Hudik - Sundsvall - Norsjö - Gällivare - Kilpisjärvi - Skellefteå (91 Bilder)

Startat av Patrik, 16 juli 2009, 17:51:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Åkarns Kalle

Trevligt trevligt !!

Du tog ingen bild på Volvo 145 expressen som skymtar på Granlunds bilderna ??

Mvh Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Nicklas K

Citat från: yngrot skrivet 16 juli 2009, 22:55:55 PM
Synd på KR trafiks bussar med så mkt skräp i vindrutan ser tråkigt ut ..  

Kan du precisera ordet "skräp"....... Menar du Hudikbussarna? Då kan du få en liten förklaring: Att det är en skylt i framrutan och sidorutan på stadsbussarna beror på att de ej har utrustats med hållare på rutorna för dessa av THM utskickade skyltar (vi har påtalat detta från början, men inget har hänt från företaget). Informationen måste ju komma ut därav denna provisoriska lösning. Det andra "skräpet" är de nya tidtabellerna som började gälla vid trafikstart 14 Juni som resenärerna också lätt bör upplysas om. Inga särsilda hållare finns för dessa heller i någon av bussarna. Fordonspärmen kan jag hålla med om kan placeras annorlunda.

Till Patrik : Kanonbilder som vanligt från norra Sverige !!

Mvh Nicklas K

Ersa

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 16 juli 2009, 23:16:17 PM
Trevligt trevligt !!
Du tog ingen bild på Volvo 145 expressen som skymtar på Granlunds bilderna ??

Oj, en 145 Express i taxiutförande, med gulsvarta lacken och takskylten kvar. :) Den missade jag förra titten. Att fler bilder finns hoppas även jag (och kanske även taxi-Nico) på.

yngrot

Citat från: Nicklas K skrivet 17 juli 2009, 01:53:26 AM
Kan du precisera ordet "skräp"....... Menar du Hudikbussarna? Då kan du få en liten förklaring: Att det är en skylt i framrutan och sidorutan på stadsbussarna beror på att de ej har utrustats med hållare på rutorna för dessa av THM utskickade skyltar (vi har påtalat detta från början, men inget har hänt från företaget). Informationen måste ju komma ut därav denna provisoriska lösning. Det andra "skräpet" är de nya tidtabellerna som började gälla vid trafikstart 14 Juni som resenärerna också lätt bör upplysas om. Inga särsilda hållare finns för dessa heller i någon av bussarna. Fordonspärmen kan jag hålla med om kan placeras annorlunda.

Till Patrik : Kanonbilder som vanligt från norra Sverige !!

Mvh Nicklas K



Det förklarar ju "skräpet" men lite dåligt av THM att inte få fram hållare till trafikstarten,,, 



Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bjalle

Jäkligt snygga bilder Patrik.

//Björn som har varit på flera av ställena du visar bilder ifrån den senaste veckan

RoggaBoy

Busslinks bussar på Linje 201 Härnösand - Sundsvall är permanenta. Om jag inte är helt fel ute, men Swebus 4036 har väl rullat i Härnösand förut?

Esbjörn

Citat från: RoggaBoy skrivet 31 augusti 2009, 20:19:14 PM
Busslinks bussar på Linje 201 Härnösand - Sundsvall är permanenta. Om jag inte är helt fel ute, men Swebus 4036 har väl rullat i Härnösand förut?

Nej 4036 har hört hemma i Umeå sedan ny.
Systervagnen i Härnösand är 4041, som dock även den flyttat till Umeå nån gång nu under den senaste månaden.

RoggaBoy

4041, de känner jag igen. Måste undersöka saken under morgondagen. Gissar väl att den är på linje 19, Umeå - Bjurholm på dagarna.

RoggaBoy

Bussarna Swebus körde med mellan Sundsvall - Lileå (Norrlandskusten Linje 100) innan Veolia tog över, var tog dom vägen? Dubbeldäckaren? ledbussen med stort godsutrymme etc.?

Esbjörn

Citat från: Jan skrivet 16 juli 2009, 21:52:22 PM
Hur vanligt är det med Veolias nya lack på bussarna i Västernorrland?

Citat från: Verspieder skrivet 16 juli 2009, 22:04:46 PM
Veolias nya lack har länge varit väldigt ovanlig i Västerbotten och Västernorrland. Det var först bara några enstaka inflyttade f.d. Birkabussar som fick den stora Veolialoggan, och det är först nu i sommar som man börjat lacka om gamla "egna" "Västernorrlandsbussar" från Linjebuss- och Connexfärgerna.

Först ut var 2260 för två år sedan, och sedan har 7319, som tidigare rullat i SL-färg i Övik också fått den nya lacken.
I övrigt har inga ur-västernorrlänningar lackats om mig veterligen.
De andra är senare inflyttade vagnar plus 2364 som haft Veolialacken sedan ny.

I Sollefteå/Kramfors finns följande med ny lack:
2240-2244 (fd Rasken)
2260
2302-2303 (fd Rasken)
2364

I Övik finns dessa stadsbussar i ny lack:
2773 (fd SL)
4883   -"-
4884   -"-
4893   -"-
4931   -"-
7319 (fd Örnsköldsviksbuss med SL-lack)

Om några bussar i Västerbotten lackats om kan jag inte svara på.
Ingen jag sett iaf om man undantar 2258 och 2259 som är helvita fd Birkabussar. Inte omöjligt iofs att de har fått Veolialoggor.

RoggaBoy

Har inte sett någon Veolia-buss i Västerbotten i samma färger som i Västernorrland.

Esbjörn

Citat från: RoggaBoy skrivet 31 augusti 2009, 21:30:55 PM
Bussarna Swebus körde med mellan Sundsvall - Lileå (Norrlandskusten Linje 100) innan Veolia tog över, var tog dom vägen? Dubbeldäckaren? ledbussen med stort godsutrymme etc.?

De fyra Neoplan Megaliner finns hos Starlight.
De fyra godsledbussarna har exporterats.

Carrusvagnarna:
3628, 3928 och 4032 har exporterats. (3928 står kvar som avställd hos Busmarket)
3926, 3927, 4033, 4036, 4041 och 4042 är kvar i trafik i Umeå.

RoggaBoy

Citat från: Esbjörn skrivet 31 augusti 2009, 21:47:47 PM
De fyra Neoplan Megaliner finns hos Starlight.
De fyra godsledbussarna har exporterats.

Carrusvagnarna:
3628, 3928 och 4032 har exporterats. (3928 står kvar som avställd hos Busmarket)
3926, 3927, 4033, 4036, 4041 och 4042 är kvar i trafik i Umeå.
Okej, 4041 är i Umeå men tidigare i Härnösand och körde Linje 100 på den tiden. Alla bussar mellan Umeå - Bjurholm ser typ likadan ut (förutom att vissa är ommålade) så kommer dom från E4-trafiken med andra ord. Ska undersökas vidare eftersom man åker med Linje 19 vissa dagar.