Köra med öppen framdörr vid tomkörning...!?

Startat av Danne B., 17 december 2009, 12:49:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skalman

Den här typen av trådar, där ingen eller få sitter på fakta, tenderar att ta intressanta
vändningar!  ;D

Trots att det tydligt framgår - både i rubrik och ursprungstext - att det handlar om
tomkörning, så snöar flera inlägg in på passagerar-relaterade frågor och exempel. Ytterligare
andra följer moralspåret i form av "man bör nog inte" och "jag skulle aldrig". Trevligt kanske, men
det var ju inte det tråden handlade om, utan vad man FÅR göra respektive INTE får
göra.

Vi kan nog konstatera att sannolikheten för att frågan blir löst här på forumet är ganska låg,
och därmed får vi invänta Forslunds korrespondens med myndigheten.

Björn Ax

Förstår inte varför så många ska hålla på att tjata om att man inte ska köra med öppen dörr när man har passagerare.

Denna tråd handlade om TOMKÖRNING. Alltså man kör TOM. Endast föraren i bussen.

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 december 2009, 13:46:34 PM
Om man åker i en bil utan tak har man väl valt det själv, och har dessutom bälte på sig normalt. En buss är en arbetsplats, och har man dessutom passagerare förväntar de sig nog en trygg resa.

Men om jag kör med öppen dörr har jag ju valt det själv och jag har en förardörr som hjälper + att jag också kan ha bälte på mig.

lil-sis

Nu har jag inte energi nog att plocka upp luren men annars så svarar Polisens Tunggrupp effektivt och säkert på dylika frågor. Samma dag tom  8)

Björn Forslund

Citat från: lil-sis skrivet 18 december 2009, 21:01:56 PM
Nu har jag inte energi nog att plocka upp luren men annars så svarar Polisens Tunggrupp effektivt och säkert på dylika frågor. Samma dag tom  8)

Visst, men det är bättre med ett skriftligt svar som kan citeras här.

JDS

Med en dåres envishet upprepar jag att det inte är polisen som bestämmer reglerna. Därför kan polisens svar inte tillföra något nytt till diskussionen, såvida det inte finns någon mystisk bestämmelse som ingen av oss hittills tänkt på.

Däremot kan säkert polisen berätta en massa intressanta saker om vad de brukar stoppa folk för, och vad folk har blivit dömda för. Det kan ge en god fingervisning om vad man kan respektive inte kan göra utan att åka dit, men det är ju inte samma sak som vad man får respektive inte får göra.

lil-sis

Men även om det inte är polisen som bestämmer reglerna så polisen på plats i trafiken för att övervaka att vi följer dem.
Och borde ha rätt så bra koll på vad som gäller.

JDS

Citat från: lil-sis skrivet 19 december 2009, 16:58:18 PM
Men även om det inte är polisen som bestämmer reglerna så polisen på plats i trafiken för att övervaka att vi följer dem.
Och borde ha rätt så bra koll på vad som gäller.

Javisst, det är ju det jag säger i andra stycket i mitt senaste inlägg. Jag är inte så rädd för att polisen ska påstå något som är felaktigt (även om det händer att de gör det) utan snarare för att någon ska ta det på för stort allvar. "Jag har frågat polisen och de sa att det var okej" låter inte bra i en noggrann människas öron...

Björn Forslund

Ska vi då avvakta med vidare spekulationer tills vi hört/sett vad Farbror Blå har att säga i frågan?

JDS

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 december 2009, 18:01:08 PM
Ska vi då avvakta med vidare spekulationer tills vi hört/sett vad Farbror Blå har att säga i frågan?

Det kan ju vara onödigt att spekulera kring VAD polisen kommer att säga, om det nu kan väntas ett svar inom kort. Däremot är det nog rimligt att spekulera kring hur mycket vi behöver anpassa oss till vad polisen säger, eftersom det ändå inte kommer att framgå av deras svar.

Björn Forslund

Tja, det kan ju vara smart att diskret dra igen den vid tomning ev öppna framdörren om man ser att det är en Farbror Blå-kontroll längre fram? Eller om man råkar komma upp i höjd med en bil från nämnda myndighet? Annars ser man ju faktiskt inte särskilt mycket av ordningsmakten, så frågan har ju egentligen ingen större betydelse rent praktiskt..

Björn Forslund

Svar har inkommit från Ordningsmakten. Kan ju printas ut o medföras vid ev diskussion med nitiska polismän. Har dock ställt några kompletterande frågor.

Citat:

Hej Björn!

Vi har slagit ihop våra hjärnor, men kan egentligen inte hitta någon lagparagraf som skulle kunna vara tillämplig.
Det finns ju bilar som redan från början saknar dörrar och en bussdörr är inte någon bärande konstruktion.
Om man tar bort en dörr eller flera är det en brist som vi kan anmärka på, men inget lagbrott. Just en dörr som saknas finns inte som brist, men däremot om den riskerar att lossna eller ej går att öppna.
Passagerare eller ej har egentligen ingen betydelse eftersom de skall var bältade och normalt inte kan ramla ut. Man skulle kunna tänka sig att rapportera om bussen är fullsatt och vissa passagerare sitter på platser utan bälte.
Sedan har vi reglerna om buss i linjetrafik inom tättbebyggt område, där kravet om användande av bilbälte inte finns för passagerare.
Vad jag förstår har vi inte ställts inför situationen ännu.
Om det skulle inträffa och en nitisk polis rapporter det hela är det upp till en förundersökningsledare eller sedermera en åklagare att pröva om det är brottsligt.
Tycker åklagaren detta blir det ett avgörande i en tingsrätt.

Det är så det går till i rättspraxis.

Hans Bohlin
Polisinspektör
Polismyndigheten i Stockholms län
Operativa avdelningen
Trafikpolisens
Informationscentralen
106 75  STOCKHOLM

Danne B.

Citat från: Björn Forslund skrivet 30 december 2009, 13:16:01 PM
Svar har inkommit från Ordningsmakten. Kan ju printas ut o medföras vid ev diskussion med nitiska polismän. Har dock ställt några kompletterande frågor.

Citat:

Hej Björn!

Vi har slagit ihop våra hjärnor, men kan egentligen inte hitta någon lagparagraf som skulle kunna vara tillämplig.
Det finns ju bilar som redan från början saknar dörrar och en bussdörr är inte någon bärande konstruktion.
Om man tar bort en dörr eller flera är det en brist som vi kan anmärka på, men inget lagbrott. Just en dörr som saknas finns inte som brist, men däremot om den riskerar att lossna eller ej går att öppna.
Passagerare eller ej har egentligen ingen betydelse eftersom de skall var bältade och normalt inte kan ramla ut. Man skulle kunna tänka sig att rapportera om bussen är fullsatt och vissa passagerare sitter på platser utan bälte.
Sedan har vi reglerna om buss i linjetrafik inom tättbebyggt område, där kravet om användande av bilbälte inte finns för passagerare.
Vad jag förstår har vi inte ställts inför situationen ännu.
Om det skulle inträffa och en nitisk polis rapporter det hela är det upp till en förundersökningsledare eller sedermera en åklagare att pröva om det är brottsligt.
Tycker åklagaren detta blir det ett avgörande i en tingsrätt.

Det är så det går till i rättspraxis.

Hans Bohlin
Polisinspektör
Polismyndigheten i Stockholms län
Operativa avdelningen
Trafikpolisens
Informationscentralen
106 75  STOCKHOLM

Strålande! Då kan vi anse den här tråden avslutad! Ett utmärkt och utförligt svar från Polisen! Bra jobbat Björn!

//Danne