Bättre ordning på linje 100

Startat av Bernt Talbrant, 09 augusti 2007, 09:52:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HH

Fotade av ren tillfällighet de två nya Setra-bussarna (AME871, AME907) i Ulricehamn idag. Dessutom stod där en ny 9700 Facelift också (WJP237). Beklagar kvaliten, men håll till godo.
Hans H.








Bussgubben

Veolia kommer nu inte köra så mycket på linje 100 som nu va? Så de i Borås depån ska tillbaka till Partille nu då?

Bussgubben

#17




[/quote]

Exakt den typen jag hoppas Veolia i Partille plockar in. Så nu när man inte kör 22XX så ofta på linje 100 senare så kan man la använda den på 503, 513 osv.

Bernt Talbrant

Citat från: HH skrivet 15 augusti 2007, 23:28:38 PM
Fotade av ren tillfällighet de två nya Setra-bussarna (AME871, AME907) i Ulricehamn idag. Dessutom stod där en ny 9700 Facelift också (WJP237). Beklagar kvaliten, men håll till godo.
Hans H.









Detta blir ju bara bättre och bättre.  :)  Ser dock att trotjänaren på 100, deras SXM355, har Borås Bil och Lastvagnar AB som ägare från idag och att den även är avställd från idag. Som jag skrev i en annan tråd byttes den ju ut mot en Veolia-buss vid kvällsavgången från Borås den 8 augusti. Dagen efter var den försvunnen från Veolias depå och sedan dess har den inte synts till. Man har kört Setran UXM481 istället. Bilden jag tog när SXM parkerats hos Veolia kommer här i repris. Har åkt hundratals gånger med just den bussen till och från Göteborg så jag tycker den förtjänar det...  8)

Johan B

Varför just en Volvo när man ändå köpte in Setror? Absolut inget emot Volvo men känns lite ologiskt att köpa en särling av motsvarande modell. Är det måhända så att Hallgrens delats upp i Volvogänget och Setragänget? ;)

Bernt Talbrant

Citat från: Johan B skrivet 16 augusti 2007, 21:14:36 PM
Varför just en Volvo när man ändå köpte in Setror? Absolut inget emot Volvo men känns lite ologiskt att köpa en särling av motsvarande modell. Är det måhända så att Hallgrens delats upp i Volvogänget och Setragänget? ;)

Eller så blir det Borås- och Ulricehamnsgänget... :D  Tänker närmast på vad som stod om att man ska ha fem bussar i Borås - och utöver dessa så behåller man väl den gamla turen med utgångspunkt i Ulricehamn antar jag. Då kan det bli fem Setror i Borås och en Volvo i Ulricehamn. Bara spekulationer dock - snart får vi se!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 16 augusti 2007, 22:18:15 PM
Eller så blir det Borås- och Ulricehamnsgänget... :D  Tänker närmast på vad som stod om att man ska ha fem bussar i Borås - och utöver dessa så behåller man väl den gamla turen med utgångspunkt i Ulricehamn antar jag. Då kan det bli fem Setror i Borås och en Volvo i Ulricehamn. Bara spekulationer dock - snart får vi se!

Vi får väl som sagt se, men jag tror inte att man kommer att skilja på omloppen mellan Borås och Ulricehamn. Bussarna skall servas i Ulricehamn och de kommer säkert på något smart sätt att komma dit med jämna mellanrum.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 augusti 2007, 22:24:41 PM
Vi får väl som sagt se, men jag tror inte att man kommer att skilja på omloppen mellan Borås och Ulricehamn. Bussarna skall servas i Ulricehamn och de kommer säkert på något smart sätt att komma dit med jämna mellanrum.


Jo så blir det säkert, men jag kunde inte låta bli att komma med detta inte helt seriösa förslag till fördelning och förklaring till bussköpen.  :) 

Bussgubben

Så Hallgrens blir nog ett gäng som kör Setra o nya 9700 medans Veolia kör 8700 samt Scaniorna?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussgubben skrivet 16 augusti 2007, 22:36:25 PM
Så Hallgrens blir nog ett gäng som kör Setra o nya 9700 medans Veolia kör 8700 samt Scaniorna?

