Ny KingLong hos Stensöbuss! (Bilder)

Startat av Sundås, 11 juni 2009, 00:32:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sundås

Stensöbuss har fått tre nyförvärv! Här är ett av dem, en King Long XMQ6900 (tror modellbeteckningen blev rätt). Ett av de andra kommer i annan tråd. :)

Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

rattvrickaren

Vad har man för långsiktig tanke på ekonomi om man köper King Long?
Är smått inresserad av att veta vad ett andrahandsvärde på en sån skitkärra blir.
En billig buss kan helt plötsligt bli ganska dyr om man står där med 0 kr i andrahandsvärde....
Är tyvärr sååå emot allt kinesiskt då de har på ett billigt och omoraliskt sätt kopierat så mycket....
/Rattis

Simon Bertilsson

#2
Citat från: rattvrickaren skrivet 11 juni 2009, 01:12:20 AM
Vad har man för långsiktig tanke på ekonomi om man köper King Long?
Är smått inresserad av att veta vad ett andrahandsvärde på en sån skitkärra blir.
En billig buss kan helt plötsligt bli ganska dyr om man står där med 0 kr i andrahandsvärde....
Är tyvärr sååå emot allt kinesiskt då de har på ett billigt och omoraliskt sätt kopierat så mycket....
/Rattis

Jag är helt oinsatt, men jag får samma känsla. Dels finns det en massa likheter med andra bussar såsom Neoplan osv, vilket gör att man börjar fundera på företagets seriositet. Här är förresten en Scania Irizar, eller...? http://en.wikipedia.org/wiki/File:King_Long_XMQ6127C.JPG
Sen undrar man ju vem som servar bussen här i Sverge, och hur får man tag på reservdelar och till vilket pris.
Är det förresten någon här som vet vilket chassi bussen bygger på? Använder man ett eget chassi och i så fall, vems är drivlinan?

Ulf Rådeström

Hej!
Jag har inte någon personlig uppfattning om King Long mer än allmänna "you get what you pay" - köper man billigt får man billigt.

Köper man en King Long får man gammal teknik, raka växellådor utan någon skön utvecklad automatisk växlande låda etc.

Delarna är dock ganska mycket internationella som Cummins och ZF, så fullständigt skit är det nog inte.
King Long har ju en generalagent i Sverige och därmed ett serviceställe (i Kalmar?), och dom var tydligen rätt snabba på att få hem delar när en av King Long-bussarna i Sverige krockade ordentligt i Norge.

Niclas Rosenius

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 11 juni 2009, 10:01:18 AM
Hej!
Jag har inte någon personlig uppfattning om King Long mer än allmänna "you get what you pay" - köper man billigt får man billigt.

Köper man en King Long får man gammal teknik, raka växellådor utan någon skön utvecklad automatisk växlande låda etc.

Delarna är dock ganska mycket internationella som Cummins och ZF, så fullständigt skit är det nog inte.
King Long har ju en generalagent i Sverige och därmed ett serviceställe (i Kalmar?), och dom var tydligen rätt snabba på att få hem delar när en av King Long-bussarna i Sverige krockade ordentligt i Norge.

    När det gäller Axelssons krockade buss så var den lagad efter 6-7 veckor har jag för mig att Ola sa till mig i höstas när jag träffade på honom. Han hade som tur var alla nödvändiga delar hemma för att laga upp bussen.

    Tror att det var Vetlandia som utförde reparationen.

    //Niclas

Sundås

De säljs via Nyttofordon i Kalmar, så det är nära till service.

Min uppfattning är att man får vad man betalar för, men för det så är inte bussarna skräp. Det har varit lite småstrul med de första vet jag, men det är delvis för att de skulle anpassas till Sveriges krav innan de levererades och allt var inte tipp-topp från början. Man gör så gott man kan från Nyttofordons sida.

Kan egentligen bara uttala mig om Dacke Buss´s KingLong, eftersom jag bara har åkt med den. Den är lyxigt inredd, med lädersäten osv, finare än många andra turistbussar jag åkt. :) Enda jag kan klaga på är att motorljudet är lite högt. Man bedömde från företagets sida att det går att leva med, eftersom bussen blev drygt en miljon billigare och dessutom väldigt snabbt levererad! (cirka tre månader)

De har dessutom hittat ett användningsområde till för den, eftersom den är manuellväxlad, när det är dåligt med körningar hyr de ut den till trafikskolor i Kalmar och Växjö.

