Ny KingLong hos Stensöbuss! (Bilder)

Startat av Sundås, 11 juni 2009, 00:32:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

rattvrickaren

Tack för svaret.
Då går den med "billig" biljett över bron.
En del åkare i söder som letar alternativ till den kanske inte alltid helt lyckade Temsan.
Setran är ju för lång för "billiga" biljetten.

Sundås

Citat från: rattvrickaren skrivet 11 juni 2009, 15:08:17 PM
Tack för svaret.
Då går den med "billig" biljett över bron.
En del åkare i söder som letar alternativ till den kanske inte alltid helt lyckade Temsan.
Setran är ju för lång för "billiga" biljetten.


Det har väl egentligen inte funnits något bra sedan Setra S309H (reservation för fel beteckning)..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sundås skrivet 12 juni 2009, 11:16:38 AM
Det har väl egentligen inte funnits något bra sedan Setra S309H (reservation för fel beteckning)..

Det har säkert funnits S309H också men jag är osäker på om någon kom till Sverige. Men däremot letade sig 28 stycken 309HD hit, en alldeles utmärkt buss som också klarar 9-meterskravet på Öresundsbron. Åkte förra månaden på en fyradagarsresa till Sachsen-Anhalt i just en sådan. Dagens minsta Setra är S411HD och den är 10,1 meter.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Henasa

Citat från: rattvrickaren skrivet 11 juni 2009, 12:33:28 PM
Det är ju klart att man kan bygga billigare än i väst.
Först och främst så betalar ju inte sina anställda på fabrikerna mer än att de precis kan överleva.
Sen har man ju låga utvecklingskostnader för man har kopierat och
stulit det mesta från tillverkare i väst. Varit en del på mässor och dessa kineser har ju ingen skam i kroppen när de fotograferar allt i minsta detalj. Nä, bojkotta deras bussar inom hela EU är min åsikt.
Problemet är ju det att stora tillverkare av motorer, växellådor och dylikt inte vågar stöta sig med kinerserna för de vill ju sälja detta till dem.
/rattis

På tal om piratkopiering så var jag på Persontrafikmässan i höstas tror jag det var. Va ser jag där.

Jo 3st Scania-anställda med kameran framme som en turist från Japan och fotatde under hjulhusen på en Setra....
Så det finns på hemmaplan också.

rattvrickaren

Hade de Scaniaoverall eller hur såg du att de var från Scania?
Inget förbjudet att fota, eller som vissa tillverkare gör, de köper helt enkelt en Setra eller Neoplan
på schysst vis. Men kom inte dragande med att någon Scaniaanställd ligger på rygg och fotograferar bultar och andra detaljer.
Tror inte en sekund på det...Har inte sett nån Scania eller Setra eller dylikt som ser direkt kopierad ut av någon asiatisk busstillverkare. Eller haqr jag fel?
//Rattis

Staffan Sävenfjord

Citat från: rattvrickaren skrivet 13 juni 2009, 16:17:19 PM
Hade de Scaniaoverall eller hur såg du att de var från Scania?
Inget förbjudet att fota, eller som vissa tillverkare gör, de köper helt enkelt en Setra eller Neoplan
på schysst vis. Men kom inte dragande med att någon Scaniaanställd ligger på rygg och fotograferar bultar och andra detaljer.
Tror inte en sekund på det...Har inte sett nån Scania eller Setra eller dylikt som ser direkt kopierad ut av någon asiatisk busstillverkare. Eller haqr jag fel?
//Rattis


Jag har också på utställningar sett hur andra busstillverkares representanter detaljfotograferat andra bussar. Inte så att de krupit under dem precis men ändå lite mer detaljfotande än sedvanlig hobbyfotografering. Hur jag vetat att det varit representanter för busstillverkare? Jo, jag har helt enkelt känt igen dem antingen sedan tidigare eller för att de en timme tidigare stod i bolagets monter och presenterade dess produkter.
Som sagt: det är naturligtvis inget fel i detta. Det är väl så man jobbar. Det rör sig ju inte om hemliga prototyper utan färdiga produkter och det är fritt fram att fotografera vad man vill.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ante

Det här med vem som kopierar vem, hur man ställer sig till det osv. är ett ständigt återkommande ämne inom alla områden.

