Tågersättningsbuss i Trollhättan

Startat av Staffan Sävenfjord, 07 juli 2009, 12:45:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Som tidigare meddelats är det under tiden 6 juli - 9 augusti avstängd bana mellan Göteborg och Trollhättan och tågen ersätts av buss.

NSB/Tågkompaniet anlitade Interbus för sina körningar. Först en elegant utsmyckad 9900. Stationsvärden Mia passar också på att fotografera bussen. Eller om det är bussfotografen.


Interbus 11 hade fått släp tillkopplat. Det har nämligen visat sig att en dubbeldäckare utan släp bara rymmer bagage för 50 tågresenärer. Släpet är fantastiskt bra när det gäller cyklar och barnvagnar också. Och trots den lägre toppfarten tappar bussarna inte tid på E45-an. Vägen tillåter ändå inga högre farter.


Interbus tog också hjälp, bland annat av Vänersborgs Linjetrafik. Denna buss var nere både 10.14 och 16.14 men fick återvända tom till garaget  då den inte behövdes.


Leja Touring körde 17.10 från Göteborg med två bussar. Den ena för övrigt körd av en gammal Interbus-förare och tillika tidigare bussägare:



SJ beställer sin bussar genom Bussakuten och det var mycket från Orusttrafiken. Det får illustreras med denna bild fast bussen numera står reggad på halvdottern Kjellgrens Busstrafik i Tranemo.


Marks Limousine var också livligt i farten, här med bussarna i tripp-trapp-trull




Halmbergs Buss i Ed körde med denna relativt nya Setra


Även Stigens Buss och Lilla Edets Taxi kunde ses bland dem som var ute och körde.

Bussakuten håller med två bussar som kan ta rullstolar vid behov. Dessa står som standby i Trollhättan respektive Göteborg. Enligt busskoordinatorn i Trollhätttan ägs bussarna av Bussakuten men de står fortfarande registrerade på ägarna enligt bildexterna. Först bussen i Trollhättan, som inte behövde köra utan tjänstgjorde som pausrum för dem som jobbade med utväxlingarna i Trollhättna.


Göteborgs-bussen fick göra en extrainsats för en resenär som missat sista bussen till Karlstad. Eftersom det ändå fanns gott om plats i bussen togs också med ett antal av NSB:s resenärer till Oslo-tåget.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jajje skrivet 07 juli 2009, 13:25:07 PM
Detta är väl en skyliner? :)

//Jajje

Visst är det en Skyliner. Bildtexten är rättad och tack för påpekandet!

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Mia tog säkert kort på dig   ;D    såg du inte Kjellgrens Vt blå tror det kan varit sxa som kör tågers???  Eller den kör på annat ställe än du var nu??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Åkarns Kalle

"Enligt busskoordinatorn i Trollhätttan ägs bussarna av Bussakuten men de står fortfarande registrerade på ägarna enligt bildexterna."


Fullständigt fel av busskoordinatorn i Trollhättan bussar ägs av de företag som står i bildtexten och det finns inga planer på något annat.

om sista bilden säger jag: Vilken otroligt fin bild på en otroligt fin buss ;)

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 07 juli 2009, 14:53:12 PM
"Enligt busskoordinatorn i Trollhätttan ägs bussarna av Bussakuten men de står fortfarande registrerade på ägarna enligt bildexterna."


Fullständigt fel av busskoordinatorn i Trollhättan bussar ägs av de företag som står i bildtexten och det finns inga planer på något annat.

om sista bilden säger jag: Vilken otroligt fin bild på en otroligt fin buss ;)

/Kalle

Tack Kalle! Jag misstänkte att det förhöll sig så men det var svårt att på plats försöka bevisa motsatsen till vad han uppgav. Det saknade ju också i sammanhanget all betydelse. Bussarna disponeras tydligen i alla fall av Bussakuten i samband med tågstopp. Rätt uppfattat?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 07 juli 2009, 14:51:53 PM
Mia tog säkert kort på dig   ;D    såg du inte Kjellgrens Vt blå tror det kan varit sxa som kör tågers???  Eller den kör på annat ställe än du var nu??

Jo, Kjellgrens SXA var också i Trollhättan:


Den vit-blå är väl THM 151, fd Jörlanda Buss. Den såg jag inte, men jag var inte där vid alla SJ-tåg och dessutom gick vissa bussar direkt Göteborg-Vänersborg utan att passera Trollhättan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Åkarns Kalle

Jovisst det saknar betydelse.

Ja fast jag TROR att Bussakuten lejer Koordinator tjänst Sverige AB som i sin tur lejer bussbolagen/et
sedan kan man kolla vem som äger Koordinator tjänst Sverige AB

/Kalle

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Niclas Rosenius


   Ser att man var på fel plats igår. Där skulle man ha varit.

   Tack för ett gäng fina bilder, Staffan.

   //Niclas

yngrot

Jo SXA mötte jag när föraren var på väg från garaget och snacka lite med honom innan han åkte  till Gbg han bor där så bussen skulle ställas i Gbg hela veckan...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 07 juli 2009, 15:22:53 PM
Jovisst det saknar betydelse.

Ja fast jag TROR att Bussakuten lejer Koordinator tjänst Sverige AB som i sin tur lejer bussbolagen/et
sedan kan man kolla vem som äger Koordinator tjänst Sverige AB

/Kalle



Jo, koordinatorerna kom från Koordinator tjänst Sverige AB och det var också de som ansvarade för bussen, åtminstone i Trollhättan. Som synes hade de lyckats ådra sig parkeringsböter under natten också...
Sedan ser jag att det råkar slumpa sig så att Koordinator tjänst Sverige AB är ett dotterbolag till Señor Svensson i Gnarp. Lite konstigt dock att koordinatorn inte förklarade detta samband på min direkta fråga.
Setra-bussen var fin interiört men jag tycker inte den yttre lackeringen var särskilt lackad. Såg nästan ut som om man handmålat den med pensel och färgnyansen var heller inte samma som den SJ använder på dubbeldäckarna och X2000. Jonckheeren såg jag bara utvändigt men det verkade i alla fall vara i gott skick. Fast det vita fältet där det antagligen skall stå "SJ ersättningsbuss" så småningom skämmer lite grann. Dessutom gillar jag inte att föraren var helt civilklädd. Allra minst en väst borde användas i sådana fall. Men viktigast kanske ändå att föraren är trevlig. Och det var han verkligen.
(Särskrivningen av Koordinator tjänst är inget som Kalle eller jag har hittat på utan företaget skriver sig själv så.)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 07 juli 2009, 16:24:54 PM
   Ser att man var på fel plats igår. Där skulle man ha varit.

   Tack för ett gäng fina bilder, Staffan.

   //Niclas

Du har nästan fem veckor ytterligare på dig. Bäst är det en fredag. Då är det flest bussar.
En tvådagarstur med fotografering i Mjölby, Laholm och Trollhättan ger säkert en samling på något hundratal ersättningsbussar. Problemet är väl dock att överallt är det flest bussar en fredag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

frigge

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2009, 12:45:01 PM
Leja Touring körde 17.10 från Göteborg med två bussar. Den ena för övrigt körd av en gammal Interbus-förare och tillika tidigare bussägare:

nu går jag väl utanför ämnet här, men har du nån bild på Björns bussar? Dom lär ha varit extremt välskötta.

Staffan Sävenfjord

Citat från: frigge skrivet 07 juli 2009, 18:52:15 PM
nu går jag väl utanför ämnet här, men har du nån bild på Björns bussar? Dom lär ha varit extremt välskötta.

Vem har sagt att jag avsåg Björn?  ;) Var var du i går förresten?
Jovisst var det Björn som körde Lejas dubbeldäckare och var den tidigare bussägaren. Men tyvärr har jag ingen bild på någon av hans bussar. Men visst: de var extremt välskötta. Han körde mest med van Hool, gärna höga sådana.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

M

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2009, 12:45:01 PM

Interbus tog också hjälp, bland annat av Vänersborgs Linjetrafik. Denna buss var nere både 10.14 och 16.14 men fick återvända tom till garaget  då den inte behövdes.





Dumilde vilken fuling.Varför skall alltid Neoplan över designa allt. Klart dom har ju alltid varit lite av bussvärldens pajjasar.

/M