SL-bussar i gränslandet för historik, del 3

Startat av Anders Lundén, 24 januari 2010, 16:18:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar A

Citat från: Matte skrivet 24 januari 2010, 20:18:07 PM
Jag körde dom 2002 när jag vart utlånad från Handen till Hornsberg. Men vet inte hur länge dom rullade efter jag vart tillbaka flyttad till Håga.

Bör ha varit 2003 dessa togs ur trafik. Vill nämligen minnas att de var på sluttampen när Bussmicke tog bilderna på 4044 på linje 65:

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/SL_Trafiken/SL_Busslinjemiljoer/SL_linje_65/index.html

Vill även passa på och tacka Anders för alla fina bilder han lagt ut under dagen.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Ersa

Citat från: Oskar A skrivet 24 januari 2010, 21:18:48 PM
Bör ha varit 2003 dessa togs ur trafik. Vill nämligen minnas att de var på sluttampen när Bussmicke tog bilderna på 4044 på linje 65:

Jo, 2003 är ju årtalet SBH visar, som jag nämnt tidigare.

Karsten

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 24 januari 2010, 20:50:36 PM
Hm, dessa minns man med blandade känslor. De var bra att köra så länge allt funkade, vilket de givetvis inte gjorde speciellt ofta. När man fick ett katastroflarm (det var inte så dramatiskt som det låter) var det bara att starta om alla system och invänta. Detta tog upp till fem minuter och det var inget man kunde göra åt situationen.

Detta hände givetvis mig i korsningen Strömgatan/Kungsträdgårdsgatan på en 65:a. Jag blockerade hela korsningen mycket effektivt och det var rena upploppsstämningen bland medtrafikanterna.
Ett utmärkt tillfälle att testa ens stresstålighet :-) Nåja efter ett par minuter hade systemen startat om igen och jag kunde rulla vidare men ett par svordomar över vagntypen trillade nog ur min mun då.

// Niclas

Vi råkade ut för ett längre katastroflarm när vi körde en av dessa som transport åt JDS på hans studentexamen. Trafiksituationen på Lindhagensgatan var redan kaotisk, och vår katastrof gjorde det knappast bättre...

Visst var det trevliga bussar när de fungerade, något av det mjukaste som jag åkt, men det var alltför ofta de inte fungerade.

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 24 januari 2010, 23:00:46 PM
Vi råkade ut för ett längre katastroflarm när vi körde en av dessa som transport åt JDS på hans studentexamen. Trafiksituationen på Lindhagensgatan var redan kaotisk, och vår katastrof gjorde det knappast bättre...

Visst var det trevliga bussar när de fungerade, något av det mjukaste som jag åkt, men det var alltför ofta de inte fungerade.

Aha! "Katastroflarmet" på dessa bussar var således en indikation på att trafiken runtom, och framförallt bakom fordonet inom några minuter skulle bli ett katastrofområde! ;)

JDS

Citat från: Karsten skrivet 24 januari 2010, 23:00:46 PM
Vi råkade ut för ett längre katastroflarm när vi körde en av dessa som transport åt JDS på hans studentexamen. Trafiksituationen på Lindhagensgatan var redan kaotisk, och vår katastrof gjorde det knappast bättre...

Inte så mycket värre heller för den delen, den framförvarande trafiken kom ju heller knappt någonstans  ;D

Mitt främsta minne av de här bussarna är motorvrålet på Sturegatan; en bit upp blev det som regel ett infernaliskt eko när bussen stannade vid Karlavägen. Dessutom gnisslade av någon anledning bromsarna oavsett väder...

Karsten

Citat från: JDS skrivet 24 januari 2010, 23:56:45 PM
Mitt främsta minne av de här bussarna är motorvrålet på Sturegatan; en bit upp blev det som regel ett infernaliskt eko när bussen stannade vid Karlavägen. Dessutom gnisslade av någon anledning bromsarna oavsett väder...

Så betedde de sig endast på öfvre Östermalm. I arbetarkvarteren var de hur tysta och fina som helst! ;D

Bengt Jönsson

Citat från: Karsten skrivet 25 januari 2010, 08:44:04 AM
Så betedde de sig endast på öfvre Östermalm. I arbetarkvarteren var de hur tysta och fina som helst! ;D

I innerstan (innanför tullarna) finns det icke några "arbetarkvarter"..
:D ;D 8) ::)

Men hybridbussar hade ju varit JÄTTE-HIGH-TECH idag !!!!!

/B

Ulf Rådeström

Citat från: Janne Rickman skrivet 24 januari 2010, 19:00:51 PM
Snygg uniform....

/Janne

jaa...man undrar lite om Tyrolermodet hade hamnat på SL.
Svarta skor, vita strumpor och shorts - snacka om representativ uniform till sitt företag - vilket skämt  :D

JDS

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 25 januari 2010, 10:46:08 AM
I innerstan (innanför tullarna) finns det icke några "arbetarkvarter"..

Där tar du helt fel! På Östermalm är bland annat gårdshusen regelmässigt att betrakta som, åtminstone ursprungligen, arbetarbostäder.