Tycker inte man skall döma ut kinesiska bussar direkt.. Innan man provat dem själv. Men det är min åsikt! :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Sundås

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 11 juni 2009, 01:42:23 AM
Jag är helt oinsatt, men jag får samma känsla. Dels finns det en massa likheter med andra bussar såsom Neoplan osv, vilket gör att man börjar fundera på företagets seriositet. Här är förresten en Scania Irizar, eller...? http://en.wikipedia.org/wiki/File:King_Long_XMQ6127C.JPG
Sen undrar man ju vem som servar bussen här i Sverge, och hur får man tag på reservdelar och till vilket pris.
Är det förresten någon här som vet vilket chassi bussen bygger på? Använder man ett eget chassi och i så fall, vems är drivlinan?

Man kan nog betrakta företaget som seriöst, eftersom det är en av Kinas största busstillverkare med många tusen byggda bussar om året.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Niclas Rosenius


   Om man säger så här, den Volvo-representant som jag pratade med under min provkörning av nya 9700HD på Kortrijk-mässan sa att dom har sina läroår precis som Japanerna hade med sina bilar, se hur det gick med dom när det gäller kvalitée.

   Han var lite orolig över att dom skulle kunna börja konkurera med västtillverkarna ordentligt om 5-10 år.

    Sen att man inte har nån större utbyggd service-agentur runt om i landet är en liten nackdel än så länge, men vi får väl se hur det går med det.

    //Niclas

   

rattvrickaren

Det är ju klart att man kan bygga billigare än i väst.
Först och främst så betalar ju inte sina anställda på fabrikerna mer än att de precis kan överleva.
Sen har man ju låga utvecklingskostnader för man har kopierat och
stulit det mesta från tillverkare i väst. Varit en del på mässor och dessa kineser har ju ingen skam i kroppen när de fotograferar allt i minsta detalj. Nä, bojkotta deras bussar inom hela EU är min åsikt.
Problemet är ju det att stora tillverkare av motorer, växellådor och dylikt inte vågar stöta sig med kinerserna för de vill ju sälja detta till dem.
/rattis

RoTe

Varför bygga en buss som håller i 20 år när de får gå i miljözon i åtta? Nu vet jag inte vad Stensöbuss har för trafik men jag tänker mer allmänt. Varför köpa en svindyr buss som håller i all evighet när man ändå inte får köra den i Sverige efter åtta år? Är det inte bättre att köpa en billigare buss som man sedan kan skrota efter man är klar med den?

michael k

CitatFörst och främst så betalar ju inte sina anställda på fabrikerna mer än att de precis kan överleva.
ungefär som bussåkarna i skåne ;D

CitatSen att man inte har nån större utbyggd service-agentur runt om i landet är en liten nackdel än så länge, men vi får väl se hur det går med det.
de andra märkena är ju inte så utbyggda de häller
och volvo som skruter om att det  är så många gemensamma delar med lastbilarna brukar ju ta god tid på sig med delar

CitatKöper man en King Long får man gammal teknik, raka växellådor utan någon skön utvecklad automatisk växlande låda etc.
så bra ingen auto som krånglar och rycker




Staffan Sävenfjord

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 11 juni 2009, 10:11:39 AM
    När det gäller Axelssons krockade buss så var den lagad efter 6-7 veckor har jag för mig att Ola sa till mig i höstas när jag träffade på honom. Han hade som tur var alla nödvändiga delar hemma för att laga upp bussen.

    Tror att det var Vetlandia som utförde reparationen.

    //Niclas

Med Ola menar du förmodligen Ola Wortzelius på King Long Scandinavia och inte Ola Axelsson. Ola W har också berättat för mig att allt som behövdes fanns hemma, det vill säga hos Nyttofordon i Kalmar. Reparationen gjordes i Vetlanda men av Cartes och inte Wetlandia.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

michael k

på tal om kopiering har jag sett något portugisiskt märke som korsat neoplan med setra och volvo
och de ser väldigt bra ut

rattvrickaren


Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)