WeidermansBuss nära att fronta med en timmerbil.

Startat av bisquit, 30 januari 2010, 09:06:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bisquit

http://na.se/nyheter/askersund/1.719728-buss-i-allvarligt-tillbud
Man blir bara less när man hör detta.. Tur att G.W var snabb på att reagera.
Vill inte tänka på hur det kunnat sluta vid en kollision. Han kunde lätt ha strukit med om han inte väjt för timmerbilen.

Staffan Sävenfjord

Ja, det är skönt att det finns yrkesmän! Och då är det inte timmerbilsföraren jag tänker på.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Busstobbe

Jag har då aldrig lyckats själv eller sett någon annan lyckas hålla lastbil och släp längs yttre kanten i "en skarp högerkurva" men okej då, det kanske går?
Sen väger vad jag vet ett tomt timmersläp inte speciellt mycket, men det kanske våra timmerbilschaufförer har bättre koll på?
Och sen måste jag ju också ifrågasätta vilken hastighet bussen hade inför denna "skarpa högerkurva" eftersom den inte klarade av att stanna utan att köra av vägen - ska inte en så kallad yrkesman förstå att det kan komma ett större fordon från andra hållet?

Måste alla helt plötsligt ställa sig på busschaufförens sida när vi inget vet mer än en ganska kort artikel i nyheterna? Fast det är ju som alltid enklast att skylla på någon annan...

Svempa

Ja för fegskiten som körde timmerbilen smet från olyckan därför ställer sig alla på bussförarens sida i detta nu. Hade föraren av timmerbilen stannat hört av sig hade hans version oxå varit värd och lyssna på.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svempa skrivet 30 januari 2010, 17:18:59 PM
Ja för fegskiten som körde timmerbilen smet från olyckan därför ställer sig alla på bussförarens sida i detta nu. Hade föraren av timmerbilen stannat hört av sig hade hans version oxå varit värd och lyssna på.


Dessutom är det ju snarare upp till timmerbilsföraren att stanna om han/hon inte kan ta en kurva utan att behöva skära över på andra sidan. Smitning från olycka där man varit inblandad med eller utan skuld är ett allvarligt brott.
Den juridiska skulden avgörs inte här utan i domstol. Vi kanske kan nöja oss med att konstatera att bussföraren hindrade en sannolikt svårare olycka genom att reagera snabbt och riktigt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Busstobbe

Hur vet vi att han har uppmärksammat det hela? Bussen kanske såg ut att stå kvar på vägen? Jag tycker inte att någon ska dömma någon innan vi har hört båda sidor, vilket vi inte har än.

Ulf Rådeström

hmm...tycker ni borde tagga ner lite - särskilt Staffan som dömer hårdast i tråden.

1. om det var en SKARP högerkurva som skrivs - hur kan man vara så säker på att timmerbilen såg vad som hände?
2. tidningen brukar veta en massa som aldrig hänt för o få till en bra artikel - så vissa delar kan vara friserade till bussens fördel.
3. Lagen föreskriver att man skall aldrig hålla högre hastighet än att man kan stanna vid ett hinder.
4. Buss Snack är ingen domstol - tråden borde därför låsas eller raderas!

Det är åtminstone mina åsikter!

lil-sis

Sen när brukar media vara snabba att döma till en buss fördel? Tycker det brukar vara precis tvärtom.

buskörare

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 januari 2010, 17:24:15 PM
Dessutom är det ju snarare upp till timmerbilsföraren att stanna om han/hon inte kan ta en kurva utan att behöva skära över på andra sidan. Smitning från olycka där man varit inblandad med eller utan skuld är ett allvarligt brott.
Den juridiska skulden avgörs inte här utan i domstol. Vi kanske kan nöja oss med att konstatera att bussföraren hindrade en sannolikt svårare olycka genom att reagera snabbt och riktigt.


Håller med. Kör man ett stort fordon som tar plats får man ju tänka sig för. Jag kan ju inte dra igenom en skarp kurva med buss och låta alla andra anpassa sig bara sådär. Får vi inte plats båda får nog störst faktiskt hålla igen. Det hade jag gjort i alla fall.

Ersa

Citat från: lil-sis skrivet 31 januari 2010, 00:43:26 AM
Sen när brukar media vara snabba att döma till en buss fördel? Tycker det brukar vara precis tvärtom.

