En dag på Hölö-skroten. massa bilder ( neoplan fans varnas)

Startat av Jocke Selling, 09 september 2008, 19:24:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke Selling

Onsdagen förra veckan, gick swebus 4002 på sin sista resa, med destination Hölö-skroten.

Strax efter nio på förmiddagen, startades hon upp, och förbereddes in för den stora prövningen.

Det mesta tycktes ha plockats ur, och ev ersatts med trasigt, som tex...
...ett förarryggstöd ärvt från någon av de forna stadsbussarna 0559-0564,  som envist lutade sig framåt ( en defekt kolv)

Ville varken jag eller kollegan sitta trettonmil.
Varvid vissa justeringar genomfördes på innovativt maner.

Slutligen fick jag ta följe fordonet, och kunde således ta en sista depåbild


Aja baja, togs dock på ren spekulation, utan att släppa blicken från vägen, samt med en hand på ratten.

Och resultatet blev ju efter dessa premisser helt ok.

Vid ankomsten till hölö

Och följefordonet som vi sedan fraktade hem ett antal beg förarstolar i


Nu var det ju dags att se sig omkring.

1044,1052&1053 fanns även dessa här, verkade mycket fina och välbehållna.

Från mina egna trakter

I sällskap med 1777,1804 som tydligen inte lyckats bli sålda.
Många många fler stod uppradade, och inväntade detta otrevliga öde. (Jodå alla neoplan diggare - man får blunda ;))

Efter att bevittnat detta var det dags att åka hemåt, nu fick Göran köra, så jag kunde "leka" med kameran.

Denna mötte vi på väg mot samma öde


Samt två bonus experimentbilder


Cero

Trevligt reportage. En skrotad Neoplan tarvar väl nästan en öl!

Umeåscanian såg oförskämt fräsch ut. Ska den också skrotas eller väntar försäljning?


Niclas Rosenius



   Trevliga bilder.

   Tråkigt att se men sånt är livet.

    Bakom 7732 ser jag en av våra Sprinter. Var det nån av dom som vi sålt till Neoplan, JoSe?

   //Niclas

virtual1

Citat från: Cero skrivet 09 september 2008, 19:55:17 PM
Trevligt reportage. En skrotad Neoplan tarvar väl nästan en öl!

Umeåscanian såg oförskämt fräsch ut. Ska den också skrotas eller väntar försäljning?




Hade den väntat försäljning hade den stått på Busmarket, eller ännu troligare Bus Trade Center...

Björn Forslund

Sedan är det väl så att en del bussar slaktas för att få reservdelar att sälja österut. Skulle inte förvåna mig om delarna från en buss är värd mera i sig än en komplett buss!

Jocke Selling

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 09 september 2008, 21:28:59 PM

   Trevliga bilder.

   Tråkigt att se men sånt är livet.

    Bakom 7732 ser jag en av våra Sprinter. Var det nån av dom som vi sålt till Neoplan, JoSe?

   //Niclas

Den var busslinkmärkt, det var allt jag reflekterade över. Så om det var en fd GUb eller ej vet jag inte.

Neopland

#6
Varför skrotas Swebus 4002? Den är väl inte så förskräckligt gammal och sliten ut, vad är det för fel på den?

Sen den där SL bussen 7732 skulle man väl kunna laga upp och sälja billigt till GUB? De har ju sådana bussar av liknande årgång så en till billig begagnad skulle väl inte sitta helt fel? Det senare kanske Niclas Rosenius kan svara på?

Scania-ledbussen 1051 såg ut att vara i ett kanonskick, hoppas den slipper skrotpressen och hittar en köpare. Alla bussar som hamnar hos Aktiebolaget demonteringar behöver väl inte alltid skrotas?

Walter

Citat från: Neopland skrivet 10 september 2008, 14:43:12 PM
Varför skrotas Swebus 4002? Den är väl inte så förskräckligt gammal och sliten ut, vad är det för fel på den?

Sen den där SL bussen 7732 skulle man väl kunna laga upp och sälja billigt till GUB? De har ju sådana bussar av liknande årgång så en till billig begagnad skulle väl inte sitta helt fel? Det senare kanske Niclas Rosenius kan svara på?

