Cykelhållare på buss

Startat av Ingwar Åfeldt, 31 december 2008, 21:05:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingwar Åfeldt

Något som förundrat mig när jag ser bussar i Sverige är avsaknaden av cykelhållare. Förr hade ju de flesta bussar som gick i landsortstrafik cykelhållare. Vanligen på fronten. Men jag kan inte ens påminna mig när jag senast såg en buss i Sverige med cykelhållare. Samtidigt så har t ex praktiskt taget alla stadsbussar i Phoenix, Arizona, med förstäder cykelhållare och de används dagligen. Amerikaner anses ju ta bilen vart de än ska så det borde ju vara tvärtom.


Svårt att se, men det sitter en cykelhållare på stötfångaren.



Lätt att se, ingen cykelhållare. Linköping 30 Augusti 2008.



Buss av senaste modell i Phoenix, New Flyer C40LFR, 27 December 2008. Cykelhållare på fronten.



Buss av lite äldre modell, NABI 40LFW, med cykelhållare och cykel.

Så min fråga är, varför har man slopat cykelhållarna på svenska bussar?

M v h
Ingwar






Thomas Bergstam

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 31 december 2008, 21:05:14 PM
.
.
.

Så min fråga är, varför har man slopat cykelhållarna på svenska bussar?

M v h
Ingwar



Tippar på att Bilprovningen inte godkänner det......



HB

Många län runt om i Sverige har cykelhållare på bussarna. Det är väl framförallt storstadsområdena som inte har det. Och vi kanske ska vara glada för att inte blåbusslinje 4 i Stockholm har cykelställ bak. Den är nog långsam som de är redan...

Björn Ax

ja alla regionbussar här i uppsala ska ha cykelhållare. Men på det år jag körde för swebus så fick jag cyklar max 2 ggr.

Bussmicke

Blir så även på Gotlandsbuss?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

#5
I Västmanland har många bussar cykelhållare fram. Procentuellt är andelen nog högre än i andra län.
I Uppland har en hel del UL-bussar cykelhållare bak.

Även i Dalarna finns det cykelhållare bak:


Peter Erret




Även i SL-trafiken förekommer det buss med cykelhållare. Swebus Tyresö.

HJP

#7
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 31 december 2008, 21:05:14 PM
Något som förundrat mig när jag ser bussar i Sverige är avsaknaden av cykelhållare. Förr hade ju de flesta bussar som gick i landsortstrafik cykelhållare. Vanligen på fronten. Men jag kan inte ens påminna mig när jag senast såg en buss i Sverige med cykelhållare. Samtidigt så har t ex praktiskt taget alla stadsbussar i Phoenix, Arizona, med förstäder cykelhållare och de används dagligen. Amerikaner anses ju ta bilen vart de än ska så det borde ju vara tvärtom.


Svårt att se, men det sitter en cykelhållare på stötfångaren.

Så min fråga är, varför har man slopat cykelhållarna på svenska bussar?

M v h
Ingwar
****
Mycket bra fråga.
I dessa energibesparings-, mindre-CO-utsläpps-, och må-bättre-motionera-mera-tider, så borde det närmast vara en självklarhet med cykelhållare.

HJP

Ingwar Åfeldt

Uppenbarligen finns det betydligt fler bussar med cykelhållare än vad jag trodde. Jag har helt klart inte haft ögonen tillräckligt öppna vid mina Sverigebesök. Det verkar dock vara en klar trend att ha hållarna baktill istället för framtill.

M v h
Ingwar

yngrot

Skåne är väl det län som har flest cykelställ det vill ju till att den som ska ta av cykeln verkilgen ser till att föraren får reda på det ...annars kan man känna sig blåst på sin cykel,.. ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mikael T Nilsson



Tack för den trevliga CF-bilden. Här är en bild på en av Swebus UL-vagnar med cykelställ. Vid fototillfället avvaktade bussen avgång på UL 838 från Tierp mot Gävle.
OBS, bilden är tagen 2000, inte 1999, som bildtexen anger.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jan

Samtliga gula Swebussar i norra Skåne har Cykelhållare, även de senaste MAN 6701-6732. Motsvarande bussar i Malmö har det inte 6666-6700. Arriva, Bergkvarabuss samt IsakssonKarlsdson har det inte i NV Skåne.
I branschen 37 år

MrX

Det är inte bara 5396 som har kvar cykelhållaren i Tyresö, någon av 4423-4425 har det med. En ytterligare anledning till att de försvunnit i framförallt storstadsområden är den att hållaren blir handtag att åka med bakpå bussen med. Kallas det inte bussgliding? Fullständigt livsfarligt men otroligt respektingivande bland tonåringar. Som jag förstått det så försvinner cykelhållarna fort för att undvika sådana företeelser.

tobias-säffle2000

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 31 december 2008, 21:05:14 PM
Något som förundrat mig när jag ser bussar i Sverige är avsaknaden av cykelhållare. Förr hade ju de flesta bussar som gick i landsortstrafik cykelhållare. Vanligen på fronten. Men jag kan inte ens påminna mig när jag senast såg en buss i Sverige med cykelhållare. Samtidigt så har t ex praktiskt taget alla stadsbussar i Phoenix, Arizona, med förstäder cykelhållare och de används dagligen. Amerikaner anses ju ta bilen vart de än ska så det borde ju vara tvärtom.



Lätt att se, ingen cykelhållare. Linköping 30 Augusti 2008.

ja vi här i Linköping slänger in cyklar i bagageutrymet på våra stadsbussar men fins dock cykelhållare på landorts bussarna :)

Optimal

Citat från: tobias-säffle2000 skrivet 05 januari 2009, 18:56:10 PM
  ja vi här i Linköping slänger in cyklar i bagageutrymet på våra stadsbussar men fins dock cykelhållare på landorts bussarna :)

Har änns stadsbussar (Utom B9S) bagageutrymme  :P