Huvudmeny

GUB 300-304

Startat av Niklas Bygdestam, 26 augusti 2008, 20:28:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: jocke skrivet 22 oktober 2008, 18:26:07 PM
Fullmatrisskyltarna kvar? Varför?

Numera brukar matrisskyltar sitta kvar på bussar som exporteras, och även på de flesta vagnar som anländer till Hölöskroten.

jocke

Där ser man. Till hölö med ett par rödingar och deala till sig en då :D

Kan man ha mycket skoj med hemma i fönstret :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Christian W


Rickard

#18
Jag minns när de där var nya. Då var jag bara 8 år gammal, jag åkte med pappa ner på stan och så kom en av dessa och de luktade nytt när chauffören öppnade dörren och pappa bara: "Åh den här bussen är helt ny! Vad roligt!" Det här är riktigt länge sen. Det roliga är bara att han har aldrig sagt så om någon annan ny bussmodell i Uppsala. Kanske för att dessa var så pass ovanliga mitt bland alla Neoplan (vilka fanns några stycken redan då) och Scania.

Christian W

Synd GUB köpte bara 300 - 304 och inga ledbussar. :'(

Rickard

Jag fattar inte varför alla på GUB gnäller på de här stackars bussarna, de har väl funkat bra? Kan någon kritiker gå in mera på detalj i hur de krånglar? Så vitt jag kan minnas har aldrig dessa bussar krånglat rent maskinellt i alla fall. Sen jobbar jag ju inte på GUB så jag vet ju inte så mycket mer än så, men att säga att det är inte skitbussar (som vissa faktiskt säger) och att man aldrig varit nöjd med dessa kan bara bero på en sak. Märket. Eftersom GUB säkert har en massa delar till Neoplan men inte till Volvo så blir Volvo dyrare i underhåll. Bara för det krånglar de inte. Det är kommunen som inte kan betala för kvalité bara. Men det gör ont för vissa att erkänna det. Åker hellre med dessa än till exempel de fyra år nyare 370-381 som skakar så man tappar huvudet. Om Volvo B10L nu är så dåliga, vilket jag lär få höra igen, varför är de då så vanliga i andra städer men inte här? I Norrköpings stadstrafik är nästan varenda buss en sån här.

Niklas Bygdestam

Citat från: Rickard skrivet 30 oktober 2008, 16:38:04 PM
Jag fattar inte varför alla på GUB gnäller på de här stackars bussarna, de har väl funkat bra? Kan någon kritiker gå in mera på detalj i hur de krånglar? Så vitt jag kan minnas har aldrig dessa bussar krånglat rent maskinellt i alla fall. Sen jobbar jag ju inte på GUB så jag vet ju inte så mycket mer än så, men att säga att det är inte skitbussar (som vissa faktiskt säger) och att man aldrig varit nöjd med dessa kan bara bero på en sak. Märket. Eftersom GUB säkert har en massa delar till Neoplan men inte till Volvo så blir Volvo dyrare i underhåll. Bara för det krånglar de inte. Det är kommunen som inte kan betala för kvalité bara. Men det gör ont för vissa att erkänna det. Åker hellre med dessa än till exempel de fyra år nyare 370-381 som skakar så man tappar huvudet. Om Volvo B10L nu är så dåliga, vilket jag lär få höra igen, varför är de då så vanliga i andra städer men inte här? I Norrköpings stadstrafik är nästan varenda buss en sån här.

Jag jobbar inte heller på GUB. Jag bara känner andra som gör det. Jag har inte heller kört varken 300-304 eller andra bussar av samma modell. När det gäller 300-304 har jag bara åkt i dessa

Av de jag pratat med på GUB har jag aldrig träffat på någon som direkt gillar bussarna. Vissa accepterar att köra de här bussarna medan andra avskyr dessa. Däremot har jag inte träffat på någon som gillar busstypen här i Uppsala. Har bara träffat förare som accepterar men inte mer. Det är riktigt att andra städer har betydligt fler bussar av den här typen. Där är de säkert också mer omtyckta

Hade man här i Uppsala haft en tradition att hålla sig till Volvo hade nog 300-304 var mer populära än de kom att bli. Då hade det funnits mer reservdelar till bussarna. Förarna hade också haft en helt annan vana vid Volvo än de har. Det är nog en av anledningarna till att den här busstypen är mer omtyckt i andra städer än i Uppsala

Jag tyckte att bussarna var sämre att åka i än jämnåriga Neoplan. Dels upplevde jag motorbullret som mer märkbart i 300-304 än Neoplan. Men jag tyckte också att inredningen kändes mer kall och steril. Neoplan upplever jag som lite mer ombonade på något sätt. Värst tyckte jag var belysningen i 300-304 som jag upplevde som väldigt kylig. I slutet av sin tid i trafik upplevde jag bussarna också som väldigt sunkiga. Sista gången jag åkte i en av de här bussarna var i våras. Bussen gick på linje 9. Inredningen kändes rätt sunkig. Dessutom var det minst ett fönster som hade fått vatten mellan glasen så det skvalpade vatten i fönsterrutan. Sånt ger väldigt dåligt intryck när man ser att det skvalpar vatten i rutan. Så totalt sett upplevde jag bussen som en trist och väldigt sunkig buss som sjöng på sista versen

Jag tror aldrig att bussarna kommer i trafik igen. De har gjort sitt i Uppsala. Alla som jag har pratat med som åtminstone verkar kunna lite om bussarna hos GUB säger att bussarna aldrig kommer att sättas i trafik igen. Så det finns egentligen bara två möjligheter kvar. Antingen säljs bussarna till ett annat land eller så går de till skrot. Vi får se vilket det blir
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Christian W


AO

Trevlig bussmodell att åka tycker jag.Tråkigt att Volvo slutade att tillverka låggolvsbussar med liggande motorer och nu bara bygger med stående motorer som bullrar betydligt mer...

Rickard

Citat från: AO skrivet 13 november 2008, 21:55:43 PM
Trevlig bussmodell att åka tycker jag.Tråkigt att Volvo slutade att tillverka låggolvsbussar med liggande motorer och nu bara bygger med stående motorer som bullrar betydligt mer...

Volvo B12B LE har väl liggande motor? Men det är i och för sig bara lågentré.