Vad hände med de analoga bussarna???

Startat av Wetjo, 25 juli 2008, 04:40:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

robbes

dessa startproblem försvinner en hel del o man kör med färdskrivare o då digital sådan.

Sätt sig i fordonet slå på tändningen mata in kortet. utför manuella angivelser av vila etc.

ställ in stolen o ratten ta på bältet

sedan starta.


eller om man ej kör med färdskrivare slå på tändingen ställ in stol etc upp med kassa logga in på biljett maskinen o sedan starta

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Krille skrivet 29 juli 2008, 12:57:43 PM
Instämmer! Min startrutin är följande:
1. Vrid på tändningen.
2. Ansätt färdbromsen.
3. Släpp P-bromsen (vissa Volvo tar ganska god tid på sig att lossa)
4. På med bältet
5. Starta, kör i väg.

/K

När gör du säkerhetskontrollen??? ???
Och skall verkligen P-bromsen lossas INNAN man startar?

Optimal

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 28 juli 2008, 22:55:35 PM
Nej nej, folk har inte bett om bärgare pga poffljudet, däremot för att bussen inte startar.

Ja, ibland står det på en lapp, men väldigt ofta inte. Eller så sitter den inte alls på instrumentpanelen väl synlig när man är vid startnyckeln och härjar.

Okej. Men startar inte bussen så vrider man tillbaka till 0 läge å prövar igen, fungerar det inte då, titta så alla luckor är stängda och att växelväljaren står i N, fungerar det inte efter det, då kan man ringa RTL å fråga

Simon Bertilsson

#33
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 29 juli 2008, 15:30:14 PM
När gör du säkerhetskontrollen??? ???
Och skall verkligen P-bromsen lossas INNAN man startar?

Säkerhetskontroll gör man ju inte var gång, även om det lärs ut på trafikskolan.
Även jag är lite konfunderad över varför du lossar p-bromsen innan du startar motorn. Att starta är det första jag gör (utan att ansätta färdbromsen. Det finns ingen anledning. Däremot trampar jag ned kopplingen såvida det finns luft. Då får motorn lite mindre att jobba mot), så motoroljan får pumpas runt en liten stund innan man kör. Speciellt viktigt är detta på äldre motorer, men alla mår bra av det.
Kör jag en nyare bil som är utrustad med alkolås, så börjar jag med färdskrivaren eftersom alkolåset behöver en liten stund för att bli varmt.
Fast allra först startar jag frysaggregatet, men det är ju ingenting man gör i en buss. ;)

Karsten

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 29 juli 2008, 15:30:14 PM
När gör du säkerhetskontrollen??? ???


Det är inte alla garage som har rutinen att föraren gör säkerhetskontrollen. På Swebus i Stockholm är det speciell personal som utför den, på gott och ont.

Skalman

> Det är inte alla garage som har rutinen att föraren gör säkerhetskontrollen

Fast likväl är det föraren just för tillfället som bär ansvaret för att fordonet är
i skick. Det vore ytterligt intressant att få en rättstolkning på det där - än så
länge har jag inte sett något som skulle stödja teorin att någon annan kan
utföra kontrollen och därmed ta ansvaret.

Karsten

Citat från: Skalman skrivet 29 juli 2008, 21:13:26 PM
> Det är inte alla garage som har rutinen att föraren gör säkerhetskontrollen

Fast likväl är det föraren just för tillfället som bär ansvaret för att fordonet är
i skick. Det vore ytterligt intressant att få en rättstolkning på det där - än så
länge har jag inte sett något som skulle stödja teorin att någon annan kan
utföra kontrollen och därmed ta ansvaret.

Visst är det så. Men i interna dokument, som inte passar sig att lägga ut här, så förklarar arbetsgivaren hur man ska agera om farbror blå försöker lägga ansvaret för säkerhetskontrollen (som utförts av annan, underskrivet på lapp i bussen) på föraren.

yngrot

Att det är problem med datorstyrda saker är ju inte nått nytt men det kan ju bero på att företagen inte ger förarna ordentlig info/utbildning oftast står det ju bara en ny buss men man får inte veta hur man ska göra.. :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Optimal

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 29 juli 2008, 15:30:14 PM
När gör du säkerhetskontrollen??? ???
Och skall verkligen P-bromsen lossas INNAN man startar?

Handbromsen kan man ju lossa när man vill, så länge man håller nere färdbromsen eller något annat

Simon Bertilsson

Citat från: Optimal skrivet 30 juli 2008, 20:23:36 PM
Handbromsen kan man ju lossa när man vill, så länge man håller nere färdbromsen eller något annat

Jo, fast det är ju ingen mening med det. Bättre att ha fötterna fria så länge som möjligt.

robbes

Citat från: Optimal skrivet 30 juli 2008, 20:23:36 PM
Handbromsen kan man ju lossa när man vill, så länge man håller nere färdbromsen eller något annat

kan man verkligen det?
troligen ja på alla rampkopplade bussar om de är anslutna till luft.

Annars är det en fördel att starta o låta bussen bygga upp tryck INNAN man lossar handbromsen. Varför? jo den är nämligen trycklufts styrd o är trycket för lågt så slår säkerhetsventilen till o man får stå längre tid än nödvändigt. Detta  hör till grunderna i körkorts utbildningen

Ersa

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 29 juli 2008, 15:30:14 PM
När gör du säkerhetskontrollen??? ???

Från att den tidpunkt då man öppnar garagets ytterdörr (exakt då arbetstiden börjar) har man generöst nog hela fem minuter på sig att "stämpla in" i personaldatorn, gå in i värderummet för att hämta sin kassa, därefter leta rätt buss på rampen, ställan in stolar och ratt, starta upp bussen, köra ut, logga in biljettmaskin, logga in komradio samt ställa in C90. Därefter har man uppåt 12-17 minuter på sig att tomköra de 5-10 km tvärs igenom hela stan innan det är dags för första avgången.

"Säkerhetskontroll" är ett ord som sällan står med på körspecarna numera.