Några vardagsbilder från SL Norrort (Busslink)

Startat av Mikael T Nilsson, 19 juni 2010, 09:09:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer som komplement till Andys bilder några andra vardagsbilder från Busslink Norrort. Mest nya stomlinjeblå och "nya" SL-röda.
En av Busslink Täbys två f.d. Örebrobussar som tidigare var stomlinjeblå.




Andra gången Busslink 5651 är SL-röd. Som tidigare nämnts på Bussnack har bussen svarta inv.nr., vilket inte är standard. Det ser ut som att bussen har trafikerat stomlinje 670, kanske en "korttur" mellan Vaxholm och Danderyds sjukhus. Dessa turer brukar trafikeras med röda bussar.



Syskonvagn 5653 har fått vita inv.nr.



En av de ny-röda Volvo 8500-bussarna hos Busslink Täby på en tur på högtrafiklinje 624 mot Åkersberga i eftermiddagsrusningen den 17 juni.



En av de åtta nya stomlinjeblå Omnilink-ledbussarna som levererades till  Täby i maj/(juni?) 2010. De verkar i nuläget endast trafikera stomlinje 178. Jag har ännu inte sett dem på stomlinjerna 670 och 676.
Tidigare var det någon som frågade om de röda Omnilinkvagnarna 3671 och 3672 fanns i Täby/Norrort. Jag kan nu bekräfta att 3672 finns i Norrort.



Slutligen nylackerade Busslink 6618 vid Söderhamnsplan i Vaxholm. Var planen att alla Täbys (och Norrtäljes) B9S-vagnar i 66xx-serien skulle bli stomlinjeblå? I serien 6601-6618 (6619-? Finns i Råsta) är 6608 fortfarande SL-röd. För några veckor sedan var även 6609 röd.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael Ringmarck

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 19 juni 2010, 09:09:47 AM

Det ser ut som att bussen har trafikerat stomlinje 670, kanske en "korttur" mellan Vaxholm och Danderyds sjukhus. Dessa turer brukar trafikeras med röda bussar.

Det är bakre skyltskåpet som har hängt sig.  :P Jag stod och inväntade folk som en 611 här om dagen när en kvinna frågade om jag gick till Vaxholm. Nej, svarade jag och tänkte för en sekund att både hållplats och bussens färg var fel. Sen kom en man fram och frågade om det var 670 och jag svarade återigen nej men han ville åka med ändå och då gick det upp ett ljus för mig. Jag borde ha skrivit felrapporten på en gång för sen blev jag några minuter sen och vid Danderyd blev det ett snabbt förarbyte och då hade jag förträngt det hela !  >:(

Fredrik Klint

Jag fotade 3681 vid Tekniska förra veckan, på 676. Men tyvärr så funkade inte skyltningen, stod "Ej i trafik"...
Trevliga bilder, Micke  :)

Mikael T Nilsson

Citat från: Mrbuss skrivet 19 juni 2010, 10:00:26 AM
Det är bakre skyltskåpet som har hängt sig.  :P Jag stod och inväntade folk som en 611 här om dagen när en kvinna frågade om jag gick till Vaxholm. Nej, svarade jag och tänkte för en sekund att både hållplats och bussens färg var fel. Sen kom en man fram och frågade om det var 670 och jag svarade återigen nej men han ville åka med ändå och då gick det upp ett ljus för mig. Jag borde ha skrivit felrapporten på en gång för sen blev jag några minuter sen och vid Danderyd blev det ett snabbt förarbyte och då hade jag förträngt det hela !  >:(

Aha det förklarar saken. Jag misstänkte att det var något skumt då bussen körde iväg skyltad 610 i front och sida men fortfarande med skyltningen 670 i aktern.

Citat från: Fredrik Klint skrivet 19 juni 2010, 10:36:36 AM
Jag fotade 3681 vid Tekniska förra veckan, på 676. Men tyvärr så funkade inte skyltningen, stod "Ej i trafik"...
Trevliga bilder, Micke  :)

Tack för info. Då har de alltså börjat synas i Norrtäljetrafiken  också. Kul att du uppskattade bilderna  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Andreas

Busstypen i sig, dvs. Omnilink II, har ju förekommit på 676 ett antal gånger tidigare, men då har det nog iofs mest handlat om Norrtäljes egna Omnilinkledvagnar i Busslinks 60XX-serie. Tyvärr, så är jag inte helt satisfied ännu med Omnilinkledvagnar på 7 milamotorvägslinjer, så skulle jag välja idag, så tar jag nog hellre Vegan, ev. B9S eller allra helst en normalgolvare med mittmotor och så kommer det att förbli! ;)

Fredrik Klint

Finns det någon sammanställning på blå resp. röda B9S i 66-serien? Vet att 6605 och 6640 också är blå numera.
Det låter som väldigt mycket med 49 blå vagnar (6601-6649). Om nu alla ska lackas om...

Mikael T Nilsson

Citat från: Andy91 skrivet 19 juni 2010, 14:05:15 PM
Busstypen i sig, dvs. Omnilink II, har ju förekommit på 676 ett antal gånger tidigare, men då har det nog iofs mest handlat om Norrtäljes egna Omnilinkledvagnar i Busslinks 60XX-serie. Tyvärr, så är jag inte helt satisfied ännu med Omnilinkledvagnar på 7 milamotorvägslinjer, så skulle jag välja idag, så tar jag nog hellre Vegan, ev. B9S eller allra helst en normalgolvare med mittmotor och så kommer det att förbli! ;)

Hej,

Ja det stämmer, Norrtäljes röda Omnilink II (inv.nr. 6032-6039) förekommer ofta på linjerna 639 och 676 från Norrtälje kommun till Tekniska högskolan.

Citat från: Fredrik Klint skrivet 19 juni 2010, 15:47:56 PM
Finns det någon sammanställning på blå resp. röda B9S i 66-serien? Vet att 6605 och 6640 också är blå numera.
Det låter som väldigt mycket med 49 blå vagnar (6601-6649). Om nu alla ska lackas om...

Ja, det låter mycket. Enligt mina anteckningar ska följande B9S-vagnar i 66xx-serien vara undantagna från blåbussflottan: 6608 (Täby), 6619-6627 (Råsta), 6641 (Norrtälje), 6642-6644 (Ösmo?), 6646-6647 (Norrtälje). Eventuellt även 6628-6634.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico


De kan ju ha blivit flyttade, men annars vill jag ha det till att 6646+6647 tillhör Råsta och inte Norrtälje.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson

Citat från: Nico skrivet 19 juni 2010, 21:25:21 PM
De kan ju ha blivit flyttade, men annars vill jag ha det till att 6646+6647 tillhör Råsta och inte Norrtälje.

Det stämmer bra. Lyckades hitta en bild på 6646 på Råstalinje i min fotosamling. Bilden är bara några månader gammal. Tack för rättelsen!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.