Nej 4002 är inte gammal men på den svenska marknaden är den ointressant pga ålder och nya miljökrav i kontrakten. Sannolikt kommer den plockas på delar som säljs Österut, då man verkar bedömt möjligheten att sälja bussen komplett som obefintlig. 7732 har varit sorgebarn ända sedan dom var nya i Jönköping. Dom lär ingen vilja ha, jämför med Swebus B10LA/B7LA som även dom skrotas direkt även om dom bara är ca 10 år gamla. Kvaliteten är för låg.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Neopland

#8
Citat från: Walter skrivet 10 september 2008, 15:02:05 PM
Nej 4002 är inte gammal men på den svenska marknaden är den ointressant pga ålder och nya miljökrav i kontrakten. Sannolikt kommer den plockas på delar som säljs Österut, då man verkar bedömt möjligheten att sälja bussen komplett som obefintlig. 7732 har varit sorgebarn ända sedan dom var nya i Jönköping. Dom lär ingen vilja ha, jämför med Swebus B10LA/B7LA som även dom skrotas direkt även om dom bara är ca 10 år gamla. Kvaliteten är för låg.

Ja men jag har sett bussar i trafik som är betydligt äldre än 4002, till exempel de där SL-bussarna som kör mot Norrtälje och Rimbo. Vissa av dem är väl 93:or? Sen kan man väl konvertera motorn till ethanol eller biogas eller montera partikelfilter eller vad som saknas och på så vis möta miljökraven i kontrakten trots bussens ålder? Eftersom 4002 inte hittat någon köpare som komplett buss så måste den ju vara i ett ganska dåligt skick. GUB:s Scania-ledvagnar inv-nr 627-628 (årsmodell 1995) såldes för inte så länge sen kompletta till Tallinn och enligt tidigare trådar har åtminstone en av dem gått 30 varv runt Jorden och borde vara rättså sliten vid det här laget den också, men den gick hem hos TAK i Tallinn i alla fall...

robbes

#9
att montera filter etc hjälper ej i dag längre för att få förlänga miljözonerna utan det som styr är chassits årsmodell

Janne Rickman

Citat från: Cero skrivet 09 september 2008, 19:55:17 PM
Trevligt reportage. En skrotad Neoplan tarvar väl nästan en öl!

Umeåscanian såg oförskämt fräsch ut. Ska den också skrotas eller väntar försäljning?



Jag har en lite fundring på om de ev. skall byta motor på Umeå-vagnarna, dessa går ju på Etanol.
De är väl lite svårt att exportera etanolbussar.

/Janne

Peter Rost

#11
Säga  vad  man  vill  om  Neoplan, men  mitt  intyck  som  passagerare  var  att  dessa  gick  bättre  än  t.ex.  Omnicityn, som  känns  slöare.  Skrotades  7749-50? Hörde  att  dessa  två  var  "mindre  impopulära"  än  de  övriga.

/Peter

Janne Rickman

Citat från: JoSe skrivet 09 september 2008, 19:24:31 PM

Denna mötte vi på väg mot samma öde



Färdtjänstbussen är troligen f.d GUB 760 som Busmarket köpte för ett år sedan.

/Janne

Möllers

Tycker scania ALBen kunde swebus köpa eller Arriva i Landskrona den kunde ha kört linje 210 eller 217-218-240-241-242  :o

Neopland

#14
Citat från: Mattias Möller. skrivet 10 september 2008, 19:03:48 PM
Tycker scania ALBen kunde swebus köpa eller Arriva i Landskrona den kunde ha kört linje 210 eller 217-218-240-241-242  :o

Ja, jag tycker nästan Scania-bussen ser ny ut, ett motorbyte så borde den vara lättare att sälja.

Citat från: Janne Rickman skrivet 10 september 2008, 18:54:53 PM
Färdtjänstbussen är troligen f.d GUB 760 som Busmarket köpte för ett år sedan.

/Janne

Janne Rickman: Varför kan inte GUB köpa in Busslink 7732, renovera det som behöver renoveras och sedan ha den i vagnreservern? GUB har ju 6 till likadana vagnar så varför inte köpa loss några sådana här av Hölö? Det borde finnas flera som 7732 som är fullt funktionsdugliga men som ingen vill köpa. Vid en titt på vägverkets hemsida så är ju 7732 faktiskt skriven på Busmarket Sweden, och enligt en tidigare tråd flyttades den till Hölö på grund av platsbrist, inte för att den egentligen var i dåligt skick.

By the way, den skrotade Busslink 7737 såg ut såhär när den var i trafik: http://www.pbase.com/danh_henriksson/image/58029456

Såg inte så skabbig ut, men fotot är ju i och för sig tre år gammalt så mycket kan ha hänt under den tiden. Sen var de ju som tidigare nämnts inte av den bästa kvalitén, men i så fall borde ju de som vi har i Uppsala (som är exakt likadana, bara en annan motor) också skrotas? Eller gällde den dåliga kvalitén just de här vagnarna med denna motor? Kan tycka att de borde gå att rädda vissa av dem och ha dem i vagnreservern hos Uppsalabuss då de har liknande vagnar.