GUB:s nya bussar (massor av bilder)

Startat av Niclas Rosenius, 12 juni 2008, 20:23:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius


   Hej!

   Nu idag hade man lite mer tid att ta sig ner till jobbet för att kolla och att fota dom nya bussar som börjar komma. Det är hittils 2 korta (MAN NL313 Lion´s City) och 2 ledbussar (MAN NG313 Lion´s City G) som kommit. Det återstår 2 korta och 10 led till i denna leverans. Planeringen till nästa år när det gäller bussleverans är att det skall bli 20 st men hur fördelningen till dess är inte klart, varken om det blir diesel eller gasbussar, korta eller led.

   Till bilderna:

   Först börjar vi med en genomgång av ledbussen.

   Utsidan

   

   

   Så till förarplatsen

   

   Inredningen:

   Framifrån o bakåt i bussen

   

   Den ena barnvagnplatsen på högersidan:

   

   Den andra rakt in vid mittdörrarna

   

   Åhhh, hjälp nu måste man gå igenom den hemska tunneln  ;)

 

   Puuh, nu är jag igenom

   

   Ett lite snyggt MAN emblem på glasrutan vid ena dörren.

   

   Den bakersta delen från bakdörren o bakåt

   
   
   Ja, så här ser det ut bakifrån och framåt

   

    Ohhh, förlåt. Glömde ju att visa förarstolen med bälte också  8)

   

   Över till dom korta bussarna:

   Utsidan bakifrån

   

   Förarplatsen hoppar vi över för den ser precis lika dan ut som i ledbussen.

   Inredningen i denna mojäng

   Vi börjar i framändan och tittar bakåt

   

   Sen tar vi dom två barnplatserna också, samma placering som i ledvagnen.

   

   

    Från mittdörren och bakåt

 

   Uuups, här skall man nog inte ha dåliga knän för att ta sig upp.

   

    Men bra utsikt har man här uppifrån i alla fall över bussen.

   

   Och så här ser vi ut framifrån på utsidan

   

   Tack för mig för den här gången. En redogörelse om hur den korta går med 310 hk motor utan gas kommer efter min semester när dessa har kommit ut i trafik.

   //Niclas
   
   

   

Mathias Rickman

Hej Niklas

Vad finna buss bilder du har laggt upp.

76

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 12 juni 2008, 20:23:09 PM
   Den andra rakt in vid mittdörrarna

   


JAAAAA!!"#!"#!
YES

YES YES YES!!!

Jag vill ge den person som beställt denna buss en stor fett kyss!!

Äntligen sitter barnvagnsplatsen på rätt plats. Underbart!

Niclas Rosenius

Citat från: 76 skrivet 12 juni 2008, 21:17:34 PM
JAAAAA!!"#!"#!
YES

YES YES YES!!!

Jag vill ge den person som beställt denna buss en stor fett kyss!!

Äntligen sitter barnvagnsplatsen på rätt plats. Underbart!

  Då får du upp o pussa Colmen.

  Håller med om detta, har vid flera tillfällen påpekat detta med barnvagnsplatsen. Nu finns det plats för flera vagnar.

   //Niclas

Fredrik Mattsson

#4
synd att det inte kan kostas på ett ordentligt solskydd på vänster sida än ett "hönsnät"... (förarplats)

Fredde

#5
Detta vore något för Gävle från 2010 å framåt ledvagnarna på stomlinjerna samt kortvagarna på lokallinjerna resandet skulle öka mer å mer!!!

Fast det verkar som det bara är förar AC på dessa men har man så många öppningsbara fönster funkar det nog ändå!

Men deras lack passar nog inget vidare på dessa.. Bättre köra dessa med bara gula eller röda färgen...


//Fredde

Niclas Rosenius

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 12 juni 2008, 21:26:19 PM
synd att det inte kan kostas på ett ordentligt solskydd på vänster sida än ett "hönsnät"... (förarplats)

   Kan verkligen hålla med dig om detta.

   //Niclas

Björn Ax

JAAAAAAAAAAAAAAAAA. Äntligen bälten på förarstolen.

Ska bli trevligt att köra dessa efter semestern.

Se hur kortisarna går utan gas. Om dom e lika ryckiga som gasarna.

Niclas Rosenius

Citat från: hamre skrivet 12 juni 2008, 22:30:17 PM
JAAAAAAAAAAAAAAAAA. Äntligen bälten på förarstolen.

Ska bli trevligt att köra dessa efter semestern.

Se hur kortisarna går utan gas. Om dom e lika ryckiga som gasarna.

   Har dom bara samma styrpogram som 386-393 till motorregleringen så är det inga problem.

   //Niclas

Nupski

Citat från: hamre skrivet 12 juni 2008, 22:30:17 PM
JAAAAAAAAAAAAAAAAA. Äntligen bälten på förarstolen.

Ska bli trevligt att köra dessa efter semestern.

Se hur kortisarna går utan gas. Om dom e lika ryckiga som gasarna.

Skillnaden på MAN gas och diesel är mycket stor. Dieslarna rycker inte och kopplar man den till en sävlig Voith DIWA låda så är det helt kalas att köra. Den enda nackdelen är att retarden kan hugga på direktväxeln i farter över 70km/h. Sitter det 310hk motorn i en A21 så kommer det nog gå undan som bara f-n.

Sen får jag säga att det är plus i kanten med förarstolen.

Erling.L

ser ut o ha bra mycket bättre förarstol än vad GS satsar på iaf
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

David S

Kommer dessa kortvagnar att ersätta dom gammla Centrolinerna från sent 90-tal?? Jag hoppas att din vagnarna vlir utbytta snart. Dom bullrar något hemsk när man gasar på.

jocke

Fått för mig att volvokortisarna i 300 serien ska bort.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Niclas Rosenius

Citat från: jocke skrivet 13 juni 2008, 12:34:41 PM
Fått för mig att volvokortisarna i 300 serien ska bort.

   Det är sagt från företagsledningen att det är inga bussar som skall försvinna i nuläget. Men visst kan det hända att dom ligger lite pyrt till eftersom vi kommer att prioritera ledvagnar i trafiken under nästa höst/vinter/vår.

  //Niclas

jocke

aah därför det kommer många sådana. Jo det behövs som fan.

Lite intressant läsning som inte berör exakt nya bussarna men iaf.


"Nu föreslås att två eller tre stomlinjer införs som ett första steg i Uppsala hösten 2009. Linjerna förslås förbinda centrala staden med Nyby, Gränby centrum, Sävja, Ultuna, Östra Gottsunda och Stenhagen."

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ID=764544,00.html
Jag förändrar era liv med detta inlägg