GUB:s nya bussar (massor av bilder)

Startat av Niclas Rosenius, 12 juni 2008, 20:23:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Fem nya leder och två kortvagnar sågs i höjd med Halmstad Norrut på E6 i dag på förmiddagen så de når nog snart till sin nya hemmaplan
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Björn Ax

Citat från: jocke skrivet 13 juni 2008, 12:34:41 PM
Fått för mig att volvokortisarna i 300 serien ska bort.

Nu vet jag inte varför men alla 300 bussar och några av dom äldsta gasbussarna har flyttats från depå området till ett område tvärs över gatan.

Kanske nån som kan säga varför detta har gjorts??

Fredrik Mattsson

Citat från: hamre skrivet 13 juni 2008, 23:19:29 PM
Nu vet jag inte varför men alla 300 bussar och några av dom äldsta gasbussarna har flyttats från depå området till ett område tvärs över gatan.

Kanske nån som kan säga varför detta har gjorts??

vild gissning, att få plats kanske...

Björn Ax

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 13 juni 2008, 23:40:44 PM
vild gissning, att få plats kanske...

Jo kanske det. Men om dessa vagnar ska användas varför står dom då där?
Har får mig att det var stängd grind och låst där också.

Stinsen

Citat från: hamre skrivet 14 juni 2008, 00:04:50 AM
Jo kanske det. Men om dessa vagnar ska användas varför står dom då där?
Har får mig att det var stängd grind och låst där också.

Behövs troligen inte under sommaren.

Jonas

Citat från: hamre skrivet 13 juni 2008, 23:19:29 PM
Nu vet jag inte varför men alla 300 bussar och några av dom äldsta gasbussarna har flyttats från depå området till ett område tvärs över gatan.

Kanske nån som kan säga varför detta har gjorts??

De är avställda under sommaren.

tobbe_uppsala

dom e snygga ;) serie 150- dom med kantig gaslåda e snygga och sköna dämpare dom har skönt motor ljud ;) ;Djag skulle vilja ha det ljudet på min bil ;);) ::)

Niclas Rosenius

Citat från: Z skrivet 14 juni 2008, 06:49:42 AM
De är avställda under sommaren.

   Eftersom trafik är ganska gles under sommartidtabellen så ställer man av ett visst antal bussar över sommaren. Sen att dom står inne på Slotts gamla område är för att bereda plats för dom nya bussar som kommer nu under sommaren. Hur det blir till hösten vet jag ej om dom kommer tillbaka i trafik och vart dom skall kunna stå på vårat garage. Det kommer säkert att lösa sig.

   //Niclas

Christer K

Hur är det med färdskrivare för bussar i stadstrafik?
Såg ingen på bilden vid förarplatsen.

/ Christer
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Johan B

Citat från: Christer K skrivet 15 juni 2008, 07:39:39 AM
Hur är det med färdskrivare för bussar i stadstrafik?
Såg ingen på bilden vid förarplatsen.

/ Christer

Sitter på panelen nere till höger vid fötterna (dvs utanför bild) om nu inte GUB valt att sätta den i panelen övanför föraren.

Niclas Rosenius

Citat från: Johan B skrivet 15 juni 2008, 09:10:16 AM
Sitter på panelen nere till höger vid fötterna (dvs utanför bild) om nu inte GUB valt att sätta den i panelen övanför föraren.

   Den sitter nere på höger sida där det verkar nästan ha blivit standard att sätta den nu för tiden.

   //Niclas

David S

Ser att MAN har gått ifrån att ha knappar vid växelväljaren. Hur pass vanligt är det med en liten ratt istället för knappar när man ska välja växel?

Nupski

Citat från: David S skrivet 16 juni 2008, 07:39:43 AM
Ser att MAN har gått ifrån att ha knappar vid växelväljaren. Hur pass vanligt är det med en liten ratt istället för knappar när man ska välja växel?

Scania CR 76 hade ju vred för att ställa växlarna mellan hem och bort. Har väl inte så stor betydelse om det sitter ett vred eller knappar.

Johan B

Citat från: David S skrivet 16 juni 2008, 07:39:43 AM
Ser att MAN har gått ifrån att ha knappar vid växelväljaren. Hur pass vanligt är det med en liten ratt istället för knappar när man ska välja växel?

Kommer bara på MAN och Neoplan så här som hastigast. Väljer man den tyska standardpanelen är det doch tryckknappar som gäller. Som Tomas säger sänns det ganska egalt vilken lösning tillverkaren valt, allt blir till syvende og sist en vanesak.

yuåiteru

Det som slog mig var; Vilken idiotlösning längst bak i den korta... Som trådskaparen skrev - det gäller att inte ha dåliga knän.

Dessutom gäller det att bussen står helt still när någon är i trappan. Ser ut att vara gjord perfekt för att någon förr eller senare ska snubbla/råka illa ut där

Men ni som kört bussarna.. Vad tycker ni om förarplatsen?