Nyinflyttade till Tyresö...

Startat av virtual1, 18 juni 2009, 00:11:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HB

Citat från: virtual1 skrivet 19 juni 2009, 10:42:04 AM
Jag hoppas du river bort de fula Swebusdekalerna sen så att den får sin hela ursprungliga glans =)

Dom i princip "inbrända" i plåten så det är inte så lätt. "SJ-Buss"-dekaler hade ju bussen som ny, men sådana har jag inte lyckats uppbringa. Bussen hade förmodligen dessa dekaler bara några år innan Swebus bildades. Så vilket är rätt? SJ-Buss eller Swebus-dekaler? /Henrik/

RoTe

Citat från: HB skrivet 19 juni 2009, 10:50:48 AM
Dom i princip "inbrända" i plåten så det är inte så lätt. "SJ-Buss"-dekaler hade ju bussen som ny, men sådana har jag inte lyckats uppbringa. Bussen hade förmodligen dessa dekaler bara några år innan Swebus bildades. Så vilket är rätt? SJ-Buss eller Swebus-dekaler? /Henrik/

Så länge bussen behåller sin patina är Swebus dekaler helt ok. Om du någon gång får för dig att lacka om den i SJ färgerna kan du slänga på SJ dekaler.

Ersa

Kvarne fick tag i nytillverkade "SL-buss AB-dekaler" via Skylt-Anders i Hornsberg. Kanske han kan fixa SJ-dekaler med design a'la 1987 års design? Jag röstar då på att emblem och firmamärken bör se ut som de gjorde på slutet av 80-talet. :)

HB

Citat från: Verspieder skrivet 19 juni 2009, 18:35:36 PM
Kvarne fick tag i nytillverkade "SL-buss AB-dekaler" via Skylt-Anders i Hornsberg. Kanske han kan fixa SJ-dekaler med design a'la 1987 års design? Jag röstar då på att emblem och firmamärken bör se ut som de gjorde på slutet av 80-talet. :)

Det är en svår nöt att knäcka om hur fordon ska bevaras. Ska det vara i orginalskick eller i det utförande som den varit längst i? Våra järnvägsföreningar brottas ju ofta med den typen av problem inför revisioner etc. /Henrik/

HB

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 juni 2009, 12:48:13 PM
Bussen har ju sin ursprungliga lackering, innan Swebus bildades hade bussen sannolikt inte SJ Frimärke utan "jublileumsdekalen"  "SJ Buss".

Om vi jämför med SVOF:s 1120 har ju den idag det utförande som den fick efter renoveringen 1986 (Tomellilla karosserifabrik) då den fick ny lack och SJ Frimärksemblem, bägge bussarna är ju därför i tidstypiska utföranden.

Intressant. 1120 helrenoverades alltså -86 och fick "grisstämpeln" SJ, medan 2845 nylevererades -87 och märktes "SJ-Buss". Skedde skiftet av märkning alltså 86/87 eller förekom nymärkning av bägge varianterna under en längre period?

Ersa

Citat från: HB skrivet 20 juni 2009, 12:04:36 PM
Det är en svår nöt att knäcka om hur fordon ska bevaras. Ska det vara i orginalskick eller i det utförande som den varit längst i? Våra järnvägsföreningar brottas ju ofta med den typen av problem inför revisioner etc. /Henrik/

Då bussen är just SJ-orange bör den enligt min mening ha matchande dekaler. Den kan gott spegla sista delen av SJ-epoken medan eventuella andra vita Swebus-(om)lackade fordon kan representera Swebusbarndom på det tidiga 90-talet. Skulle jag kunnat ta hand om en gammal diligens av sen 80-talsmodell som fick Swebuslack redan 1991-92 skulle jag nog lacka den gul med blå ränder ändå, även om den haft Swebuslack i större delen av sitt liv... om pengar inte vore något bekymmer villsäga... ::)

Men hur ni bussägare väljer att fixa till era egna fordon är upp till er. :)

Christian Ljunggren

Citat från: HB skrivet 20 juni 2009, 13:00:29 PM
Intressant. 1120 helrenoverades alltså -86 och fick "grisstämpeln" SJ, medan 2845 nylevererades -87 och märktes "SJ-Buss". Skedde skiftet av märkning alltså 86/87 eller förekom nymärkning av bägge varianterna under en längre period?


Skifte av dekalutförande skedde vid den tiden, så "köttstämpeln" utgick officiellt då. Något fordon kan ju likväl ha fått den beroende på vad man hade i lager på resp verkstad.
Har för mig att jag har haft en SJ BUSS dekal av mindre format, men jag hittar den inte just nu.

/Christian

Staffan Sävenfjord

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 21 juni 2009, 01:17:34 AM

Skifte av dekalutförande skedde vid den tiden, så "köttstämpeln" utgick officiellt då. Något fordon kan ju likväl ha fått den beroende på vad man hade i lager på resp verkstad.
Har för mig att jag har haft en SJ BUSS dekal av mindre format, men jag hittar den inte just nu.

/Christian

Köttstämpeln vid SJ generellt utgick väl officiellt först 1988 i och med att det nya designprogrammet presenterades. Men köttstämpeln blev från mitten av 1980-talet allt ovanligare i nya sammanhang eftersom alla visste att den snart skulle försvinna. Utan att vet säkert så skulle jag anta att från cirka 1986 fanns inga nya köttstämpel-dekaler att rekvirera. Men precis som Christian skriver kunde de ju finnas kvar i förråd lite varstans.
Märkligt nog hade sedan SJ ingen officiell logga på cirka två år eftersom den först föreslagna fick förkastas då Opel ansåg att den var alltför lik deras. Först hösten 1990 kom den "flygande falukorven", alltså i princip den logga som SJ AB använder än i dag även om den faceliftats ett par gånger. Eftersom SJ Buss då redan uppgått i Swebus så kom den nya loggan inte på några bussar. Den har dock dykt upp någon gång senare på bussar som har haft långtidskontrakt för att köra för SJ och nu har också några bussbolag som Señor Svensson bussar som har loggan därför att de ofta går som tågersättning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Citat från: RoTe skrivet 19 juni 2009, 02:42:07 AM
BM? Det var minst sagt oväntat må jag säga.

Nej nej, jag hade aldrig haft de kunskaper och resurser att ta hand om en buss.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

HB

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 21 juni 2009, 01:17:34 AM

Skifte av dekalutförande skedde vid den tiden, så "köttstämpeln" utgick officiellt då. Något fordon kan ju likväl ha fått den beroende på vad man hade i lager på resp verkstad.
Har för mig att jag har haft en SJ BUSS dekal av mindre format, men jag hittar den inte just nu.

/Christian

När du finner den kanske det skulle gå att få låna den som förlaga till ett nytryck? /Henrik/