Stadsbussarna Gävle

Startat av Klaverdörr, 25 juni 2010, 21:18:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Klaverdörr

Hej!

Det har ju tidigare talats om 10 st ledbussar till Gävle framöver, men en artikel sägs att det kommer ett 15 tal ledbussar, är det någon som har koll vad som är det "rätta" ?

Bifogar länk till artikeln!

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.2099674-nojda-miner-over-nya-bussarna

AO

Tidningen har troligtvis blandat ihop en del uppgifter. För det första så har bara 31 bussar kommit i dagsläget, inte 36. Sedan tillkommer det inte 15 ledbussar, utan 15 bussar till varav 10 är ledvagnar och 5 är korta gasvagnar.

Ledbussarna ska förövrigt anlända kring midsommar, någon som sett till någon än så länge?

jocke

Citat från: AO skrivet 26 juni 2010, 20:49:54 PM

Ledbussarna ska förövrigt anlända kring midsommar, någon som sett till någon än så länge?

Jaså, lär man ta sig ut till Sörby i veckan då, jag antar dom fortfarande står hos Malte?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Klaverdörr

Hej!

Det kan inte vara så att gasbussarna blir gasledbussar dom bör ju vara under produktion snart och beställningen kan ju ha ändrats ?

Klaverdörr

Hej!

Finns det verkligen möjlighet att klara all trafik med 46 bussar när höst/vinter/vår tidtabellen börjar gälla i mitten på aug?
Några bussar lär ju ibland vara på rep eller vara som förstärkingsbussar, man lär ju tänka på att Nobina hade ett 10-tal större bussar samt 5 ledbussar.
Nu är det bara 10 ledbussar enligt rykten (men lokaltidningen säger 15st) samt resten är 12-meters (småbussar)
Så totala antal sittplatser är mindre nu totalt, men enligt registreringsbevisen får dom nya bussarna ta fler stående än tidigare, men att locka fler resande på det brukar vara svårt!
Vilka bussar kan tänkas finnas som resurser i framtiden? Det är ju krav på alkolås på Stadsbussarna också!

AO

Det är inte rykten som säger 10 ledbussar utan det är vad Stadsbussarna sa själva när det tog äver trafiken för tre veckor sedan. Det är klart det kan ha blivit ändringar men då måste de ha skett ganska nyligen.

Att klara trafiken med endast 46 bussar blir nog väldigt svårt, vilket även Stadsbussarna nog har insett då man kommer att ha bussar både från Orustrafiken, Stadsbussarna och eventuellt KR som reserver att sätta ut om det inte räcker. Man kommer sedan efter ett tag att utvärdera och se om man behäver beställa hem fler bussar. Man vill helt enkelt vara säker på att man inte köper in för många bussar för trafiken. För ett större företag typ Nobina är ju detta inte ett problem på samma sätt eftersom man kan placera om bussar om de skulle bli övertaliga.

Ulf Rådeström

Citat från: Klaverdörr skrivet 28 juni 2010, 18:15:26 PM
Hej!

Det kan inte vara så att gasbussarna blir gasledbussar dom bör ju vara under produktion snart och beställningen kan ju ha ändrats ?

Nej!
Gasbussarna är kortvagnar, och ledbussarna är dieselbussar!
Inget annat och ingen ändring i beställningen...

Klaverdörr

#7
Citat från: AO skrivet 28 juni 2010, 23:51:43 PM
Det är inte rykten som säger 10 ledbussar utan det är vad Stadsbussarna sa själva när det tog äver trafiken för tre veckor sedan. Det är klart det kan ha blivit ändringar men då måste de ha skett ganska nyligen.

Att klara trafiken med endast 46 bussar blir nog väldigt svårt, vilket även Stadsbussarna nog har insett då man kommer att ha bussar både från Orustrafiken, Stadsbussarna och eventuellt KR som reserver att sätta ut om det inte räcker. Man kommer sedan efter ett tag att utvärdera och se om man behäver beställa hem fler bussar. Man vill helt enkelt vara säker på att man inte köper in för många bussar för trafiken. För ett större företag typ Nobina är ju detta inte ett problem på samma sätt eftersom man kan placera om bussar om de skulle bli övertaliga.

