dagarna. Vid 9-tiden i morse hittade jag den i Tranemo. När jag återvände vid 17-tiden var den borta. Möjligen att den flyttats in i tvätthallen eller var ute på en provtur. Bussen är fortfarande registrerad på Rex Knorrs svenska bolag i Mariestad. Rex har sedan tidigare ett gott samarbete med Kjellgrens och brukar bland annat tvätta sina demobussar där.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan Hansson

fräck buss.
Måste säga att västtrafiklacken gör sig bra även på dubbeldäckare.
Hoppas på att få se fler snart.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

the0fiskis

väntar bara på att sl kommer skaffa såna eller nyare  ::)
det funkade förut varför funkar det inte nu  :-X

Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

the0fiskis

Citat från: calken skrivet 08 juli 2010, 21:21:54 PM
Den gör sig bättre i Östraf!
håller med dig den här knänns lite "nacken" där bak   :P

Muk

Trevliga bilder. Kul att se att konceptet med tvåvåningsbussar vinner terräng.  :)

Jonas Gustafsson

Den ska väl prövas på linje 290 (som delas mellan Veolia och Orusttrafiken) är det tänkt.

Med tanke på att bussens höjd är drygt 4 m undrar jag över fria höjden under kommandobryggan på Hönöledens färjor. Men det borde väl vara en bit över...

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

CS

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 09 juli 2010, 00:03:11 AM
Den ska väl prövas på linje 290 (som delas mellan Veolia och Orusttrafiken) är det tänkt.

Med tanke på att bussens höjd är drygt 4 m undrar jag över fria höjden under kommandobryggan på Hönöledens färjor. Men det borde väl vara en bit över...

//Jonas G

Inte bara prövas utan fem dubbeldäckare kommer rulla på linje 291 för Orusttrafikens räkning. Veolia är inte inblandade.

SimonB

Riktigt lyckad färgsättning på en redan snygg bussmodell! :)
Var ska skönheten gå (för oss som inte är invigda på Västtrafiks linjenummer)?

Niclas Rosenius

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 09 juli 2010, 00:03:11 AM
Den ska väl prövas på linje 290 (som delas mellan Veolia och Orusttrafiken) är det tänkt.

Med tanke på att bussens höjd är drygt 4 m undrar jag över fria höjden under kommandobryggan på Hönöledens färjor. Men det borde väl vara en bit över...

//Jonas G

    Ser ut att vara 4,17 meters versionen precis som Ö-traf bussarna är.

    //Niclas

Jonas Gustafsson

Citat från: CS skrivet 09 juli 2010, 00:28:52 AM
Inte bara prövas utan fem dubbeldäckare kommer rulla på linje 291 för Orusttrafikens räkning. Veolia är inte inblandade.

Var det bara 291 och inte 290?

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

kgfj123

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 09 juli 2010, 00:55:17 AM
Var det bara 291 och inte 290?

//Jonas G

290 och 291 ska dom användas på.

Citat
http://www.vasttrafik.se/om-vasttrafik/press/Pressmeddelanden/Goteborgs-stadstrafik-och-Goteborgs-regiontrafik-inklusive-pendeltag/Dubbeldackare-mellan-Goteborg-och-Ockero/

I augusti i år kan Västtrafiks resenärer åka dubbeldäckare mellan Göteborg och Öckerö. Enligt ett beslut från Västtrafiks styrelse ska fem ordinarie bussar på linjerna 290 och 291 mellan Göteborg och Öckerö ersättas med dubbeldäckarbussar. Högre komfort, bättre kapacitet och ökad framkomlighet är några av vinsterna med de nya bussarna.

De beställda dubbeldäckarbussarna ska ersätta ordinarie bussar som Orusttrafiken idag kör på uppdrag av Västtrafik på linjerna 290 och 291. Bussarna sätts i trafik från och med augusti 2010. 

/Fredrik

yngrot

Bussen i fråga försvann strax efter 9  för en demorunda..  Men man undrar lite över ekomin i såna här vagnar  priset är ju inte direkt lågt har hört ca 3.5 milj... ca 15000 mil per år och efter 5 år ska de bytas ut...Det känns som lite slöseri
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

CS

Citat från: yngrot skrivet 09 juli 2010, 05:19:42 AM
Bussen i fråga försvann strax efter 9  för en demorunda..  Men man undrar lite över ekomin i såna här vagnar  priset är ju inte direkt lågt har hört ca 3.5 milj... ca 15000 mil per år och efter 5 år ska de bytas ut...Det känns som lite slöseri

Dessa kommer inte att bytas  ut efter fem år, utan följer med avtalet (nu är det ju ändå Orusttrafiken som fortsätter).

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 09 juli 2010, 00:55:17 AM
Var det bara 291 och inte 290?

//Jonas G

Jo, det är även 290. Ville minnas Orusttrafiken bara körde någon enstaka tur på 290, men det rullar två omlopp på linjen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 09 juli 2010, 05:19:42 AM
Bussen i fråga försvann strax efter 9  för en demorunda..  Men man undrar lite över ekomin i såna här vagnar  priset är ju inte direkt lågt har hört ca 3.5 milj... ca 15000 mil per år och efter 5 år ska de bytas ut...Det känns som lite slöseri

Gick den vidare ut i landet? Rex Knorr brukar göra en turné för att visa upp sina bussar runt landet vid den här tiden på året. Förra året gjorde han den med en Beulas Glory.

För övrigt och OT: var det dig jag såg vid ratten på en 350 när jag svängde in i Tranemo från 27-an några minuter före klockan 9 i går?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)