Veolia har en Scania Vest Contrast för linje 100 samt möjligtvis någon urgammal Scania Carrus Fifty. Men den lär väl försvinna nu. I övrigt är det bara Volvo. Mest 8700 och B10BLE Carrus Vega. Dessutom använder Veolia en vitmålad 9700 - om det är tillfälligt eller konstant vet jag inte.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussgubben

#25
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 augusti 2007, 22:44:56 PM
Veolia har en Scania Vest Contrast för linje 100 samt möjligtvis någon urgammal Scania Carrus Fifty. Men den lär väl försvinna nu. I övrigt är det bara Volvo. Mest 8700 och B10BLE Carrus Vega. Dessutom använder Veolia en vitmålad 9700 - om det är tillfälligt eller konstant vet jag inte.


Men deras Irizar? Den vitmålade 9700 är en av de som körde till Birka. Den gamla Scanian du sa om är en 1924. De har även en annan Scania som dem fick för nåt år sen. 2105 kommer väl användas på vanliga linjer numera va? 8700 är ju trevlig att åka med. Men vilken tycker du är trevligast? Deras 8700 eller deras vitmålade 9700? Vi får la hoppas att deras 9700 blir Västtrafikblå

Bernt Talbrant

Citat från: Bussgubben skrivet 17 augusti 2007, 00:03:49 AM
Men deras Irizar? Den vitmålade 9700 är en av de som körde till Birka. Den gamla Scanian du sa om är en 1924. De har även en annan Scania som dem fick för nåt år sen. 2105 kommer väl användas på vanliga linjer numera va? 8700 är ju trevlig att åka med. Men vilken tycker du är trevligast? Deras 8700 eller deras vitmålade 9700? Vi får la hoppas att deras 9700 blir Västtrafikblå

De äldre bussar som på senare tid använts som förstärkningsbussar på 100 är 1400 (Scania/Irizar ´97), 1796 (Neoplan Transliner ´98), 1924 (Scania/Carrus Fifty ´95), 2105 (Volvo/Säffle ´95) och 2128 (Volvo/Carrus Fifty ´96). Sannolikt får vi se mindre av dessa där nu.

Bussgubben

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 17 augusti 2007, 00:20:16 AM
De äldre bussar som på senare tid använts som förstärkningsbussar på 100 är 1400 (Scania/Irizar ´97), 1796 (Neoplan Transliner ´98), 1924 (Scania/Carrus Fifty ´95), 2105 (Volvo/Säffle ´95) och 2128 (Volvo/Carrus Fifty ´96). Sannolikt får vi se mindre av dessa där nu.

Deras Irizar och 2105 funkar väl bättre än de andra som du nämde väl?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussgubben skrivet 17 augusti 2007, 07:52:31 AM
Deras Irizar och 2105 funkar väl bättre än de andra som du nämde väl?

2105 är väldigt slutkörd. Irizaren har jag faktiskt inte haft den glädjen att åka med men enligt en förare så är den fortfarande bra och uppskattad av resenärerna. Man försöker dock undvika att använda den på grund av det höga insteget, vilket inte helt uppskattas av Västtrafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussgubben

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 augusti 2007, 08:11:30 AM
2105 är väldigt slutkörd. Irizaren har jag faktiskt inte haft den glädjen att åka med men enligt en förare så är den fortfarande bra och uppskattad av resenärerna. Man försöker dock undvika att använda den på grund av det höga insteget, vilket inte helt uppskattas av Västtrafik.


Åkte med 1924 idag som gick på 503. Den ska inte köra på L100 mer. De tog bort den andra biljettmaskinen o stämpelmaskinen. Bara den nya fanns kvar nu. O Den gröna. Värre än 2105 är den, allt skakade på tomgång, bakdörren gick sönder idag vid Nils Henrikssons väg. Tror den vitlackade 2281 ersatte 1924. Fick reda på att den kommer från Östergötland. Fanns en plakat från Östgötatrafiken kvar.