Huvudmeny

GUB 300-304

Startat av Niklas Bygdestam, 26 augusti 2008, 20:28:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Det har frågats om Volvobussarna GUB 300-304 i Uppsala

Har idag fått höra att de alltså är avställda och att det inte finns planer att sätta dessa i trafik igen. Tydligen vill de också undvika att ställa på dessa igen. Istället har de tydligen plockat vissa delar från dessa och satt in i andra bussar. Det måste alltså röra sig om delar som inte är speciella för Volvo utan även passar i andra bussar. De vill helst bli av med bussarna. De har aldrig varit nöjda med dessa, desutom är de numera sunkiga

Ingen visste om de någonsin sätts i tragfik igen eller inte men de försöker att se till att de aldrig ska användas mer. Man kan gissa på att med den synen på bussarna och eftersom bussarna är sunkiga och numera inte ens kompletta så kan man anta att bussarna aldrig kommer att användas i Uppsala mer utan säljs på sikt
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Ax

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 augusti 2008, 20:28:35 PM
Istället har de tydligen plockat vissa delar från dessa och satt in i andra bussar. Det måste alltså röra sig om delar som inte är speciella för Volvo utan även passar i andra bussar.

Det kan inte vara så att dom plockat kortmaskiner och biljettmaskiner från dom också??

Neopland

Vad är det mera man tagit från dessa bussar? Kommer de kanske rentav att skrotas?

Niklas Bygdestam

Citat från: hamre skrivet 26 augusti 2008, 20:34:07 PM
Det kan inte vara så att dom plockat kortmaskiner och biljettmaskiner från dom också??

Det frågade jag inte om men det skulle inte förvåna mig att det också är borta från de här bussarna. Vad jag förstod verkade det mer handla om delar till själva bussarna
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Ax

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 augusti 2008, 20:36:10 PM
Det frågade jag inte om men det skulle inte förvåna mig att det också är borta från de här bussarna. Vad jag förstod verkade det mer handla om delar till själva bussarna

Nej det skulle inte förvåna mig heller. Eftersom vad jag har förstått så är det brist på reserv maskiner.

Niklas Bygdestam

Citat från: Neopland skrivet 26 augusti 2008, 20:35:37 PM
Vad är det mera man tagit från dessa bussar? Kommer de kanske rentav att skrotas?

Jag vet inte riktigt. Jag är ingen tekniker, jag kan bara köra buss, inte laga dessa. Men tydligen har man i alla fall passat på att ta rätt på saker från bussarna när det passat och satt in i andra som behövt detta bättre
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Neopland

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 augusti 2008, 20:37:48 PM
Jag vet inte riktigt. Jag är ingen tekniker, jag kan bara köra buss, inte laga dessa. Men tydligen har man i alla fall passat på att ta rätt på saker från bussarna när det passat och satt in i andra som behövt detta bättre
Jag tänker för man tar väl inte delar från bussar som skall säljas vidare? Förutom kortmaskinerna och den där datorn som läser upp hållplatserna.

Fredrik Mattsson

Citat från: Neopland skrivet 26 augusti 2008, 20:40:55 PM
Jag tänker för man tar väl inte delar från bussar som skall säljas vidare? Förutom kortmaskinerna och den där datorn som läser upp hållplatserna.

ja, det är typ sådana delar som har plockats rörarde biljett utrustning och trivector.

Christian W


Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Neopland

#10
Citat från: Johan Hansson skrivet 01 september 2008, 17:59:15 PM
Tycker de liknar en gammal neoplan modell

Ja vissa likheter finns faktiskt. Men det är ju insidan som räknas, och jag tycker att dessa var mycket skönare att åka i än de motsvarande biogasdrivna Neoplan-modellerna av samma årgång, de var inte alls lika stötiga bland annat. Det enda som var lite irriterande var att det liksom ryckte vid starten, annars tyckte jag faktiskt att de var sköna att åka i. Sen hade de en speciell lukt invändigt också, luktade någon slags olja... men de har nog gjort sitt skulle jag tro, de har gått långt och har många år på nacken, så det är nog egentligen inte mer än rätt att de försvinner. Vi får verkligen hoppas att de första Neoplan-biogasbussarna försvinner snart de också, de är jävligt skabbiga numera de med och har också gått riktigt långt. Kanske skulle GUB ha ett jätteinköp under 2009 och rensa ut samtliga bussar ur serierna 260-265, 171-176 och 721-723 och ersätta med sprillans nya Omnicity/Omnilinkar och självklart MAN Lion's City? Sen vill jag gärna också att man skall byta klädsel och inredning på de nya bussarna, de där röda sätena och de röda väggarna är väldigt skrikiga. Den har förövrigt funnits på alla nya bussar sen 1998, kanske dags för ett byte där? Om jag får ge förslag: Blåa säten och mörkgröna väggar, dessa färger är väldigt harmoniska ihop och kommer ge GUB lugnare resenärer...  ;D

Christian W


Christian W


Niklas Bygdestam

Citat från: Christian W skrivet 22 oktober 2008, 17:19:57 PM
22 okt 2008 kl 15






Man kan faktiskt nästan se på bilderna att bussarna inte har rullat på ett bra tag nu. Och nästa gång de rullar lär det väl vara för att lämna Uppsala och skickas vidare mot nya okända öden...
Vi får väl se i vilket land de hamnar i snart. Kanske blir det Kazakstan eller något sånt
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

jocke

Fullmatrisskyltarna kvar? Varför?
Jag förändrar era liv med detta inlägg