Jag hör hemma i Lund men vickar i Hässleholm... [1 bild]

Startat av Andreas Ljungqvist, 09 juli 2007, 22:04:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas Ljungqvist

Bergkvarabuss 339 hör hemma i Lundtrafiken men visade idag sig i Hässleholm...


Niklas Bygdestam

Den bussen är udda. Det är den enda av Lunds stadsbussar som inte är gasbuss. Den skiljer sig även invändigt med annorlunda stolar som föresten är betydligt bekvämare än de normala stolarna som annars finns i Lunds bussar. Stolarna har även säkerhetsbälten vilket jag upplever som lite komiskt i en stadsbuss. Den här bussen har visst fått vikariera i andra städer förut. Den var visst och vikarierade i Blekinge ett tag

Det enda jag inte begriper är varför de beställde denna buss och vad den var avsedd för. Varför man köpte en enda dieselbuss och jag förstår inte heller varför man valde denna avvikande inredning. Kanske någon här som vet varför?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

virtual1

O här har vi den 'i sin naturliga miljö' för inte alltför längesen heller =)


Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 juli 2007, 22:09:49 PM
Den bussen är udda. Det är den enda av Lunds stadsbussar som inte är gasbuss. Den skiljer sig även invändigt med annorlunda stolar som föresten är betydligt bekvämare än de normala stolarna som annars finns i Lunds bussar. Stolarna har även säkerhetsbälten vilket jag upplever som lite komiskt i en stadsbuss. Den här bussen har visst fått vikariera i andra städer förut. Den var visst och vikarierade i Blekinge ett tag

Det enda jag inte begriper är varför de beställde denna buss och vad den var avsedd för. Varför man köpte en enda dieselbuss och jag förstår inte heller varför man valde denna avvikande inredning. Kanske någon här som vet varför?

Svaret är väl det som ligger i bilden att bussen var avsedd att kunna användas även på andra orter där Bergkvarabuss har tätortstrafik. Var den inte uppe i Karlskrona under uppstarten innan de nya Mercorna levererats. I varje fall såg jag den vid Bergkvarabuss i Kalmar den 14 juni 2006 för att Blekinge-utrustas.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

virtual1

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 juli 2007, 22:09:49 PM
Den bussen är udda. Det är den enda av Lunds stadsbussar som inte är gasbuss. Den skiljer sig även invändigt med annorlunda stolar som föresten är betydligt bekvämare än de normala stolarna som annars finns i Lunds bussar. Stolarna har även säkerhetsbälten vilket jag upplever som lite komiskt i en stadsbuss. Den här bussen har visst fått vikariera i andra städer förut. Den var visst och vikarierade i Blekinge ett tag

Det enda jag inte begriper är varför de beställde denna buss och vad den var avsedd för. Varför man köpte en enda dieselbuss och jag förstår inte heller varför man valde denna avvikande inredning. Kanske någon här som vet varför?

Kanske den var avsedd för Swebus? - kollar man chassinumret så ligger det i linje med alla övriga Citaro som Swebus kör med i Lund!

Sundås

Jo det stämmer att den varit i Karlskrona!

Jag har för mig att den i första hand ska vara reservbuss i Lund. Att den sedan skickas runt lite överallt när den inte behövs där är väl ganska naturligt :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

bjalle


Walter

Citat från: virtual1 skrivet 09 juli 2007, 22:29:47 PM
Kanske den var avsedd för Swebus? - kollar man chassinumret så ligger det i linje med alla övriga Citaro som Swebus kör med i Lund!

Men det är ju inga stadsbussar precis, dom går ju som pendel Malmö-Lund
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Andreas Ljungqvist


bjalle

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 10 juli 2007, 04:43:36 AM
Vilken ersätter den??

Vet inte riktigt..Har inte varit där tillräckligt mycket för att ha kommit underfund med det

virtual1

Citat från: Walter skrivet 09 juli 2007, 23:24:15 PM
Men det är ju inga stadsbussar precis, dom går ju som pendel Malmö-Lund

Citaron är väl en utpräglad stadsbuss skulle jag säga, sen att man väljer att köra den som pendelbuss
får väl stå för skånetrafiken! :-)

Peter L

Citat från: virtual1 skrivet 10 juli 2007, 08:25:09 AM
Citaron är väl en utpräglad stadsbuss skulle jag säga, sen att man väljer att köra den som pendelbuss
får väl stå för skånetrafiken! :-)

Visst är det en stadsbuss, samma kan väl egentligen sägas om de nya MAN-bussarna.

Å andra sidan kan trafiken mellan Malmö och Lund samt den mellan Staffanstorp-Lund-S.Sandby i det närmaste betraktas som stadstrafik så det fungerar väl ändå.


Peter L

Citat från: Walter skrivet 09 juli 2007, 23:24:15 PM
Men det är ju inga stadsbussar precis, dom går ju som pendel Malmö-Lund

Med lite petimetervarning så går de i huvudsak som pendel 166 mellan Staffanstorp och S.Sandby. Om det finns bussar över kör de andra pendellinjer, t.ex. 137 och Malmö-Lund.

5593 (flyttad från Hässleholm) kör som vanlig regionbuss på Lommabuktens linjer till Lomma-Bjärred-Löddeköpinge.

Som region- och pendelbussar är det väl "egentligen" Mercedes Integro som gäller, tänk vad trevligt det hade varit... om inte kravet på lågentré hade funnits så!  :-\

aps

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 09 juli 2007, 22:04:49 PM
Bergkvarabuss 339 hör hemma i Lundtrafiken men visade idag sig i Hässleholm...
Trevlig bild!  :)
Jag ser att även denna har blivit avpilad.

Niklas Bygdestam

Citat från: aps skrivet 10 juli 2007, 17:05:09 PM
Trevlig bild!  :)
Jag ser att även denna har blivit avpilad.



Varför har man tagit bort pilarna på Lunds stadsbussar?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.