Det blir säkert svårt då det kommer vara bussar på rep eller att det behövs resursvagnar men det är ju krav på alkolås och AC och det har inte varken Orusttrafiken eller KR-Trafiken att skaka fram hur som helst idag, från början var varken lokallinje 14 eller Stomlinje 4 med i upphandlingen utan dessa har tillkommit nu under föregående vinter dvs efter avtalet kom till i oktober så 3-4 bussar till behövs på avtalet mot det Nobina hade på 46 bussar... Sedan ska 15 bussar fram till 2014 ytterligare bytas mot gasbussar...
Jag har hört att Nobina hade tänkt köra Stomlinje 1 & 2 med uteslutsande ledbussar om dom fått avtalet, dvs minst 18-20 ledbussar hade det då blivit men nu fick dom inte avtalet tyvärr..

MM

Citat från: Klaverdörr skrivet 29 juni 2010, 02:53:19 AM
Det blir säkert svårt då det kommer vara bussar på rep eller att det behövs resursvagnar men det är ju krav på alkolås och AC och det har inte varken Orusttrafiken eller KR-Trafiken att skaka fram hur som helst idag, från början var varken lokallinje 14 eller Stomlinje 4 med i upphandlingen utan dessa har tillkommit nu under föregående vinter dvs efter avtalet kom till i oktober så 3-4 bussar till behövs på avtalet mot det Nobina hade på 46 bussar... Sedan ska 15 bussar fram till 2014 ytterligare bytas mot gasbussar...
Jag har hört att Nobina hade tänkt köra Stomlinje 1 & 2 med uteslutsande ledbussar om dom fått avtalet, dvs minst 18-20 ledbussar hade det då blivit men nu fick dom inte avtalet tyvärr..

Enda ökningen är väl isåfall linje 4?

När man kortade av linje 12 så sparade man in ett omlopp på den linjen, det är väl det omloppet som nu används på linje 14.

AO

När kommunen gjorde en förfrågan kring hur stor kostnaden för utäkningen skulle bli till Nobina räknade man på att trafikökningen skulle ge 5 extra vagnar. Stadsbussarna har dock valt att korta ner reglertider samt att lösa upp tidtabellen där alla bussar gick xx:20 och xx:50 från centrum. På så vis kunde man spara in omlopp.

RoggaBoy

Har nu testat dessa bussar och kommer aldrig att åka dom igen. Hade även ett sommarkort i 6 dagar med dissade dessa nya bussar som jag då fick åka gratis med i bland annat Gävleborg.

+
Duo på lördagar, Res 2, betala för 1 (som inte ens förarna visste om när de väl var Lördag!)
Billigare med betalkort, mitt betalsätt till/från järnvägsstationen

-
* TRÄBÄNKARNA! Ska man måste ta med en egen dyna i dessa bussar på en restid på 20/25 minuter?
* Ingen bagagehylla, fick ta två säten extra för väskorna. Skulle vara borta 4v, hade två väskor.
* Tidtabellen, inte samma tid, dvs xx.50, xx.00 etc. varje timme utan gick bussen xx.20 ena timmen, kunde den gå en helt annan tid nästa timme, som tex xx.13 istället.
* Skyltsystemet som inte fungerar i bussarna, för linje 901, 412 och alla möjliga kombinationer finns de tydligen på Stadsbussarna i Gävle.

Två veckor i Gävle ger ett bottenbetyg, och kan som Umebo säga att VK ska vara glad att Nobina vann och inte Stadsbussarna lokaltrafiken i Umeå, för VK.se:s server hade kraschat på premiärdagen med tanke på träbänkarna i bussarna.

Såg för övrigt i Sundsvall en norrgående Nobina stadsbuss från Gävle med den gamla lacken, Umeå slutstation? Vet ej regnr eller nåt, var för långt bort. Gävleförarna säger att alla de gamla bussarna ska söderut eller säljas, dvs enligt dom ska ingen till Umeå.

Tror inte resenärerna kommer att öka, vilket innebär att Stadsbussarna går back eller byter till säten som man kan sitta i.

AO

Jag kan hålla med om att sätena på bussarna är riktigt hårda. Jag har dock väldigt svårt att tänka mig att det kommer att påverka resandet märkbart. Det handlar nog snarare om att folk kommer att behöva vänja sig med de nya sätena. Om ett par år är det ingen som direkt kommer att tänka på det. De tendenser jag upplever är snarare att resandet måste ha ökat. Det ska bli väldigt intressant att se hur resandeutvecklingen har varit när statistiken för det kommer.

Sen har man ju ändrat om rejält i tidtabellerna. Men det är ju inte det att linjerna har olika tider varje timme. Vissa linjer går tätaare på morronen och eftermiddan och andra linjer har lika trafiktäthet över hela trafikdygnet. Det har snarare att göra med turtäthet att tidtabellen ser olika ut över dagen.

Vad det gäller utformningen av bussarna så är det väl inte många stadsbussar runt om i Sverige som har speciella hyllor avsedda för bagage?

Sen att vissa saker inte riktigt funkar än som skyltsystemet får man väl ta då det handlar om helt nya bussar som det ska installeras i.


Ersa

Citat från: AO skrivet 02 augusti 2010, 21:13:43 PM
Vad det gäller utformningen av bussarna så är det väl inte många stadsbussar runt om i Sverige som har speciella hyllor avsedda för bagage?

På 15-meters boogivagnar avsedda för förort finns det bagagehyllor, men på 12-meters tätortsbussar har jag nog aldrig sett några sådana. Inte ens Umeås B9S har bagagehyllor, trots att de i övrigt har lågentré, farthållare, extra originalhelljus och annan trevlig extrautrustning som gör dem lite smygförberedda för framtida förortstrafik av typ SL 676/677.

Ersa

Citat från: AO skrivet 02 augusti 2010, 21:13:43 PM
Sen har man ju ändrat om rejält i tidtabellerna. Men det är ju inte det att linjerna har olika tider varje timme. Vissa linjer går tätaare på morronen och eftermiddan och andra linjer har lika trafiktäthet över hela trafikdygnet. Det har snarare att göra med turtäthet att tidtabellen ser olika ut över dagen.

Tidtabellerna ser nog annorlunda ut mycket pga att det nu är ett nettoavtal man kör på. I ett sådant får operatören behålla alla biljettintäkter och ser då till att effektivisera trafiken. Det leder till att man inte kan ha en "jämn" tidtabell som i t.ex. Umeå där bussarna går med samma turtäthet oavsett rusning eller lågtrafik. Fler turer då det är många resenärer, och färre turer då det är färre resenärer ute helt enkelt.

Tidigare har även Östersund och Sundsvall gått över till nettoavtal, och där verkar det fungera bra sedan de båda operatörerna i dessa städer blivit varma i kläderna. Hur det blir med Gävle är svårt att säga, men Stadsbussarna har ju kört på nettoavtal i Östersund sedan januari 2001, så de är ju inga nybörjare.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 02 augusti 2010, 21:31:08 PM
På 15-meters boogivagnar avsedda för förort finns det bagagehyllor, men på 12-meters tätortsbussar har jag nog aldrig sett några sådana. Inte ens Umeås B9S har bagagehyllor, trots att de i övrigt har lågentré, farthållare, extra originalhelljus och annan trevlig extrautrustning som gör dem lite smygförberedda för framtida förortstrafik av typ SL 676/677.

Nu var de inte bagagehylla, utan Nobinas bussar hade på främre hjulen en hylla ovanpå som man kunde lägga tex väskan. Stadsbussarna har på ena sidan en brandsläckare, andra sidan en kartong med turlistor. Vart ska man lägga väskan när den inte ryms mellan säterna?