[Del 7] Göteborg 70-tal (innehåller såväl spårväg som buss)

Startat av Leif D, 13 augusti 2007, 22:15:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leif D

Nu är det dax att ta upp visningen av mina 70-talsbilder från Göteborg.
Den här gången blir de lite blandat av det som jag hade scannat före sommaren. Tyvärr så försvann en del redigerade versioner för mej vid en ominstallation, men de är redigerade på nytt nu.

Börjar med en utfärdsbild. Vill minnas att detta är taget då släpvagn 240 togs i bruk. Vagnarna står här på mellanspåret mellan slingorna i Kålltorp/Torp.

GS 129+240 i Kålltorp/Torp. Foto Leif D.

Sedan lite bilder runt Götaälvbron, Nils Ericsonsplatsen, Drottningtorget, Stampgatan och Gårda.

GS 619 Volvo Hägglundsledbuss på Götaälvbron. Foto Leif D.


GS 606 på Götaälvbron. Foto Leif D.




Dåvarande hållplatsen Nils Ericsonssplatsen. Foto Leif D.


GS 835 första bussen i GS nya vitblå lackering, Nils Ericsonsplatsen. Foto Leif D.


GS 815 Volvo B59 på Drottningtorget. Foto Leif D.


GS 615 på linje 34 vid Drottningtorget. Foto Leif D.


GS 328, flygbuss som på den tiden gick till Torslanda (om ja nu minns rätt) på Drottningtorget. Foto Leif D.


GS 523 vid uppställningsplatsen för linje 56, Drottningtorget. Foto Leif D.


GS 302+336 körs på linje 1, okänt varför, Drottningtorget. Foto Leif D.



GS 623 kommer till Drottningtorget för att ställas upp för visning. Vagnen är en av de första som lackerats i den nya vitblå färgen. Foto Leif D.


GS 559 och 484 vid Drottningtorget. Foto Leif D.


GS 754, M28 först i trevagnståg på linje 7, Stampgatan. Foto Leif D.




GS 622 återkommer till Stampen från provkörning efter revision. Foto Leif D.


Eternithallen med avställda vagnar. Foto Leif D.


GS 716, B59:orna hade i början problem med överhettning och brand. Bussen står vid Eternithallen bakom bussgaraget Gårda. Foto Leif D.

Så några bilder från andra platser i staden....


GS 576 på linje 5 på Östra Hamngatan. Foto Leif D.


GS 749 vänder vid Sahlgrenska med linje 7. Foto Leif D.


GS 908 Wiima-Hägglundledbuss på linje 51 vid Linneplatsen.  Foto Leif D.


Trevagnståg med M25:or på linje 2 inväntar sin tid i Tynnered. Foto Leif D.

Allt för denna gång.....     fortsättning lär följa tids nog.    /Leif D
;-)

Jonas Gustafsson

Oj ojoj ojojoj... dräggel...
Barndomsnostalgi för min del så det står härliga till!

Jag kommer ihåg hur snygg jag tyckte nya lacken var när den kom 1976-77. Idag känns den ganska passé...

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.


Leif D

Tackar !!
Dessutom trevligt att notera att detta forum tycks vara mest aktivt....
Efter 9 min, tre inlägg här.
PV och SSS-forum, tillsammans 0 inlägg......

/Leif D
;-)

Trier

Fantastiskt härliga bilder! Verkligen roligt att se!

Jag hoppas verkligen att du orkar skicka upp fler bilder!

MHV

//Mr T

Leif D

Citat från: Trier skrivet 13 augusti 2007, 22:40:39 PM
Fantastiskt härliga bilder! Verkligen roligt att se!

Jag hoppas verkligen att du orkar skicka upp fler bilder!

MHV

//Mr T

Jodå, men de tar nog lite tid, att scanna är lite jobb o så behöver man va lite inspirerad också. /Leif D
;-)

Möllers


Bussmicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 augusti 2007, 22:20:48 PM
Trevligt värre!

//Lars

Ja snacka om porr alltså, Superdiggabelt och nu sitter han väl där hemma och njuter av allt beröm.. ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

#8
Citat från: Leif D skrivet 13 augusti 2007, 22:28:03 PM
Tackar !!
Dessutom trevligt att notera att detta forum tycks vara mest aktivt....
Efter 9 min, tre inlägg här.
PV och SSS-forum, tillsammans 0 inlägg......

/Leif D

Postvagnen och SS Forum är så tråkigt att lägga ut bilder i, speciellt Postvagnen.
Inte en jäkel som bryr sig, otacksammare forum får man leta efter..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Zella

Tjusiga bilder... men kan någon förklara 110:an ?... region eller expressbuss kanske...  ??? :)

Jonas Sandqvist

SUPERNAJS  :D :D. Kul att se B59:orna igen! Jag har kört dom i Kristianstad. Vi hade LB 205-218. 205-213 var halvautomatiska medan resten hade helautomatisk 2-stegslåda.


Vågar vi be om fler bilder  ;) Hälsningar Jonas  :)

Karsten

Wiimaledvagnen står det "Wiima-Hägglund" på i din bildtext. Är jag helt bakom flötet när jag undrar vad Hägglund har med den bussen att göra? Var de inte båda endast karossörer?

Leif D

Citat från: Zella skrivet 13 augusti 2007, 23:12:43 PM
Tjusiga bilder... men kan någon förklara 110:an ?... region eller expressbuss kanske...  ??? :)

Dåvarande flygbusslinjen till Torslanda flygplats, vilket ju står i bildtexten ungefär....   /Leif D
;-)

Karsten

Citat från: Bussmicke skrivet 13 augusti 2007, 23:05:00 PM
Postvagnen och SS Forum är så tråkigt att lägga ut bilder i, speciellt Postvagnen.
Inte en jäkel som bryr sig, otacksammare forum får man leta efter..

För att försöka jämna ut statistiken svarade jag på ditt inlägg "Orka vänta" i SS Forum i stället för här, för där såg jag det först. Nu har jag ju iofs även svarat här vilket gör att jag jämnar mitt eget utjämningsförsök med marken... Men det är tanken som räknas, tänker jag mig.

Leif D

Citat från: Karsten skrivet 14 augusti 2007, 00:03:00 AM
Wiimaledvagnen står det "Wiima-Hägglund" på i din bildtext. Är jag helt bakom flötet när jag undrar vad Hägglund har med den bussen att göra? Var de inte båda endast karossörer?

Hägglunds hade nått patent och tillverkade leder och släp, så var även fallet med SL:s typ H57.
I SL:s vagnförteckningsblad från 1981-12-31 för H57, står det karosseritillverkare: Hägglunds (Wiima).
/Leif D
;-)