Turistare i Stockholm 15 september (många bilder)

Startat av Peter Erret, 20 september 2009, 16:55:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CS

Citat från: Jan I Nilsson skrivet 20 september 2009, 20:53:30 PM
Är det riktigt Staffan att få dispens för körning i miljözon i Stockholm, i Malmö och Götebor går det inte, vet ej om Lund medger dispens.

//jan

Göteborg ger väl i alla fall för linjevagnar om jag förstått rätt. Detta sker även i Stockholm, Botkyrka har iaf fått dispans för f.d. Göteborgarna när det krisade sig ordenligt. Man verkar dock vara väldigt restriktiva med det.

Peter Erret

Citat från: CS skrivet 20 september 2009, 21:03:33 PM
Göteborg ger väl i alla fall för linjevagnar om jag förstått rätt. Detta sker även i Stockholm, Botkyrka har iaf fått dispans för f.d. Göteborgarna när det krisade sig ordenligt. Man verkar dock vara väldigt restriktiva med det.
Ibland blundar man!

Bussmicke

Citat från: Peter Erret skrivet 20 september 2009, 19:59:48 PM
Går man uppför backen och sedan vänder nedåt direkt så missar man mycket. Jag sa till dig i Slussen "vi syns på Slottsbacken". Jag var där tills Knugen åkte i häst & vagn.  ;D

Det kommer jag ihåg att du sa men hann inte vänta så länge.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Erret

Citat från: Bussmicke skrivet 20 september 2009, 21:16:33 PM
Det kommer jag ihåg att du sa men hann inte vänta så länge.
Hallå, "vänta så länge", jag var där före dig!  ;D

Blue

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 september 2009, 21:22:35 PM
Det skulle jag nog dementera, det ges inga generella dispenser för linjebussar, det gjordes så när zonerna infördes och som sagt vid två specifika avstängningar av tunnelbanan, däremot så struntar många i förbudet och kör ändå vilket är välkänt både i branschen och hos myndigheterna, man kan ju tycka vad man vill om regeln men det ger en riktigt skev konkurrens med åkare som försöker följa alla regler gentemot dem som struntar i det.

Man kan ju säga att det kändes lite surt när vi bytte motorer i fyra bussar -96 och satte filter på vår dubbeldäckare -06 för att hålla oss till reglerna och dom som inte gjorde det fortsätter köra som ingenting...
Det är ju alltid trevligt när dom bogserar ryssar i Stockholm men det borde nog bogseras lite svenskar också så att reglerna följs lite bättre!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

rattvrickaren

#20
Är tyvärr en väldigt otrevlig historia som "våra" politiker satt igång.
Inte helt lätt att tyda. Regler som är lokalt förankrade av kommuner i Sverige med poliser som sköter Sveriges rikes lagar och inte kommunbeslut och dessutom med EU-lagar som går över..Läs igen....
Ren soppa som det verkar som dessa städer vill släta över nu. Vem ska sköta bötesblocket? Malmös polis vill inte ta i det med tång ens. Här bevakar de trafikbrott med de resurser de har och inga miljözoner.
Tyvärr har detta kostat en del bussbolag enorma pengar i för tidiga byten av bussar, sänkta andrahandspriser och gud vet..... Bussförsäljarna hetsar självfallet detta med att gärna sälja nytt och rata begagnat pga miljözoner.
Regler som är lokala och inte förankrade i Bryssel. Var denna hysteri ska sluta vet ju ingen.
Bussbolagen gör allt vad de kan för att hänga med men det stiftas ju fler lokala och regionala regler än nånsin.
Hur ska vi nånsin hinna med att köra lagligt? Och vem ska bötfälla dessa lokala föreskrifter? För inte jobbar poliserna i de respektive länderna åt enskilda kommuner/städer?

Var är den beryktade Svenska Bussbranschföreningen? Vad säger de och dess jurister eller är de så styrda av de stora bolagen? Var en del förespråkare som verkligen manglat mig/oss att vara med där med alla dessa merkostnader detta innebär? Tack men nej tack.
/Magnus


groenis

Tjena Peter
mycket sevärda bilder kul att se så många gamla kollegor i trafik.
Ännu roligare att se "min" gamla vagn ute IB 503,synd att du fick en solreflex på
Ekman 18 och Uffe.

Jag tror att IB 548,549,550 och 526 snart står på byteslistan
526 är i från -98 om jag kommer ihåg rätt

/Lennart

Niclas Rosenius

Citat från: groenis skrivet 21 september 2009, 02:14:40 AM
Tjena Peter
mycket sevärda bilder kul att se så många gamla kollegor i trafik.
Ännu roligare att se "min" gamla vagn ute IB 503,synd att du fick en solreflex på
Ekman 18 och Uffe.

Jag tror att IB 548,549,550 och 526 snart står på byteslistan
526 är i från -98 om jag kommer ihåg rätt

/Lennart

   526 är väl en av förra årets Vo 9700HD  ;)

   //Niclas

Bussmicke

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 21 september 2009, 07:39:04 AM
   526 är väl en av förra årets Vo 9700HD  ;)

   //Niclas

Är det inte 527-529 som är 9700?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Marc

Nej du, 526-529.
Tror Lennart tänker på 560 (Västtrafik-blåa)?

groenis

Självklart
Man ska inte dricka kaffe och skriva samtidigt
visst är det 560 jag menar tur att ni andra är vakna

/Lennart
som blev glad att se "Hulken"