Jiingijamborii, del 1

Startat av Sundås, 03 september 2007, 11:18:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Har alltid undrat var de hämtat namnet Mekka ifrån. Det låter ju minst sagt väldigt muslimskt. Men jag misstänker att det inte alls har med islam att göra. Är det någon som vet bakgrunden till namnet?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

virtual1

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 september 2007, 22:37:32 PM
Har alltid undrat var de hämtat namnet Mekka ifrån. Det låter ju minst sagt väldigt muslimskt. Men jag misstänker att det inte alls har med islam att göra. Är det någon som vet bakgrunden till namnet?

Tja, 'mecka med bussen' kanske? =)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Muk

Jag tror att dom själva räknar koncernen som en enhet och att Bergkvarbuss används som benämning utåt. Rent organisationsmässigt finns det annars en övergripande koncern där Mekka Traffic är koncernmoder. Dotterbolag är Schäfer traffic gmbh, Mekka traffic Sp zoo, Mekka invest AB, Bergkvarabuss AB samt Karlskrona Turistbuss AB. Bergkvarabuss är sedan "moder" i en koncern i koncernen som består av dotterbolagen Bussanova AB, Capital coach sverige AB, Traveller buss AB och Busscentralen i Malmö AB. Dessa bolag ägs av Bergkvarabuss och Bergkvarbuss ägs av Mekka traffic. Så alla som har skrivit här har väl rätt på sitt eget vis.  ;)

Ps. Snygga bilder.  ;D

Mikael Lövgren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 september 2007, 20:18:17 PM
Det är Busscentralens ursprungliga logga. Varför den har de färgerna har jag dock inget bra svar på.
För vilken gång i ordningen jag skriver detta vet jag inte men Mekka Trafik äger alltså Bergkvarabuss, Busscentralen i Malmö och Traveller i Stockholm (med garage i Skogås i Huddinge kommun). Bussarna har inventarienummer i en gemensam serie men det rör sig alltså om tre olika bussbolag. Alltså systerföretag och inte dotterföretag.


De färgerna kommer ursprungligen från Wasatrafiks logga.
Bertil Book var "platschef" för Wasatrafik i Malmö.
Han köpte sedan loss företaget -91 eller -92 och lade då till en blå linje till på bussarna han köpte av Wasatrafik.
enkelt och billigt..
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

Sundås

Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se