Busslink 5677 (Säffle led 1-0+1-0) - nylackerad i SL-rött från stomlinjeblått

Startat av Mikael T Nilsson, 06 maj 2010, 20:14:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Citat från: Alex Ljusteröbon skrivet 26 maj 2010, 17:06:17 PM
Jag tror att jag åkte 5652 i morse rödlackd från söderhallstrafikplats på linje 625. Mkt trevlig buss. Glömde dock ta bild

Intressant! Det märks att Täbys blå normalgolvsbussar blir allt färre. Allt fler B9S-vagnar har blivit stomlinjeblå. Dessutom verkar fler blå Omnilinkbussar ha tagits i trafik i Täby. Igår var 3682 i trafik.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael Ringmarck

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 maj 2010, 18:24:15 PM
Intressant! Det märks att Täbys blå normalgolvsbussar blir allt färre. Allt fler B9S-vagnar har blivit stomlinjeblå. Dessutom verkar fler blå Omnilinkbussar ha tagits i trafik i Täby. Igår var 3682 i trafik.

3253( ;D) och 5651 har också blivit röda. Idag såg jag 3683 ute och rattade själv 3684.


Alex Ljusteröbon

Jag såg dom i danderyd i går. Men har ingen zomm på mobilen så jag brukar inte ta bilder. Men jag ska ta bilder nu
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

Mikael T Nilsson

Citat från: Mrbuss skrivet 26 maj 2010, 18:53:26 PM
3253( ;D) och 5651 har också blivit röda. Idag såg jag 3683 ute och rattade själv 3684.

Kul! Tack för bilderna!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Klint

Undrade just hur det blir med 3242 och 3253... Dessa är de enda äldre Säffleledvagnarna som blir röda, eller hur? Övriga är ju av New Look-modell och de blå 54-vagnarna kommer väl att slopas?

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Klint skrivet 27 maj 2010, 08:06:25 AM
Undrade just hur det blir med 3242 och 3253... Dessa är de enda äldre Säffleledvagnarna som blir röda, eller hur? Övriga är ju av New Look-modell och de blå 54-vagnarna kommer väl att slopas?


Det sägs att de stomlinjeblå 54xx-vagnarna ska slopas. 5447 trafikerade 670 i morse och 5449 linje 676 i eftermiddagsrusningen till Roslagen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.


Mikael Ringmarck

Citat från: Andy91 skrivet 28 maj 2010, 21:18:49 PM
Respekt! :D Mera sådant här vore trevligt.  ;)

Jag håller med dig! Om du är ute och fotar någonting borde du bege dig till Nykvarnområdet om du inte redan varit där. Nobina har två kortvagnar av samma Säffle-typ som ovan som är ganska nylackade. 4108 och 4109 om jag inte missminner mig som är från Gotland .

Fredrik Gelin

5441-43 och 5446-50 lever ett tag till som sagt, de kommer att gå som förstärkningsbussar i Roslagstrafiken fram till midsommar, men kan ev. göra enstaka inhopp även på 178 och 670 som sagt.
Bussarna hyrs av SL och skall lämnas tillbaka dit under sensommaren eller tidiga hösten när flyttcirkusen börjat lugna ned sig.

5678-81 bor numera allihop i Norrtälje med yttergarage.

3242 och 3253 är de enda Säffle 2000-bussarna som lackas om då de är ett år nyare än 54xx-vagnarna har jag för mig och inte ägs av SL.

5622 och 5651-53 är liksom 5682-86 numera röda och kommer att rulla i Täbytrafiken.

Otroligt nog verkar det svårt att få fram inv. nr. till alla bussarna efter lackeringen, så några går t.v. utan sådana påklistrade.

5651 såg jag hade fått svarta siffror, kan vara läge att dokumentera för de som gillar att diskutera SLs designprogram...  ;D

Bussarna är lackade i Katrineholm och Bredäng och nu väntar vi bara på att få tillbaka 3242 och 5653 därifrån.

De nya Ljusteröbussarna sägs stå hos Volvo i Säffle och vänta på ombyggnad, men Volvo får inte fram delar säger de hur nu det kan gå ihop.
När de är ombyggda skall de tillbaka till Nyköping och gå där fram till sommartidtabellen.

Jag misstänker att det kan bli en intressant sommar i Nyköping då bussar försvinner och byggs om för att gå rn kort tid till i Nyköping.
Det ryktas om att DABarna kommer att få jobba hårt i sommar då det nästan bara blir de som inte flyttas.
//Fredrik

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 31 maj 2010, 09:21:57 AM
Jag misstänker att det kan bli en intressant sommar i Nyköping då bussar försvinner och byggs om för att gå rn kort tid till i Nyköping.

Läger för att se många olika färger i Nyköping i sommar då? Bra att veta. :)

Ted Selander

Citat från: Ersa skrivet 31 maj 2010, 10:28:41 AM
Läger för att se många olika färger i Nyköping i sommar då? Bra att veta. :)

Ombyggnad och lack kommer inte alltid att följas åt för de bussar som får en tredje dörr insatt. Det blir ovanligt med annat än Sörmlandslack i Nyköping/Trosa även i sommar.

/Ted