WeidermansBuss nära att fronta med en timmerbil.

Startat av bisquit, 30 januari 2010, 09:06:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussfan

Citat från: Drängen skrivet 31 januari 2010, 11:41:07 AM
Kan väl inte vara nödvändigt att börja kasta skit på varann, om ett tillbud som ingen bevittnat. Har själv upplevt bussförare som inte visat hänsyn, och faktiskt så brukar timmerchaufförer var rätt duktiga på att hantera ekipagen. Som sagt, ingen av oss har sett händelseförloppet. Låt polisen avgöra vem som gjort vad, det är bara ena parten som kommit till tals. Min personliga uppfattning är att bägge körde för fort, annars hade inte olyckan hänt. Och vid ett sånt här tillfälle kan 40 km/h vara för fort.
[/quote

nu va det så att jag undrade om broder trucker har sett incidenten

Drängen

Citat från: bussfan skrivet 31 januari 2010, 11:43:11 AM
Citat från: Drängen skrivet 31 januari 2010, 11:41:07 AM
Kan väl inte vara nödvändigt att börja kasta skit på varann, om ett tillbud som ingen bevittnat. Har själv upplevt bussförare som inte visat hänsyn, och faktiskt så brukar timmerchaufförer var rätt duktiga på att hantera ekipagen. Som sagt, ingen av oss har sett händelseförloppet. Låt polisen avgöra vem som gjort vad, det är bara ena parten som kommit till tals. Min personliga uppfattning är att bägge körde för fort, annars hade inte olyckan hänt. Och vid ett sånt här tillfälle kan 40 km/h vara för fort.
[/quote

nu va det så att jag undrade om broder trucker har sett incidenten
Jaha?. Mitt inlägg rörde hela debatten, den var inte riktad specifikt till dig.

Broder Trucker

Nej, jag såg inte olyckan. Men jag känner till vägen, och jag tror att jag har mer koll på hur mycket en lastbil med släp behöver än vad du har!

bussfan

Citat från: Broder Trucker skrivet 31 januari 2010, 12:40:10 PM
Nej, jag såg inte olyckan. Men jag känner till vägen, och jag tror att jag har mer koll på hur mycket en lastbil med släp behöver än vad du har!

det e så sant men nu e det så att ja vare sig jobbar med buss eller lastbils framförning(sk chaufförsjobb)

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 31 januari 2010, 00:50:16 AM
Media (och läsarna som kommenterar) "dömer" ofta till det tunga yrkesfordonets nackdel, ja.
Pga detta blir det väldigt svårt att ta ställning när två olika typer av yrkesfordon är inblandade! ;)

;D

Björn Ax

Ja vad folk kan kasta skit på varandra så fort det händer nånting. Vilken värld vi lever i.

Jag har sett både bussförare och lastbilsförare och personbilsförare köra som idioter.

Som det redan sagts i tråden så har vi bara hört den ena sidan av historien eftersom ena parten inte stannade pga sket i det eller inte såg att nåt hade hänt.

Men det är inte undra på att folk hatar varandra ute i trafiken när man läser denna tråden.

Det finns inga MEDtrafikanter i trafiken verkar det som utan endast MOTtrafikanter.

Självklart blir jag också irriterad ute i trafiken ibland men försöker så mycket det går att ta det lugnt och inte irritera upp mig på andra.

Så som Ulf skrev så lås denna tråd eller radera för denna tråd kan aldrig leda till något bra.

lil-sis

Citat från: Broder Trucker skrivet 31 januari 2010, 11:14:39 AM


Och hur kan bussföraren veta om timmmerföraren gjorde vad han kunde för att undvika olyckan på sitt håll? Jag kan garantera att han höll ut så mycket han kunde och gjorde vad han kunde för att det inte skulle gå åt skogen så att säga, han kanske kunde ha hållt ut någon decimeter till, men det kanske G.W kunde ha gjort också?





Oh jag håller med om att långtradarförare brukar vara duktiga på att inte ta mer plats än nödvändigt, möter hellre en sådan på en liten skogsväg än en genomsnittlig personbil.

