Norrköpingsbilder (många)

Startat av Peter Erret, 20 september 2009, 16:39:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Citat från: Peter Erret skrivet 20 september 2009, 20:44:42 PM

Hejsan!


Ett så trevligt linjenummer som finns i Norrköping, undrar om linje 436 finns på fler ställen än i Sthlms län och Östergötlands län?
Någon som har bild på buss 436 från andra län förutom Stockholms län?

Hehe, annars kan man köra en riktigt lång 436 från Saltarö Strand via Stockholm och Norrköping till Hults bruk :P
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Mattias Andersson



Trevligt svep från en mycket trevlig stad:)

Leif D

Citat från: Verspieder skrivet 21 september 2009, 08:02:34 AM
Det får mig att fundera på vad man egentligen ska kalla den gamla bussterminalen för. Dvs den där alla flyg- och expressbussarna avgår från.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 september 2009, 08:04:53 AM
Den kallas kort och gott Busstationen.

Det är nog bara att konstatera att något officiellt namn inte finns, däremot är nog "Gamla Bussterminalen" det uttryck som används i Norrköping. Kommunen vill ju flytta verksamheten till Resecentrum, men några konkreta steg mot det har inte tagits.
;-)

Ersa

Citat från: Leif D skrivet 21 september 2009, 21:40:53 PM
Det är nog bara att konstatera att något officiellt namn inte finns, däremot är nog "Gamla Bussterminalen" det uttryck som används i Norrköping. Kommunen vill ju flytta verksamheten till Resecentrum, men några konkreta steg mot det har inte tagits.

"Norrköping - Busstationen" står det i SwEx körspecar iaf.

Självklart bör expresstrafik i egen regi ankomma till de större städernas resecentrum. Att förvisa långväga trafik till en ogästvänlig parkeringsplats på sidan om huvudmännens verksamhet ger inte resenärerna ett särskilt bra första intryck av staden.

Bussmicke

Citat från: Leif D skrivet 21 september 2009, 21:40:53 PM
Det är nog bara att konstatera att något officiellt namn inte finns, däremot är nog "Gamla Bussterminalen" det uttryck som används i Norrköping. Kommunen vill ju flytta verksamheten till Resecentrum, men några konkreta steg mot det har inte tagits.

Jag brukar skriva Gamla busstation.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 21 september 2009, 21:55:48 PM
Jag brukar skriva Gamla busstation.

Ja, inte är det lätt. Swebus Express skriver i sina tidtabeller Busstationen, Svenska Buss och Blåklintsbuss skriver Gamla Busstationen och Flygbussarna Fjärrbussterminalen. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 september 2009, 22:06:46 PM
Ja, inte är det lätt. Swebus Express skriver i sina tidtabeller Busstationen, Svenska Buss och Blåklintsbuss skriver Gamla Busstationen och Flygbussarna Fjärrbussterminalen. 

Har för mig att det finns nån skylt nånstans som skriver 'Fjärrbussterminal' med men jag kan ha sett i syne =)

Bussmicke

Citat från: virtual1 skrivet 21 september 2009, 22:26:58 PM
Har för mig att det finns nån skylt nånstans som skriver 'Fjärrbussterminal' med men jag kan ha sett i syne =)

Finns ju i Linköping så varför inte i Norrköping?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Leif D

Citat från: Verspieder skrivet 21 september 2009, 21:49:56 PM
"Norrköping - Busstationen" står det i SwEx körspecar iaf.

Självklart bör expresstrafik i egen regi ankomma till de större städernas resecentrum. Att förvisa långväga trafik till en ogästvänlig parkeringsplats på sidan om huvudmännens verksamhet ger inte resenärerna ett särskilt bra första intryck av staden.

SwEx körspecar är väl inte något officiellt dokument, så det kan vi nog inte bry oss om så mycket. "Gamla bussterminalen" och "Godsgatan" är nog de namn man oftast hör här i Norrköping allafall.
Faktum är ju att det inte finns något officiellt namn på platsen. Det säger jag som intresserad Norrköpingsbo, vilket jag nog tycker herrarna här får böja sig för. Jag följer ju vad som händer med kollektivtrafikplatser här i stan, främst via dagspress mm.

Kommunen vill alltså avveckla bussangöringen här och bebygga området. Detta kräver ju då att bussangöringen flyttas till Resecentrum. Detta är ju inte helt problemfritt, främst då fjärrbusstrafiken ackumulerar angöringstrafik på ett helt annat sätt än vad Ötrafs linjetrafik gör. Angöringsplatser för bilangöring finns dock inte inom rimligt avstånd, varför man troligen skulle få in en mängd obehörig trafik i bussfilerna.
Det klart bästa vore nog att helt enkelt göra nuvarande plats till officiell fjärrbussterminal och då rusta upp området på ett lämpligt sätt.
;-)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Leif D skrivet 22 september 2009, 19:56:16 PM
SwEx körspecar är väl inte något officiellt dokument, så det kan vi nog inte bry oss om så mycket. "Gamla bussterminalen" och "Godsgatan" är nog de namn man oftast hör här i Norrköping allafall.

Fast SwEx tidtabeller är ju i högsta grad ett officiellt dokument och där står det också Busstationen.
Men vi kan väl bara vara överens om en sak: man kan kalla platsen vad man själv tycker. Något officiellt namn verkar inte finnas - inte på de kartor jag hittat i alla fall.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Leif D skrivet 22 september 2009, 19:56:16 PM
Det klart bästa vore nog att helt enkelt göra nuvarande plats till officiell fjärrbussterminal och då rusta upp området på ett lämpligt sätt.

Ja, rusta upp, och ge stället ett officiellt namn! Jag röstar på "Norrköpings fjärrbussterminal" :) Läget är ju redan bra. Det som behöver kompletteras är:
  • Bättre väderskydd. Varför ska långväga resenärer behöva frysa och bli blöta vid vind och regn? Kapa ner några av träden och bygg en väntsal på refugen. SwEx kan flytta sin biljettförsäljning in dit. Gärna ett hus likt som det som står på Linköpings fjärrbussterminal, fast med en större väntsal.
  • Helt skilda körfält för bussar och personbilar. Idag finns det inga rena förbud mot biltrafik (och tillfällig parkering) just där bussarna ska stå, och det backas personbil friskt mot bagage och avstigande resenärer. Ja tack till betongsuggor.
  • Klara och tydliga hållplatser som skyltas ut. Norrgående bussar (Stockholm/Skavsta/Örebro) på ena sidan, och södergående (Linköping/Göteborg/Kalmar) på andra sidan. Detta oavsett trafikutövare, till skillnad mot idag
  • Parkering och uppställning för bussar mot Folktandvården. Här kan det tydligt skyltas "enbart bussar" och för ett bestämt antal timmar.
  • Fler tydliga skyltar från busstationen, pekandes mot resecentrum, pressbyrån och annat folk vill veta.