Media (och läsarna som kommenterar) "dömer" ofta till det tunga yrkesfordonets nackdel, ja.
Pga detta blir det väldigt svårt att ta ställning när två olika typer av yrkesfordon är inblandade! ;)

bisquit

Måste bara inflika och berätta att han som körde den aktuella bussen är väldigt duktig och noggrann förare. Har åkt med honom vid ett flertal tillfällen. Men nu är det så att många lastbilar brukar hålla hög fart. På just den aktuella sträckan. Har åkt den vägen många gånger och vet att den inte är så rolig. Speciellt inte vintertid. Sen så är det så att om man får plötsligt möte och det är halt så är det inte alltid man hinner få ner farten fullt ut.. Å oavsett vem som gjort fel i olyckan. Så borde timmerbilschauffören i alla fall stannat och kollat hur det gick med Bussen. Så alla vänner på forumet, tänk på att oavsett om man är vållande eller inte till en olycka man är inblandad i. Så är man skyldig att meddela och inte smita ifrån. 

Mustman

Håller med om att man alltid känner sig trygg med Gunnar Westlund som förare. Och att denna kurva är obehaglig.

Nu är det det ju omöjligt att veta hur det gått till om man inte var där. Så ska vi sluta bilda oss uppfattningar utan att veta?
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

Broder Trucker

Nu vill jag jag faktiskt gå in och protestera! Är det en skarp kurva och en timmerbil som är över 20m lång så är utan tvekan hytten ur kurvan innan släpet är det och då hann antagligen inte timmerföraren se vad som hände med bussen. Är det mycket snö så blir det plogvallar, sen stjäl dessa köryta. Så enkelt är det! Även om dragbilen ligger i högerkanten så tar vagnen utrymme, precis som en buss stjäl utyrmme i svängar!

Jag tycker att det är fruktansvärt lågt att utan att ha hela bilden klar framför sig att dömma timmerchauffören som vålande!

Hur i helsefyr ska han kunna stanna om han inte ser att bussen drar av vägen! Är det så ni bussnissar ser på oss lastbilsförare! Omoraliska och egocentriska??

Och hur kan bussföraren veta om timmmerföraren gjorde vad han kunde för att undvika olyckan på sitt håll? Jag kan garantera att han höll ut så mycket han kunde och gjorde vad han kunde för att det inte skulle gå åt skogen så att säga, han kanske kunde ha hållt ut någon decimeter till, men det kanske G.W kunde ha gjort också?



Tycker inte riktigt att ni ska vara så snabba på att dömma i en fråga ni faktiskt inte vet något om!

bussfan

Citat från: Broder Trucker skrivet 31 januari 2010, 11:14:39 AM
Nu vill jag jag faktiskt gå in och protestera! Är det en skarp kurva och en timmerbil som är över 20m lång så är utan tvekan hytten ur kurvan innan släpet är det och då hann antagligen inte timmerföraren se vad som hände med bussen. Är det mycket snö så blir det plogvallar, sen stjäl dessa köryta. Så enkelt är det! Även om dragbilen ligger i högerkanten så tar vagnen utrymme, precis som en buss stjäl utyrmme i svängar!

Jag tycker att det är fruktansvärt lågt att utan att ha hela bilden klar framför sig att dömma timmerchauffören som vålande!

Hur i helsefyr ska han kunna stanna om han inte ser att bussen drar av vägen! Är det så ni bussnissar ser på oss lastbilsförare! Omoraliska och egocentriska??

Och hur kan bussföraren veta om timmmerföraren gjorde vad han kunde för att undvika olyckan på sitt håll? Jag kan garantera att han höll ut så mycket han kunde och gjorde vad han kunde för att det inte skulle gå åt skogen så att säga, han kanske kunde ha hållt ut någon decimeter till, men det kanske G.W kunde ha gjort också?



Tycker inte riktigt att ni ska vara så snabba på att dömma i en fråga ni faktiskt inte vet något om!


vet du det  eller

Drängen

Kan väl inte vara nödvändigt att börja kasta skit på varann, om ett tillbud som ingen bevittnat. Har själv upplevt bussförare som inte visat hänsyn, och faktiskt så brukar timmerchaufförer var rätt duktiga på att hantera ekipagen. Som sagt, ingen av oss har sett händelseförloppet. Låt polisen avgöra vem som gjort vad, det är bara ena parten som kommit till tals. Min personliga uppfattning är att bägge körde för fort, annars hade inte olyckan hänt. Och vid ett sånt här tillfälle kan 40 km/h vara för fort.