Vårgårdabuss 45, 46, 50, 58, 59 (BILDER)

Startat av Jonas Gustafsson, 02 oktober 2008, 23:28:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

 Med vetskap om att det kommit en del nytt till Vårgårdabuss tog jag en sväng till Alingsås efter jobbet igår. Jag hade turen att se alla bussar utom en som levererats 2007-2008 enligt Ulf Rådeströms hemsida. Idel Scanior med kaross av typ Vest Center och Contrast, en mycket vanlig kombination i Buss i Väst-världen.
Några dagar innan fotade jag dessutom i Göteborg en Temsa Opalin som inte finns med på Ulfs sida, i a f inte om man söker på Vårgårdabuss.
Jag tror inte någon av bussarna förekommit på Bussnack tidigare (i alla fall inte 50, 58 och 59).










En till sådan här med registrering BHO 571 skall finnas. En inte alltför vågad gissning är att den har nummer 57.





Det är lite svårt att förklara luckorna 47-49 och 51-56. Är dessa reserverade för kommande bussar tro? Vårgårdabuss har inte haft sådana luckor i nummerserien förut.
Värt att nämna är att BiV-numren på de nya Vestarna är återanvändningar:
45 = BiV 1064 (tidigare använt på nr 14)
46 = BiV 1063 (tidigare använt på nr 13)
58 = BiV 1061 (tidigare använt på nr 11)
59 = BiV 1052 (tidigare använt på nr 2)

//Jonas G

Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussmicke

Trevligt!

Jaha, då kan man inte misnka med 50 längre för att erhålla Vårgårdanummer..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jona

Trevliga bilder. Så ni har fått den fina och härliga, men dock så korta perioden som man får efter sommaren men före vintern som jag förstår kallas höst. Den ska visst vara riktigt färg-rik och vacker period och det verkar ju stämma när man ser dina bilder. För färg-rik och vackert var vad det var som jag ser.

Sedan kommer det och gå som med Umeås hockey-lag, Löven vissnar och faller till marken.... (OBS ironi)

/Jona
MVH Filosofen Jona

Jonas Gustafsson

Sista linjevagnen enligt mönstret BiV-nummer=Vårgårdanummer + 1050 var väl 23 (1073).
24-29 är beställnings- och skolbussar som inte har BiV-nummer.
30-41 som kom 2005 fick  Vårgårdanumret +1000 (dvs samma två slutsiffror), men nu är det inget samband alls mellan numren.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jonas Gustafsson

Citat från: Jona skrivet 02 oktober 2008, 23:37:07 PM
Trevliga bilder. Så ni har fått den fina och härliga, men dock så korta perioden som man får efter sommaren men före vintern som jag förstår kallas höst. Den ska visst vara riktigt färg-rik och vacker period och det verkar ju stämma när man ser dina bilder. För färg-rik och vackert var vad det var som jag ser.

Sedan kommer det och gå som med Umeås hockey-lag, Löven vissnar och faller till marken.... (OBS ironi)

/Jona

Tack! Jag tycker dessutom Västtrafikblått gör sig bra mot höstfärger.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Greger Larsson

Hej!

Kan inte 47-49 vara de bussar som övertogs från Hagelqvist 071001? Eller har de andra nummer?

/GL

Jonas Gustafsson

Citat från: Greger Larsson skrivet 02 oktober 2008, 23:42:35 PM
Hej!

Kan inte 47-49 vara de bussar som övertogs från Hagelqvist 071001? Eller har de andra nummer?

/GL

Bra förslag! Det kan också vara bussarna hos det andra dotterbolaget Ornunga Buss.
Kollade hemsidan, men numret syns ej på fotona av turistbussar märkta Ornunga eller Hagelqvist (det gör det däremot på fotona av de Vårgårda-märkta 17, 24 och 50).
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

yngrot

Nr 45 möter jag i bland i Borås resecentrum.. ofta med en förare från fd Alfredssons buss
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 03 oktober 2008, 13:03:16 PM
Nr 45 möter jag i bland i Borås resecentrum.. ofta med en förare från fd Alfredssons buss

Det stämmer bra det. Nr 45 är fast placerad på de turer som Buss i Väst kör på linje 550 Borås-Alingsås som underentreprenör till Borås Lokaltrafik. Föraren i fråga också. Jag antar att du tänker på den lille ljuse och synnerligen talföre mannen. Han följde väl med bussarna till Vårgårdabuss redan 1997 när Alfredssons Omnibustrafik gick i konkurs och åkte ur Buss i Väst och har kört fast på linje 500/550 sedan 2001. Snacka om att kunna varenda kurva på linjen, fast det är kunskap som behövs på den vägen.
Det företag som sedan gick under namnet Alfredssons Buss var egentligen Alfredssons Buss i Herrljunga (fd Samuelssons Buss i Ljung). Alfredssons Buss såldes sedan 2004 till Orusttrafiken, men Bengt Svenson friköpte än en gång Herrljunga-delen och driver den nu under namnet Busfab AB. Med en omsättning på 724 tusen kronor för 2007 är det väl närmast en hobbyverksamhet som huvudsakligen har bestått i en skolbuss i Herrljunga. När jag pratade med Bengt i våras var han osäker på om den skulle gå kvar från höstterminen 2008.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 oktober 2008, 16:53:15 PM
Det stämmer bra det. Nr 45 är fast placerad på de turer som Buss i Väst kör på linje 550 Borås-Alingsås som underentreprenör till Borås Lokaltrafik. Föraren i fråga också. Jag antar att du tänker på den lille ljuse och synnerligen talföre mannen. Han följde väl med bussarna till Vårgårdabuss redan 1997 när Alfredssons Omnibustrafik gick i konkurs och åkte ur Buss i Väst och har kört fast på linje 500/550 sedan 2001. Snacka om att kunna varenda kurva på linjen, fast det är kunskap som behövs på den vägen.