En hög chef på Nokia fick frågan (fritt översatt) "Är inte telefonen väldigt lik Apples iPhone" när Nokia 5800 lanserades. Han gav ett svar som fått många upprörda, men som jag tycker var ett väldigt bra svar. "If theres something good in the world we copy it with pride. If it's called copying and we are the inventors we take the inventors pride". Har en tillverkare gjort en bra produkt som fungerar kanon är det klart att andra vill hänga på, och gör liknande lösningar. iPhonen är ett talande exempel.

Kineserna inspireras av design och funktioner från väst och försöker göra detsamma som dem. Visst är det tråkigt när man kopierar rakt av utan att ursprungsdesignern får ut någonting av det, men å andra sidan är det ju en helt klart att man lyckats skapa en fantastisk produkt som andra önskar att de skapat. Återigen, iPhone.

Till detta ska sägas att jag är världens största Apple-fan :D

Jo

Nu ska väl också säga att utan att ha någon att referara till just nu finns det ju de som hävdar att liknande prdoukter som släpps bara gör orginalet än mer populärt och det kan väl sägas vara detta som har hänt med iPhone.

Dock går väl ofta kineserna ett steg längre och gör designen i princip helt lika dan och har sedan också ett snarlikt namn som i när de lanserade mobiltelefoner under namnet Sang Ericsson och Nokir. Dessutom förekommer det ju att västföretag blir lurade när de lägger ut tillverkning på Kina och sedan kinerserna kör ett extra skift och sen kränger dessa produkter under beställarens varumärke fast billigare än beställaren. Det sista har man ju börjat lösa genom att man lägger ut tillverkning av olika delar hos olika kinesiska leverantörer och sedan har slutmontering i ett annat land.

Sen tror jag inte det största hotet mot de Europeiska tillverkarna är att Kinerserna har för bra produkter. Jag tror det är de Europeiska tillverkarna som slarvat med kundvård iform av leveranskvalité, montering och efterservice till kunderna. Sedan är det väl fortfarande rätt mycket MB eller MAN grejer i bussarna så de företagen tjänar väl fortfarande på försäljningen.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

rattvrickaren

Sen tror jag inte det största hotet mot de Europeiska tillverkarna är att Kinerserna har för bra produkter. Jag tror det är de Europeiska tillverkarna som slarvat med kundvård iform av leveranskvalité, montering och efterservice till kunderna. Sedan är det väl fortfarande rätt mycket MB eller MAN grejer i bussarna så de företagen tjänar väl fortfarande på försäljningen.

Håller helt med!!!

Surfar man runt lite bland kinesiska sidor så hittar man exakta eller oerhört snarlika kopior där det till och med som i några fall står Neoplan på deras produkter.
//Rattis

Henasa

Citat från: rattvrickaren skrivet 13 juni 2009, 16:17:19 PM
Hade de Scaniaoverall eller hur såg du att de var från Scania?
Inget förbjudet att fota, eller som vissa tillverkare gör, de köper helt enkelt en Setra eller Neoplan
på schysst vis. Men kom inte dragande med att någon Scaniaanställd ligger på rygg och fotograferar bultar och andra detaljer.
Tror inte en sekund på det...Har inte sett nån Scania eller Setra eller dylikt som ser direkt kopierad ut av någon asiatisk busstillverkare. Eller haqr jag fel?
//Rattis


Jo så här var det. I ett av mina extrajobb säljer jag reservdelar till bilar. En av de som höll i kamera brukar köpa delar till en gammal bubbla. (Detta minnas jag väl eftersom jag är frälst i bubblor) Han visar alltid upp en medlemskort från Scania motorklubb och när han har besällt via mail så har han scania.com som domän. Han heter Fredrik i förnamn. Minns dock inte efternamn.
Nu låg de inte på rygg och fotade utan satt på huk.
/Henrik

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 11 juni 2009, 10:01:18 AM
Hej!
Jag har inte någon personlig uppfattning om King Long mer än allmänna "you get what you pay" - köper man billigt får man billigt.

Köper man en King Long får man gammal teknik, raka växellådor utan någon skön utvecklad automatisk växlande låda etc.

Och "gammal teknik" behöver ju inte alltid vara dålig. Är det inte just vi européer som klagar på att det är för mycket plast och datorer i nya bussar. Således borde vi väl uppskatta en mer enkel kines? En grundregel är: Ju mindre tekniskt lull-lull och extrautrustning, ju mindre är faktorerna som kan krångla. :)