Men om bussen höll ut så mkt att den åkte av vägen är det väl svårt att hålla ut lite mer ;)

buskörare

Citat från: Broder Trucker skrivet 31 januari 2010, 11:14:39 AM
Nu vill jag jag faktiskt gå in och protestera! Är det en skarp kurva och en timmerbil som är över 20m lång så är utan tvekan hytten ur kurvan innan släpet är det och då hann antagligen inte timmerföraren se vad som hände med bussen. Är det mycket snö så blir det plogvallar, sen stjäl dessa köryta. Så enkelt är det! Även om dragbilen ligger i högerkanten så tar vagnen utrymme, precis som en buss stjäl utyrmme i svängar!

Jag tycker att det är fruktansvärt lågt att utan att ha hela bilden klar framför sig att dömma timmerchauffören som vålande!

Hur i helsefyr ska han kunna stanna om han inte ser att bussen drar av vägen! Är det så ni bussnissar ser på oss lastbilsförare! Omoraliska och egocentriska??

Och hur kan bussföraren veta om timmmerföraren gjorde vad han kunde för att undvika olyckan på sitt håll? Jag kan garantera att han höll ut så mycket han kunde och gjorde vad han kunde för att det inte skulle gå åt skogen så att säga, han kanske kunde ha hållt ut någon decimeter till, men det kanske G.W kunde ha gjort också?



Tycker inte riktigt att ni ska vara så snabba på att dömma i en fråga ni faktiskt inte vet något om!

Hur menar du med det markerade? G.W. fick gå av vägen för att få plats? Och du menar att han skulle hållt ut lite till?

Mustman

nu får det väll ändå vara nog?! Folk bara sitter och spyr galla över varandra och de olika yrkestyperna.

Kan man inte komma med något nytt och kostrugtift  bör tråden låsas. Och det känns som vi nått gränsen i denna tråd. Så snälla lås tråden
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

Broder Trucker

Bussfan...

Om du kör varken buss eller lastbil, vad har du då för kompetens att avgöra om vems "fel" det var att olyckan skedde?

"Förstå-sig-påare" med B-kort som försöker berätta hur lastbilschaufförer som på 1 månad, kör lika mycket som en medelsvensson gör på 1 helt år!

Skulle du försöka berätta för en matematikproffessor hur man adderar? Tror inte det va!

bisquit

Kan nog hålla med om att admin bör låsa tråden. Min grundtanke var inte att kasta skit på någon när jag starta den. Men i en olycka är det många krafter som spelar in. Då halva familjen kör både tradare och buss. Så vet jag att vid eventuellt möte så kan det bli riktigt tajt. Speciellt på denna sträcka. Är det trångt, på vissa partier kan man knappt mötas 2 stora fordon vid barmark. Var själv nära på att fronta med ett träd i onsdags då det var dåligt väglag och bilen tog styr åt höger. Var glad att jag hade ett bra sinne och hantera situationen hyfsat bra. SÅ SNÄLLA SLUTA SPEKULERA I VEM SOM ÄR BÄTTRE ÄN DEN ANDRE!!!

yngrot

Ja såna här trådar leder inte till nått bra alls.. dax för admin att stänga den ....


Rent allmänt kan säga efter ca 32 år bakom bussratten att jag heller möter en långtradare på en smal väg än en personbil för de som kör en vanligt bil vågar ofta inte köra nära kanten men vi som är vana yrkesförare vet rätt bra hur långt ut man kan köra och ofta går det bra då... ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Broder Trucker

Birger, jag försöker inte säga att nån är bättre än någon annan.  Som jag skrev i mitt första inlägg så kan man inte anklaga per automatik timmerbilen för olyckan.

och jag tycker att det är patetiskt och skrattretande när icke yrkeschaufförer försöker bedömma hur mycket/lite den ena eller andra parten körde vid det aktuella tillfället. Med tanke på att ingen av dom var där och såg händelsen.

Att kasta skit på en yrkesman som inte kan försvara sig är FEGT och BARNSLIGT!