Huvudmeny

Vega Tema.

Startat av Möllers, 29 november 2008, 02:23:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 01 december 2008, 09:31:57 AM

Det är ju en specfråga hur bussen skall se ut ivändigt och i B-Ls fall hade Västtrafik krav på den klädsel ,tyvärr för den är väldigt ful nuförtiden ingen slitstyrka alls i den.. :P

Jag såg ironin. Men det torde väl bara vara BL som tror att en stolsklädsel i en tätortsbuss skall klara sig i mer än 13 år.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Fast just denna klädsel sitter ju i en förortsbuss... stadsbussarna har ett annat tyg som B-L själva beställde från början den rosa varianten och numera blå... vilken för övrigt kommer att bli blå även på våra MaxCi..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 01 december 2008, 14:09:38 PM
Fast just denna klädsel sitter ju i en förortsbuss... stadsbussarna har ett annat tyg som B-L själva beställde från början den rosa varianten och numera blå... vilken för övrigt kommer att bli blå även på våra MaxCi..

Jo, jag medger att jag förväxlade trådarna. Jag trodde att den fortfarande handlade om BL:s MaxCi som nu skall kläs om efter 13 år enligt vad du skrev häromdagen. BL:s Vegor är från 2001 och klädseln har varit sliten länge. Så där kan man inte annat än hålla med om att kvaliteten har varit dålig.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan B

Citat från: Svemicke skrivet 30 november 2008, 18:51:56 PM
Vagn 54 till 64 vet jag är 8700. 72 är väl 8500?

Pga kvalitetsproblem (bla strul med medspårande boggihjul som jag skrev tidigare) så bytte Volvo in Vegorna mot 8700 under 2005. 74 har som sagt stel boggi och fungerade därmed bättre. Vill ändå minnas att den var tänkt att avyttras från början men togs till nåder, liten reservation dock för att minnet kan svika. 71-73 är som Måns skriver 8500 årgång 2003, ursprungligen grönlackade, numera blå med Grön Express-stripe.

Johan B

Citat från: Svemicke skrivet 30 november 2008, 21:11:56 PM
Det med kylaren bakom bakaxeln på höger sida istället för i mitten på vänster sida är väl en årsmodellfråga? Borås Lokaltrafik 213-227 har kylaren på vänster sida medan 260-263 har den på höger sida. Även Swebus 5xxxx-serie hade kylaren till höger medan 4xxxx-serien hade den på vänster sida. Har även sett Säffle-karosser med kylaren till höger.

Nej det är jag inte så säker på. Tror kylarplaceringen är en spec.fråga. Finns olika varianter oavsett årsmodell. Har du kylaren på vänster sida ges möjlighet till tredje dörr men bagageutrymmet försvinner. Vill du ha bagageutrymme hamnar kylaren på högersidan men då kan man av rimliga orsaker inte ha en tredje dörr. På B12 har ju Volvo löst det genom att sätta kylaren längst bak till vänster, en kombination som inte fanns till B10BLE.


yngrot

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 december 2008, 14:58:12 PM
Jo, jag medger att jag förväxlade trådarna. Jag trodde att den fortfarande handlade om BL:s MaxCi som nu skall kläs om efter 13 år enligt vad du skrev häromdagen. BL:s Vegor är från 2001 och klädseln har varit sliten länge. Så där kan man inte annat än hålla med om att kvaliteten har varit dålig.




Se där Staffan du vimsar till det du oxå precis som jag ... ;D ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 december 2008, 14:58:12 PM
Jo, jag medger att jag förväxlade trådarna. Jag trodde att den fortfarande handlade om BL:s MaxCi som nu skall kläs om efter 13 år enligt vad du skrev häromdagen. BL:s Vegor är från 2001 och klädseln har varit sliten länge. Så där kan man inte annat än hålla med om att kvaliteten har varit dålig.
Varför i h-e skall man klä om bussar som snart skall avyttras?

Staffan, vi pratar Vega här. Inte MaxCi. ;)
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Johan B skrivet 01 december 2008, 16:54:35 PM
Nej det är jag inte så säker på. Tror kylarplaceringen är en spec.fråga. Finns olika varianter oavsett årsmodell. Har du kylaren på vänster sida ges möjlighet till tredje dörr men bagageutrymmet försvinner. Vill du ha bagageutrymme hamnar kylaren på högersidan men då kan man av rimliga orsaker inte ha en tredje dörr. På B12 har ju Volvo löst det genom att sätta kylaren längst bak till vänster, en kombination som inte fanns till B10BLE.
Intressant! Trodde det var en årsmodellfråga. Scania gjorde ju så. CN 112 hade inget kylargaller efter bakaxeln, medan CN 113 fick det. Fast det gällde väl bara dieselbussar?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 december 2008, 21:51:46 PM
Kylarplacering efter bakhjulet är inte speciellt lyckat på bussar som går mkt på grusvägar eller på välsandade/grusade vintervägar.

Jmf bara med -70 o -80 talets kylarbyten på BR/CR 111, Jämtlandsförarna kanske minns problemen med BR 111:orna... :(
Ja, Scania flyttade fram kylaren till vänster sida framför bakaxeln på 112:orna.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Måns Johannesson

Citat från: Johan B skrivet 01 december 2008, 16:49:08 PM
Pga kvalitetsproblem (bla strul med medspårande boggihjul som jag skrev tidigare) så bytte Volvo in Vegorna mot 8700 under 2005. 74 har som sagt stel boggi och fungerade därmed bättre. Vill ändå minnas att den var tänkt att avyttras från början men togs till nåder, liten reservation dock för att minnet kan svika. 71-73 är som Måns skriver 8500 årgång 2003, ursprungligen grönlackade, numera blå med Grön Express-stripe.
Och dessa är som sagt inte de första vagnarna som hade dessa nummer på grön express:
De första vagnarna var blåmålade insatsvagnar för grön express:
71 RLD358 Scania L94IB4x2 Irizar Intercentury, fd 163, senare 45
72 och 73 Scania L113CLB Carrus Fifty f.d. 152 och 155, urs Ödåkra buss. Omnumrerade 151 resp 154
De två sistnämda ersattes snart av två grönmålade 2-axliga expressbussar:
72 SRW136 Volvo B12BLE Carrus 8700 f.d. Demobuss, omnumrerad 20
73 SWX820 Volvo 8500 grön   f.d. Demobuss, omnumrerad till 410

/Måns

Svemicke

Citat från: Måns Johannesson skrivet 03 december 2008, 15:25:42 PM
Och dessa är som sagt inte de första vagnarna som hade dessa nummer på grön express:
De första vagnarna var blåmålade insatsvagnar för grön express:
71 RLD358 Scania L94IB4x2 Irizar Intercentury, fd 163, senare 45
72 och 73 Scania L113CLB Carrus Fifty f.d. 152 och 155, urs Ödåkra buss. Omnumrerade 151 resp 154
De två sistnämda ersattes snart av två grönmålade 2-axliga expressbussar:
72 SRW136 Volvo B12BLE Carrus 8700 f.d. Demobuss, omnumrerad 20
73 SWX820 Volvo 8500 grön   f.d. Demobuss, omnumrerad till 410

/Måns
De Scania som kom från Ödåkra, var det de som användes på linje 220 mellan Landskrona och Höganäs?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -