En av två nya tågbussar!

Startat av Sundås, 26 januari 2009, 22:10:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sundås

#15
Jag har bara pratat om bussen Karlskrona-Emmaboda. :)

På bussarna är det Blekingetrafikens taxa som gäller, kan jag för övrigt meddela.

Men bussarna har tidigare varit underordnade SJ, och inte något länstrafikbolag, om jag fattat det rätt, eftersom det är de som haft trafiken på sträckan, och Rikstrafiken stått som överman.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 27 januari 2009, 16:37:43 PM

Om jag fattat det rätt har Blekingetrafiken finansierat/hyrt ytterliggare ett Öresundståg för att klara trafiken på aktuell bana.


http://www.blekingetrafiken.se/Om_Blekingetrafiken/Nyheter/606/

I texten skils det mellan "avtal" när det gäller tågtrafiken och "upphandling" när det gäller busstrafiken. Det kan inte tolkas på annat sätt än tt man inte upphandlat av SJ utan träffat ett avtal om biljettgiltighet m m.
Det står ordagrant Blekingetrafiken har skaffat ett Öresundståg för trafiken mellan Karlskrona och Emmaboda. Inte att de finansierat eller hyrt det. Lösningen i verkligheten har jag redan beskrivit.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Sundås

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 januari 2009, 16:48:20 PM
I texten skils det mellan "avtal" när det gäller tågtrafiken och "upphandling" när det gäller busstrafiken. Det kan inte tolkas på annat sätt än tt man inte upphandlat av SJ utan träffat ett avtal om biljettgiltighet m m.
Det står ordagrant Blekingetrafiken har skaffat ett Öresundståg för trafiken mellan Karlskrona och Emmaboda. Inte att de finansierat eller hyrt det. Lösningen i verkligheten har jag redan beskrivit.

Men enligt deras hemsida så "äger" de fyra Öresundståg, för trafik på kustbanan. Det borde med andra ord inte vara omöjligt att de kan ha köpt ett till.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sundås skrivet 27 januari 2009, 16:54:29 PM
Men enligt deras hemsida så "äger" de fyra Öresundståg, för trafik på kustbanan. Det borde med andra ord inte vara omöjligt att de kan ha köpt ett till.

Nej, de ägde fyra X32K redan från början. Det var dessa som hyrdes ut fram till sommaren 2007 till Rikstrafiken tillsammans med tre likadana tillhöriga Skånetrafiken för trafik på Kust-till-kust. De har sedan byggts om till i stort sett vanliga Öresundståg (X31K eller ET) och ingår i samma omlopp som alla andra Öresundståg Det är alltså de Öresundståg som ägs av DSB, Skånetrafiken och Hallandstrafiken. I detta ingår också 3 av de Öresundståg som SJ äger. Dessa avser att täcka trafiken Kalmar-Alvesta och Karlskrona-Emmaboda.
SJ:s fyra övriga används i SJ:s egen trafik Göteborg-Köpenhamn.
Ursäkta att det blev mycket järnväg här men det kan ju vara bra att få saken klarlagd, eftersom den trots allt har viss anknytning till busstrafik. Det här är komplicerat och det blir inte lättare när man börjar förklara det.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Sundås

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 januari 2009, 17:10:58 PM
Nej, de ägde fyra X32K redan från början. Det var dessa som hyrdes ut fram till sommaren 2007 till Rikstrafiken tillsammans med tre likadana tillhöriga Skånetrafiken för trafik på Kust-till-kust. De har sedan byggts om till i stort sett vanliga Öresundståg (X31K eller ET) och ingår i samma omlopp som alla andra Öresundståg Det är alltså de Öresundståg som ägs av DSB, Skånetrafiken och Hallandstrafiken. I detta ingår också 3 av de Öresundståg som SJ äger. Dessa avser att täcka trafiken Kalmar-Alvesta och Karlskrona-Emmaboda.
SJ:s fyra övriga används i SJ:s egen trafik Göteborg-Köpenhamn.
Ursäkta att det blev mycket järnväg här men det kan ju vara bra att få saken klarlagd, eftersom den trots allt har viss anknytning till busstrafik. Det här är komplicerat och det blir inte lättare när man börjar förklara det.


Tack för alla klargöranden. Det är en himla soppa med Rikstrafiken. ;)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sundås skrivet 27 januari 2009, 17:53:40 PM
Tack för alla klargöranden. Det är en himla soppa med Rikstrafiken. ;)

Ja, och inte blev det bättre sedan Rikstrafiken drog sig ur det här i början av den här månaden. :) SJ AB kör alltså i dag den här trafiken som kommersiell men med stöd från länsbolagen utmed sträckan. Stödet skall väl motsvara värdet på de periodkort som gäller på tågen men 17 vet. Jag tror bara det är ett sätt att slippa upphandling. SJ har dock förbundit sig att köra ett visst antal tåg ett antal år framåt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 januari 2009, 17:10:58 PM
Nej, de ägde fyra X32K redan från början. Det var dessa som hyrdes ut fram till sommaren 2007 till Rikstrafiken tillsammans med tre likadana tillhöriga Skånetrafiken för trafik på Kust-till-kust. De har sedan byggts om till i stort sett vanliga Öresundståg (X31K eller ET) och ingår i samma omlopp som alla andra Öresundståg Det är alltså de Öresundståg som ägs av DSB, Skånetrafiken och Hallandstrafiken. I detta ingår också 3 av de Öresundståg som SJ äger. Dessa avser att täcka trafiken Kalmar-Alvesta och Karlskrona-Emmaboda.
SJ:s fyra övriga används i SJ:s egen trafik Göteborg-Köpenhamn.
Ursäkta att det blev mycket järnväg här men det kan ju vara bra att få saken klarlagd, eftersom den trots allt har viss anknytning till busstrafik. Det här är komplicerat och det blir inte lättare när man börjar förklara det.


Fast det är bara två av SJ:s tågsätt som används i Ö-tågstrafiken, 4330 o 4331, medan fem används till främst Västkustbanan.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 27 januari 2009, 19:04:34 PM
Fast det är bara två av SJ:s tågsätt som används i Ö-tågstrafiken, 4330 o 4331, medan fem används till främst Västkustbanan.

Är det inte två för Alvesta-Kalmar och ett för Karlskrona-Emmaboda? Den uppgiften har i alla fall stått i Postvagnen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 januari 2009, 19:34:44 PM
Är det inte två för Alvesta-Kalmar och ett för Karlskrona-Emmaboda? Den uppgiften har i alla fall stått i Postvagnen.

Har den? Jag litade på denna uppgift i nämnda forum i alla fall.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 27 januari 2009, 23:26:22 PM
Har den? Jag litade på denna uppgift i nämnda forum i alla fall.

Ja, det var den uppgiften som jag feltolkade när jag läste den förra gången. Men det är ju naturligtvis som du skriver.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bjalle

Citat från: Sundås skrivet 26 januari 2009, 22:10:28 PM


Min personliga åsikt är att bussen klär bra mycket bättre i den här lacken än i KLT-lack! :)



// Sundås

Och min är precis tvärtom ;D