Huvudmeny

Buss-PC röst

Startat av linka214, 27 augusti 2007, 11:38:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

linka214

Hej!
Undrar om någon vet vem (eller vad...) som gör rösten för hållplatsutropen i Buss-PC i SL? :)
/Hälsar Linda

Nicklas Vasa

I Dalarna var det visst viktigt att det var någon brud som kunde rikssvenska.....

linka214

Japp, i Dalarna blev det till slut Sofia Schönborg från Skövde. Låter lite konstigt, men tydligen håller sig hållplatsutropen till rikssvenska och inte västgötska...

Nicklas Vasa

Hennes röst sjunger i öronen när man åkt buss i Dalarna....

Sundås

Det var en grej som jag reagerade på när jag åkte stadsbuss i Malmö, att utropen där var på skånska ;)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Rickardo

Citat från: Sundås skrivet 27 augusti 2007, 16:09:49 PM
Det var en grej som jag reagerade på när jag åkte stadsbuss i Malmö, att utropen där var på skånska ;)

Klart det ska vara på Skånska i Skåne.. :)
Samma röst finns även som Skånetrafikens röststyrda talsvar och hon kallas för Jennie...
/Rickardo

Niklas Bygdestam

Citat från: Sundås skrivet 27 augusti 2007, 16:09:49 PM
Det var en grej som jag reagerade på när jag åkte stadsbuss i Malmö, att utropen där var på skånska ;)


Vad jag har förstått så är det meningen att alla bussar med automatiska utrop i Skåne ska vara på just skånska. Men det lustiga var att förut var det inte alltid riktigt så. I Lunds stadsbussar på Arrivas tid då de dessutom fortfarande var blå och grå så var utropen på rikssvenska. När sedan Bergkvara tog över och bussarna byttes ut mot Citaro så hade man flyttat över utrustningen för utrop från de gamla till de nya bussarna, dvs utropen var fortfarande på rikssvenska. Däremot försågs de med utvända utrop på de utvändiga högtalarna. Så när man steg på bussarna hörde man en skånsk röst som sa vart bussen var på väg men inne i bussen var det utrop på rikssvenska. Det var folk som reagerade på detta och tyckte att det var konstigt. Efter en tid så ändrades utropen även inne i bussarna så det även där blev på skånska
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Är det vanligast att det är en kvinnlig röst i utropen? Här i Uppsala är det en manlig röst som används i utropen i stadsbussarna. Vems röst det är vet jag tyvärr inte. Det hade varit roligt att veta det
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nico


Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 augusti 2007, 16:42:35 PM
Är det vanligast att det är en kvinnlig röst i utropen? Här i Uppsala är det en manlig röst som används i utropen i stadsbussarna. Vems röst det är vet jag tyvärr inte. Det hade varit roligt att veta det

Att det ofta är en kvinnlig röst ska tydligen ha att göra med att enligt en del forskning på området ( en del i den vägen kan t.ex. ses i den av SVT-Vetenskapens värld visade dokumentären 'Jaktplan och G-krafter') så ska det ha visat sig att de flesta människor, oavsett kön, lystrar bättre till en kvinnlig röst än en manlig. M.a.o. så uppfattas alltså informationen som förmedlas lättare med en kvinnlig röst.   ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Sundås

Citat från: Nico skrivet 27 augusti 2007, 16:52:22 PM
Att det ofta är en kvinnlig röst ska tydligen ha att göra med att enligt en del forskning på området ( en del i den vägen kan t.ex. ses i den av SVT-Vetenskapens värld visade dokumentären 'Jaktplan och G-krafter') så ska det ha visat sig att de flesta människor, oavsett kön, lystrar bättre till en kvinnlig röst än en manlig. M.a.o. så uppfattas alltså informationen som förmedlas lättare med en kvinnlig röst.   ;)

Det där lät riktigt vettigt. Själv har jag aldrig hört något annat än kvinnoröster, varken på bussar eller tåg/tunnelbana. ;)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Jonatan

Citat från: Sundås skrivet 27 augusti 2007, 17:07:02 PM
Det där lät riktigt vettigt. Själv har jag aldrig hört något annat än kvinnoröster, varken på bussar eller tåg/tunnelbana. ;)

När automatiskt utrop infördes i Sthlms t-bana för flera år sedan var det en manlig röst från början. Den var ganska irriterande; långsam, övertydligt och konstiga uttal tyckte jag. Många var irriterade och efter ett tag byttes till en kvinnlig röst. Den är mycket bättre och naturligare. Men det är inte samma i buss-PC, eller hur? / J

Erling.L

i göteborg är det en Man som läser in det en skådespelare vill ja minnas
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

linka214

Nej, det är inte samma person i tunnelbanan som i buss-pc. Johanna Herrman Lundberg heter hon som pratar i tunnelbanan...  :)

homer

Har för mig att när Buss Pc'n kom va de ett reportage på SL sidan i metro om henne som läste in alla hållplatser

Simon A

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 augusti 2007, 16:42:35 PM
Är det vanligast att det är en kvinnlig röst i utropen? Här i Uppsala är det en manlig röst som används i utropen i stadsbussarna. Vems röst det är vet jag tyvärr inte. Det hade varit roligt att veta det
Jag har hört att det ska vara en universitetsmänniska som ropar ut hållplatserna i Uppsala men mer än så vet jag inte.

//Simon