Ja en väldigt trevlig förare är det för några år sen hade vi rast samtidigt i Borås och snackade lite då...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Anders Lundén

Väcker upp en gammal tråd om Vårgårdabuss och hoppas på hjälp med några frågor.
Tack också till Jonas för bilderna, Vårgårda förekommer inte så ofta här.

I tråden nämns obesatta nummer 47-49 resp 51-57.
Någon som har klurat ut vilka bussar det kan vara?

Jag saknar nr 44 i min lista. Vad är det för buss?

Nya Contrasten BHO571 vilket inv.nr har den?

Övertagna från Hagelqvist har jag noterat;
DSS257 Volvo van Hool
SBE757 Volvo van Hool
Finns det fler?
Bor Hagelqvistbussarna kvar i Vedum eller finns de i Vårgårda?

Övertagns från Ornunga;
UAA131 Setra
AME820 Setra
samt en Mercedes Sunset. Någon som har reg-nr på den?
Bor Ornungabussarna kvar i Ornunga eller flyttat till Vårgårda?

2, 11-12 och 14-15 som blivit av med sina BiV-nr är de tagna ur linjetrafik för andra uppdrag? 95orna 11-12 o 14-15 kanske är för gamla?

Undrar till sist om Vårgårdabuss har fler stationeringar är Vårgårda, Alingsås, Borås(är det hos BL?) samt då ev Vedum resp Ornunga.

Jag tackar på förhand för hjälp med uppdateringar :)
Anders
Finns det fler Ornungabussar?

S Svensson



Undrar till sist om Vårgårdabuss har fler stationeringar är Vårgårda, Alingsås, Borås(är det hos BL?) samt då ev Vedum resp Ornunga.



[/quote]

Företaget kör skolturer i Borås kommun,stadsdelen Fristad.Därför finns det bussar uppställda i Fristad. I Borås kan det finnas bussar uppställda. I så fall står de vid järnvägsområdet(Jernhuset?) och godsmagasinet.Har själv sett buss där nyligen,men normalt skall det inte finnas linjevagnar i Borås längre. I  Alingsås finns de hos ett bilföretag.I Vårgårda på ett industriområde. I Södra Härene finns inga bussar. Troligen finns det bussar i Ornunga men i Vedum kan det finnas buss hos bussförare.

S Svensson

Påpekande: Höll på att glömma detta !

Har sett vid några tillfällen att det finns ett nr på sidan som INTE stämmer med Mobitec radionummer på några bussar. Några bussar har alltså olika individnummer och Mobitecnummer.

Jonas Gustafsson

Citat från: Anders Lundén skrivet 02 november 2008, 16:00:29 PM
Väcker upp en gammal tråd om Vårgårdabuss och hoppas på hjälp med några frågor.
Tack också till Jonas för bilderna, Vårgårda förekommer inte så ofta här.

I tråden nämns obesatta nummer 47-49 resp 51-57.
Någon som har klurat ut vilka bussar det kan vara?

Jag saknar nr 44 i min lista. Vad är det för buss?

Nya Contrasten BHO571 vilket inv.nr har den?

Övertagna från Hagelqvist har jag noterat;
DSS257 Volvo van Hool
SBE757 Volvo van Hool
Finns det fler?
Bor Hagelqvistbussarna kvar i Vedum eller finns de i Vårgårda?

Övertagns från Ornunga;
UAA131 Setra
AME820 Setra
samt en Mercedes Sunset. Någon som har reg-nr på den?
Bor Ornungabussarna kvar i Ornunga eller flyttat till Vårgårda?

2, 11-12 och 14-15 som blivit av med sina BiV-nr är de tagna ur linjetrafik för andra uppdrag? 95orna 11-12 o 14-15 kanske är för gamla?

Undrar till sist om Vårgårdabuss har fler stationeringar är Vårgårda, Alingsås, Borås(är det hos BL?) samt då ev Vedum resp Ornunga.

Jag tackar på förhand för hjälp med uppdateringar :)
Anders
Finns det fler Ornungabussar?

Jag har nu ett starkt belägg för att det är Ornunga- och Hagelqvist-bussar som besitter de saknade inventarienumren. Jag såg (i Partille!) en liten Mercedes från Ornunga buss som jag tyckte hade nummer 54. Tyvärr fick jag inte registreringen på pränt.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussmicke

AME820 fick jag på bild idag, vad heter den bussen? 5x?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.