Cykelhållare på buss

Startat av Ingwar Åfeldt, 31 december 2008, 21:05:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JB

Citat från: Björn Ax skrivet 31 december 2008, 21:30:28 PM
ja alla regionbussar här i uppsala ska ha cykelhållare. Men på det år jag körde för swebus så fick jag cyklar max 2 ggr.

Tycker det är trevligt att det finns. Normalt tar jag inte med mig cykeln när jag åker buss, men jag har utnyttjat det och då var det helt underbart. Enda sättet för mig att ta mig vidare från busshållplatsen om jag inte skulle beställt en taxi.

/Jonas

Ersa

#16
Cykelhållare fram är inte fel alls i stadstrafik. :)
Synd att det nästan bara är Västerås som använder sig av dem.

Man kan få på en cykel fram på en Jonckheere av 2001 års modell, bara man vill:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/V/VL/600/slides/VL_648_ROB442_Vasteras_081120c.html

Lars Borgemo

- Och här på en modern amerikansk spårvagns-wannabe på Orange Line i Los Angeles:


Sundås

Hos Dacke Buss ska alla bussar som körs för KLT utrustas med dragkrok, för att man ska kunna sätta dit en cykelhållare vid behov. Enklare så än att man ska ha dem fasta, då de ofta rostar.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Martin Maltkvist

Citat från: LarryB skrivet 12 januari 2009, 13:46:42 PM
- Och här på en modern amerikansk spårvagns-wannabe på Orange Line i Los Angeles:


Och jag som trodde att Los Angeles var nästan befriat från kollektivtrafik...
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

tobias-säffle2000

Citat från: Optimal skrivet 05 januari 2009, 19:01:20 PM
Har änns stadsbussar (Utom B9S) bagageutrymme  :P
oj då nej det fins nog inte :) ja så är det att på stadsbussarna tar inte cyklar det gör bara lansort med cykelhållare eller i bagageutrymet så är det  ;)

Ingwar Åfeldt

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 12 januari 2009, 17:52:04 PM
Och jag som trodde att Los Angeles var nästan befriat från kollektivtrafik...


Nej, inte alls. De har pendeltåg, tunnelbana, light rail och bussar.
Linjekarta.

M v h
Ingwar

preacher

Om jag inte missminner mej så slopade Blekingetrafiken kravet på cyckelhållare vid förra upphandlingen.Jag tror att skälet var att tidtabellen var så tight att tid inte finns till att hantera cyklarna.Och då det bara går låggolvare i trafik här så finns det ju inte heller nått bagagerum.
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Simon Bertilsson

Det här med cykelhållaren på framsidan. Tycker det verkar lite märkligt faktiskt. Vad är grejen med att inte ha den bak som man brukar? Hur kan det vara lagligt, med tanke på krocksäkerheten?

Ingwar Åfeldt

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 26 januari 2009, 00:10:04 AM
Det här med cykelhållaren på framsidan. Tycker det verkar lite märkligt faktiskt. Vad är grejen med att inte ha den bak som man brukar? Hur kan det vara lagligt, med tanke på krocksäkerheten?


Fördelen med cykelhållare fram är att föraren har överblick över dem. Riskerar inte att åka ifrån någon som hänger på eller tar av en cykel baktill. Den vanliga monteringen av cykelhållare förr var framtill.

M v h
Ingwar