Nya stadsbussar till Västervik? [bilder]

Startat av Becain, 01 augusti 2008, 13:18:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Becain

Hittade dessa hos Scania-återförsäljaren i Linköping idag. Eftersom det är samma återförsäljare i Västervik är det väl rimligt att anta att dessa två bussar är avsedda för Söne Buss i Västervik. Oskarshamn har en annan Scania-återförsäljare, som ju borde leverera bussarna dit.

Efter diskussionen nedan om nyans på bussarna lägger jag in samma bilder igen, men med en högre färgtemperatur som kompenserar för det kraftiga motljuset. Lämnar originalbilderna som jämförelse.

Ursprunglig bild



Ny bild


Ursprunglig bild


Ny bild

Mikael T Nilsson

Mycket trevliga bilder! Västervik har tidigare haft åtminstone en Scania OmniLink i stadstrafiken, Veolia Transport 2776.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bernt Talbrant

Citat från: Norrortsmicke skrivet 01 augusti 2008, 13:48:46 PM
Mycket trevliga bilder! Västervik har tidigare haft åtminstone en Scania OmniLink i stadstrafiken, Veolia Transport 2776.

Både 2775 och 2776 används normalt i stadstrafiken i Västervik.

Fredde

Mycket snyggt! Med AC och allt... :)

Men inget alternativt drivmedel va?


Anders i Vendelsö

Är det så att all stadstrafik inom Länstrafiken Kalmar nu får denna blå lack? Den är grymt snygg

Fredde

CitatÄr det så att all stadstrafik inom Länstrafiken Kalmar nu får denna blå lack? Den är grymt snygg

Visst är det så! Denna metalliclack är mycket snygg :)


Bernt Talbrant

Citat från: Anders i Vendelsö skrivet 01 augusti 2008, 21:35:46 PM
Är det så att all stadstrafik inom Länstrafiken Kalmar nu får denna blå lack? Den är grymt snygg

I Västervik har man haft den en tid på sina båda Omni. Reprisbild från häromdagen nedan.


Veolia 2775 på Spötorget i Västervik den 23 juli i år.

virtual1

Fast ngt är fel i dessa bilder om man inte ändrat lackfärgen, den här färgen på bilden påminner mer om Scanias egen blåa lack (jfr PTS-leden/fd Scania provbuss t.ex) - den färgen som finns på bussarna nu i Kalmar o Västervik är mer metallicgråblå, jfr bilden på 2775 här!

Fredde

Tittar jag på Bussmickes bilder på Swebus 54-vagnar i Kalmar så är det liknade nyans som på de nya Scaniorna. Men ja, Västerviksbussen har allt lite annan nyans va?

Så det inte blir som med Veolias Vest-bussar som fick lackeras om för de hade en för ljus nyans av KLT-gult...


virtual1

Citat från: Fredde_J skrivet 01 augusti 2008, 23:55:39 PM
Tittar jag på Bussmickes bilder på Swebus 54-vagnar i Kalmar så är det liknade nyans som på de nya Scaniorna. Men ja, Västerviksbussen har allt lite annan nyans va?

Så det inte blir som med Veolias Vest-bussar som fick lackeras om för de hade en för ljus nyans av KLT-gult...



Nja, jag har ju varit nere i Kalmar i år o jag kan inte påstå att den färgen på de bussarna ser ut som på bilden överst (eller ens nederst heller). Nu är bilderna nedan inte tagna i år, men ger nog en hyfsat korrekt bild av färgen ändå!




Yujin Zhang

#10
Citat från: virtual1 skrivet 01 augusti 2008, 23:51:10 PM
Fast ngt är fel i dessa bilder om man inte ändrat lackfärgen, den här färgen på bilden påminner mer om Scanias egen blåa lack (jfr PTS-leden/fd Scania provbuss t.ex) - den färgen som finns på bussarna nu i Kalmar o Västervik är mer metallicgråblå, jfr bilden på 2775 här!

Jag vet inte riktigt; slänger upp några av mina bilder så får ni se (och nej, meningen är inte att förstöra tråden med bildbombning av mina bilder):




EDIT: såg nu att virtual1 har också postat bilder.

virtual1

Fast dina o mina bilder har ganska lika färger Yujin, visar en bild på Scaniabussen (numera PTS) som mer liknar lackfärgen på de översta bilderna än Kalmarlacken!


Yujin Zhang

CitatFast dina o mina bilder har ganska lika färger Yujin, visar en bild på Scaniabussen (numera PTS) som mer liknar lackfärgen på de översta bilderna än Kalmarlacken!

Jo det är så sant. Kan det bero på att första bilden är mycket motsol medan andra bilden är tagen med solen bakom ryggen och (enligt min mening) ser mer ut KLTs nyans?

Mikael T Nilsson

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 01 augusti 2008, 16:16:09 PM
Både 2775 och 2776 används normalt i stadstrafiken i Västervik.
Tack för uppgiften!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Becain

Citat från: Yujin Zhang skrivet 02 augusti 2008, 00:11:40 AM
Jo det är så sant. Kan det bero på att första bilden är mycket motsol medan andra bilden är tagen med solen bakom ryggen och (enligt min mening) ser mer ut KLTs nyans?

Jag har lagt in bilderna igen längst upp i inlägget, men nu med högre färgtemperatur för att kompensera för motljuset. Tycker nyansen blev mer likt verkligheten när det blåa i bilden tonades ner.